סגור
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה (צילום: מישל אמזלג, לע"מ)

המכון לדמוקרטיה: באצטלת המלחמה הקואליציה מובילה למשבר חוקתי

המכון מזהיר מרצף מהלכים שביצעה הקואליציה בפגרה: "פגיעה בעצמאות מערכת המשפט, כרסום בסמכויות היועמ"שית, פגיעה בחופש הביטוי וההפגנה – כל אלה מעלים חשש כבד לממשלה הפועלת בניגוד לחוק ותוך איום ממשי על שלטון החוק"  

"באצטלת המלחמה וההסלמה הביטחונית, נוצר רצף מהלכים מצד הקואליציה שפוגעים באיזונים והבלמים של הדמוקרטיה הישראלית, עד לכדי משבר חוקתי גם במהלך פגרת הקיץ של הכנסת", כך קובעות עו"ד ענת טהון אשכנזי ועו"ד דפני בנבניסטי מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. טהון ובנבניסטי כתבו מסמך רביעי שעוקב אחר ביצוע צעדי ההפיכה המשטרית על ידי הקואליציה והממשלה למרות המלחמה, מ־12 באוגוסט ועד 16 בספטמבר 2024. המסמך מתפרסם כאן לראשונה.
שתי עורכות הדין טוענות כי "צעדים אלה, כמו פגיעה בעצמאות מערכת המשפט, כרסום בסמכויות היועצת המשפטית לממשלה, ופגיעה בחופש הביטוי וההפגנה, שוחקים את המנגנונים שנועדו להגן על האזרחים מפני הממשלה".
לדבריהן, "הפגיעה באיזונים והבלמים לצד השחיקה והערעור על שומרי הסף, מעלים חשש כבד לממשלה הפועלת בניגוד לחוק ותוך איום ממשי על שלטון החוק".
עוד ציינו כי "המהלכים שהקואליציה והממשלה מקדמות, בד בבד עם התקפות נגד שומרי הסף ומערכות האכיפה והליכי פוליטיזציה במשטרה פוגעים בשלטון החוק ובשומרי הסף שתפקידם לבלום את כוחה הכמעט מוחלט של הממשלה, פוגעים פגיעה קשה בדמוקרטיה. מאמצים אלו לא פסקו בתקופת פגרת הקיץ של הכנסת ואף במידה מסוימת מאיצים ומתגברים בחומרתם".
הן מוסיפות כי "בשבועות האחרונים שרים בממשלה פעלו בדרך שמהווה, הלכה למעשה, הפרה של החוק, תוך אי־ציות לחוות הדעת המחייבות של היועצת המשפטית לממשלה וניסיון שיטתי לפגוע במעמדה, ואף בדרך של איום שלא לציית לפסיקת בג"ץ, תוך איום ביצירת משבר חוקתי. מהלכים אלו פוגעים במערכת האיזונים והבלמים של הדמוקרטיה הישראלית, ושוחקים עד דק את יכולתם של שומרי הסף להעניק הגנה על האינטרס הציבורי ועל האזרחים במקרים בהם הממשלה מבקשת לנצל את כוחה הרב ולפעול בניגוד לחוק ולערכים דמוקרטיים ותוך פגיעה בזכויות אזרח".
הן מתריעות מהמשך תהליכי הפוליטיזציה במשטרה שצוברים תאוצה, כאשר השר לביטחון לאומי מתערב במינוי קצינים בדרגות זוטרות, וקצינים המקורבים לשר מקודמים במהירות. בנוסף, המשטרה נוקטת ביד קשה, בלתי מידתית ולעתים אף בלתי חוקית נגד מפגינים כשבמקביל ניכרת אוזלת ידה בבלימת העלייה החמורה בפשיעה בחברה הערבית. בהקשר זה, השר לביטחון לאומי נותן הוראות ישירות למפקדים במשטרה ואף מצטרף לפעילות מבצעית, בניגוד להוראה שקיבל מבג"ץ בעניין (לדוגמה, כאשר הגיע לזירה בה התרחשה פשיטה של המשטרה, אשר לא הובילה למעצרים)". הן מתריעות מפני המצב שבו כדי לקדם את מינויו של נשיא קבוע לבית המשפט העליון נדרש והתקבל פסק דינו של בג"ץ המורה לשר המשפטים לקדם את מינויו של נשיא בית המשפט העליון, מסמלי השלטון החשובים בדמוקרטיה הישראלית.
עוד הבהירו את הסכנה ב"קריאות הגוברות מתוך הממשלה שלא לציית לפסיקת בג"ץ או לעמדה המחייבת של היועצת המשפטית לממשלה המקרבות את מדינת ישראל למשבר חוקתי. כך, נשמעו קריאות מתוך הקואליציה שלא לציית לפסיקת בג"ץ בעניין מינוי נשיא בית המשפט העליון; ושרים בממשלה קיבלו החלטות בניגוד לעמדה מפורשת של הייעוץ המשפטי לממשלה, למשל נתניהו שקידם החלטת ממשלה למינוי נציב שירות המדינה - בעקבותיה הוגשה עתירה לבג"ץ". כמו כן הן מתחו ביקורת על כך ש"הממשלה מרחיבה את היקף הבקשות לייצוג נפרד בבג"ץ ופועלת לקבוע כעובדה בשטח את עמדת היועצת המשפטית לממשלה כמייעצת בלבד. בשבועות האחרונים הממשלה וחבריה ביקשו ייצוג נפרד בחמישה הליכים שונים. רוב הבקשות (ארבע מחמש) נדחו. נתונים אלה מעידים על השיא השלילי שאליו הממשלה הגיעה בפעולתה בניגוד לעמדת היועמ"שית ובניגוד להלכה ארוכת הימים של בג"ץ, שאושררה רק לאחרונה פה אחד בהרכב של תשעה שופטים, ולפיה "היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של הדין כלפי הרשות המבצעת ופירושה זה מחייב את הרשות המבצעת".
לטענתן, "סדרת המהלכים הזו פוגעת במערכת האיזונים והבלמים העומדת בבסיס הדמוקרטיה הישראלית, ושוחקת את המנגנונים החוקיים שנועדו להגן על האזרחים מפני ממשלה המבקשת לנצל את כוחה הרב. מהלכים אלה משלימים האחד את השני ויוצרים תמונה של ממשלה הפועלת בניגוד לחוק ותוך איום ממשי על עקרון שלטון החוק".

