סגור
בגרות במתמטיקה ב בית הספר העורפי של נופי הבשור במרכז צוחר במועצה אזורית אשכול
מבחן בגרות. הפיטורים משפיעים על לימודי הילדים (צילום: תומר שונם הלוי)

מחקר: פיטורי הורים מקטינים ב-10% הסיכוי של ילדים משכבות חלשות לזכאות לבגרות

על פי המחקר של הכלכלן הראשי, הסיכוי של ילדים מכלל האוכלוסייה לזכאות לבגרות נמוך משל ילדים שלא עברו אירוע פיטורים במשפחה. עוד עולה כי לפיטורים אין השלכה על סיכויי הזכאות לבגרות בחציון ההכנסות העליון

פיטורים של הורים לילדים עד גיל 18 מחציון ההכנסות התחתון מורידים את הסיכוי של ילדיהם עד גיל 18 להשיג תעודת בגרות ב-10%. כך מעלה מחקר של הכלכלן הראשי באוצר במסגרת סדרת המחקרים שפרסם על השלכות הפיטורים על המפוטרים ומשפחתם.
על פי המחקר הסיכוי של ילדים מכלל האוכלוסייה לזכאות לבגרות נמוך ב-1.4 נקודת אחוז משל ילדים שלא עברו אירוע פיטורים במשפחה. אלא שבחלוקה לחציון ההכנסות העליון והתחתון מתברר שלפיטורים אין השלכה על סיכויי הזכאות לבגרות בחציון ההכנסות העליון. לעומת זאת הם מורידים את ההסתברות של ילדים ובני נוער מחציון ההכנסות התחתון שהוריהם פוטרו לזכאות לבגרות ב-3.7 נקודות אחוז. כשמשווים את הירידה הזו לסיכוי הנמוך ממילא של ילדים מחציון זה להשיג תעודת בגרות מדובר בירידה של עשרה אחוז בסיכויים.
בכלכלן הראשי כותבים שלתוצאות קשות אלו יכולות להיות מספר סיבות. אחת מהן שלמשפחות שממילא מתקשות כלכלית יהיה קשה יותר למנוע את השפעות הזעזוע הכלכלי על לימודי הילדים. כאשר קיימים הכנסות גבוהות מעבודה של בן הזוג, חסכונות והון אנושי גבוה הם יכולים למנוע ירידה בלימודי הילדים בעיקר שלבן הזוג המפוטר יש יותר זמן להשקיע בהם. כמובן שייתכן שבחציון הגבוה בגרות היא סטנדרט מינימלי והפגיעה בילדי המפוטרים מורגשת באיכות שלה.
בפרק קודם של המחקר גילה הכלכלן הראשי שעובד שפוטר מפסיד בממוצע 26% מהכנסתו הצפויה ב-11 שנים שלאחר הפיטורים שהם שווי ערך ל-325 אלף שקל בממוצע. 30% מהמפוטרים לא חוזרים לעבודה בשנה הראשונה אחרי הפיטורים ו-7% לא חוזרים לעבודה כלל.