פרסום ראשוןהתנועה לאיכות השלטון: "אי מתן היתר עבודה בשבת לנמל המפרץ פוגע בתחרות"
פרסום ראשון
התנועה לאיכות השלטון: "אי מתן היתר עבודה בשבת לנמל המפרץ פוגע בתחרות"
משרד הכלכלה סירב לספק היתר עבודה בשבת לנמל המפרץ שבשליטת SIPG הסינית, למרות שנמל חיפה הממשלתי פועל בשבת. בתנועה הביעו חשש מכך שהמדינה פועלת לשמר את מבנה השוק הריכוזי ומצרה את צעדי המתחרים: "תמיהה רבה באשר למניעים העומדים מאחורי ההחלטה"
התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול (א') לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, במכתב שכותרתו "בחינת המדיניות וההחלטות שהתקבלו ביחס להפעלת נמל המפרץ בראי הגברת התחרותיות בענף הנמלים".
הסיבה למכתב היא סירוב משרד הכלכלה לספק היתר עבודה בשבת לנמל המפרץ שבשליטת חברת SIPG הסינית, מה שלטענת התנועה לאיכות השלטון מהווה פגיעה קשה ביכולת של הנמל הפרטי להתחרות בנמלים הוותיקים.
במכתב מצוין כי מדינת ישראל עצמה קבעה כי נמל אשדוד ונמל חיפה מהווים קבוצת ריכוז במתן שירותי נמל וכי הקמת שני נמלי המכולות החדשים (נמל המפרץ ונמל הדרום) תהווה חלון הזדמנויות נדיר להגברת התחרותיות בענף ולהתפתחות תחרות תוך נמלית, באמצעות כניסה של מתחרים חדשים לענף.
לכן, בתנועה מביעים חשש מכך שהמדינה פועלת לשמר את מבנה השוק הריכוזי הקיים בכך שהיא מצרה את צעדי המתחרים, כאשר במקרה הזה מדובר על אי מתן היתר עבודה בשבת לנמל וזאת למרות שנמל חיפה הממשלתי פועל בשבת.
התנהלות תמוהה
בתנועה תוהים מדוע לא ניתנה לנמל היתר עבודה בשבת, וטוענים כי טיעוני משרד הכלכלה, הכוללים התייחסות לכך שהנמל אינו יכול לסייע לפתרון הפקק בנמלים וכי הוא עוד עובד במתכונת חלקית מעוררים קושי ו"תמיהה רבה ביחס למניעים העומדים מאחורי ההחלטה". כמו כן, בתנועה טוענים כי התנהלות זו תמוהה במיוחד מפני שמדי שנה מחולקים מאות היתרים מיוחדים לגופים שונים החל מחברות פיננסיות, חברות היי-טק ומסחר ותעשייה, וזאת בזמן שנמל המפרץ מהווה תשתית לאומית חיונית.
נמל הדרום באשדוד, המופעל על ידי חברת TIL השוויצרית לא ביקש היתר עבודה בשבת ממשרד הכלכלה, אך לא מן הנמנע שתוגש בקשה בהמשך.
נמל המפרץ, שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית (Shanghai International Port Group) הוא נמל שנבנה לטעינה ופריקה של אוניות מכולה, אך בחודש האחרון החל גם לפרוק מטען כללי ברציפיו. הנמל נחנך לפני כחצי שנה לאחר 15 שנים של תכנון ובנייה. הנמל הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים שהוקמו בישראל והושקעו בו למעלה מ-5.5 מיליארד שקל בתשתית ובציוד הפעלה והוא משתרע על שטח של כ-840 דונם בתוך הים.
65 אוניות מחכות כעת מחוץ לנמלי ישראל, והמשבר בנמלים נמשך כבר כשנה ללא שום פיתרון באופק.