סגור
תחנת הכוח של OPC ב חדרה
תחנת הכוח של OPC בחדרה. "מדובר באינטרסים ציבוריים מהמעלה הראשונה" (צילום: אתר החברה)

האוצר תומך בהקמת שתי תחנות הכוח החדשות במרכז: "חיסכון כספי עצום לצרכני החשמל"

לקראת הדיון שייערך מחר בות"ל על הקמת תחנת ריינדיר בשרון והרחבת תחנת OPC בחדרה, רכז אנרגיה באגף התקציבים, יונתן פלורסהיים, שלח מכתב בו ציין כי אי אישור התוכנית עלול להוביל "לעלויות עודפות של מיליארדי שקלים" בשל היעדר תחרות. עוד הוסיף כי "אישור התכניות הכרחי לשמירה על הביטחון האנרגטי של ישראל"

"מי שהוזלת מחירי החשמל והפחתת יוקר המחיה עומדות לנגד עיניו, לא יכול להתנגד לאישור התכניות" - כך כתב רכז אנרגיה באגף התקציבים שבמשרד האוצר, יונתן פלורסהיים, לקראת דיון שייערך מחר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בנושא הקמת שתי תחנות כוח חדשות במרכז הארץ: ריינדיר שבשרון והרחבת תחנת OPC שבחדרה. במכתב ששלח היום (א') ליו"ר מטה התכנון נתן אלנתן ולמנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח, ציין פלורסהיים את החשש שאי-אישור התוכניות מחר עלול להוביל "לעלויות עודפות של מיליארדי שקלים" בשל היעדר תחרות.
הדיון שייערך מחר בות"ל ביחס לאישור מחדש של תחנות הכוח במרכז מעורר סערה: מצד אחד עומדים ראשי הרשויות שבקרבת התחנות, ובראשם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, מהפוקדים הגדולים בליכוד, המתנגדים להקמה של תחנות הכוח. מנגד, בקרב דרגי המקצוע בממשלה יש הסכמה רחבה שאישור התחנות הכרחי להפחתת תעריף החשמל וליצירת תחרות בין תחנות הכוח הפרטיות. כך או כך, גם אם יאושרו מחר התחנות, הן יעלו להצבעה בממשלה.
במאי אשתקד עלו להצבעה בממשלה ארבע תחנות כוח. מתוכן, ריינדיר ו-OPC לא אושרו והוחזרו לוועדות התכנון, וקסם שליד כפר סבא והרחבת תחנת דוראד שליד אשקלון אושרו. הסיבה לדחיית הקמת התחנות בממשלה נבעה ככל הנראה משיקולים פוליטיים והצורך בתמיכה של ראשי הערים, שכן בקרב דרגי המקצוע בתחום האנרגיה יש הסכמה רחבה על הצורך באישור כל התחנות, ולאחר מכן ביצוע מכרזים תחרותיים בין התחנות, כך שאלו שיציעו את המחיר הטוב ביותר לצרכן הישראלי יוקמו.
המכתב של פלורסהיים נשלח לאחר שבסוף השבוע שעבר ביקש מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין לדחות את הדיון בות"ל, בקשה אותה דחו במועצות התכנון. דיין ביקש לדחות את הדיון עד לאחר השלמת ועדה לבחינת הביקוש לחשמל בישראל עד 2040. עם זאת, מדובר בבקשה תמוהה, שכן יש הסכמה גורפת על הצורך בהקמה של אחת משתי התחנות החדשות בגוש דן, ריינדיר או קסם, כבר עד 2030. כמו כן, הבקשה של דיין תמוהה במיוחד לאור כך ששר האנרגיה אלי כהן, שנכנס לתפקידו בינואר לאחר השלמת הרוטציה מול ישראל כץ שעבר למשרד החוץ, הדגיש כי יפעל לקידום התחרות במשק האנרגיה, וכפי שמציינים באוצר, אישור התוכניות מהווה חלק מהותי מקידום התחרות בשוק החשמל.
"אישור התכניות הכרחי לשמירה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, ויביא לתחרות במקטע ייצור החשמל ולחיסכון כספי עצום לצרכני החשמל", סיכם פלורסהיים את מכתבו. "מדובר באינטרסים ציבוריים מהמעלה הראשונה. נוכח האמור לעיל אני פונה אליכם לפעול בכל תוקף למען אישור התכניות שבנדון ע"י הות"ל"
מלבד ההשפעה על התחרות, פלורסהיים מציין שני חששות נוספים במקרה של אי-אישור התחנות: הראשון הוא יציאה של משקיעים מתחום האנרגיה בישראל, לאור חוסר הודאות בשוק: "אי-אישור התכניות על ידי הות"ל תעיד על סיכון מוגבר שיש ליזמים ותפגע בתמריץ עתידי לקדם תכניות כאמור". יש לציין כי כבר ב-2019 אושרה ריינדיר בוועדות התכנון, ובמשך ארבע שנים המתינה להצבעה בממשלה. במאי אשתקד, לקראת ההצבעה בממשלה, שלחה חברת סימנס הגרמנית, מבין המחזיקות בריינדיר, מכתב לממשלה ובו ביקשה לאפשר תחרות הוגנת בין כלל התחנות.
חשש נוסף שמציין פלורסהיים הוא שאישור התחנות, לפחות על הנייר, יאפשר להתמודד עם שינויים עתידיים במשק החשמל. כך למשל, אם אחת התחנות שכן אושרו לא תצליח לקום עקב בעיות משפטיות או פיננסיות, לממשלה תהיה אפשרות להציע תחנה חלופית ובכך לעמוד בביקושים הגוברים לחשמל.
ממשרד האנרגיה נמסר: "משרד האנרגיה והתשתיות אחראי לביטחון האנרגיה של ישראל. בניגוד להודעת מינהל התכנון, עד 2030 נדרשות שתי תחנות כח. נכון להיום אושרו כבר שלוש תחנות: קסם, שורק והרחבת דליה, שצפויות לתת את המענה ל-2030. הדיון מחר, נכון שיתקיים לאחר סיום עבודת הצוות הבינמשרדי שהוקם על פי החלטת הממשלה מפברואר 2023".