סכנה מוחשית לדמוקרטיה

מהלכים בולטים שקידמו הממשלה והקואליציה מאז תחילת פגרת הקיץ

  1. פגיעה בשלטון החוק: התנערות מחוות דעת מחייבות של הייעוץ המשפטי לממשלה. למשל, הוראת סמוטריץ' על המשך סבסוד המעונות, והתעלמות בן גביר מקידום לא חוקי של רפ"ק סוויסה.
  2. דה־לגיטימציה לגורמי אכיפת החוק: ח"כים ושרים מרבים להשתלח באופן בוטה וחריג בגורמי מקצוע משפטיים, בהם היועמ"שית, הפצ"רית ופרקליט המדינה.
  3. איום על חופש הביטוי וההפגנה: דיון מתוכנן בוועדת חוקה שיאפשר למשטרה לפתוח בחקירה בחשד להסתה לטרור ללא אישור פרקליט המדינה. הגבלת הזכות להפגין ומעצר 3 הנשים שחילקו עלונים להשבת החטופים בבית הכנסת.
  4. פגיעה בעצמאות העליון: הצורך להזדקק לפס"ד של בג"ץ בבחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון.
  5. הפיכה במשטרה: סבב מינויים רחב שכולל החלפת מרבית סגל הפיקוד הבכיר.