סגור
מאגר המים העליון של תחנת הכוח ב הר גלבוע
מאגר המים העליון של תחנת הכוח בגלבוע (צילום: אלבטרוס)

חברת ניהול מערכת החשמל: לקנוס השותפות במתקן האגירה השאובה בגלבוע ב-72 מיליון שקל

המתקן, המוחזק על ידי  אינפרא רד, ג'נריישן קפיטל ושיכון ובינוי אנרגיה היה מושבת במשך כמעט שנה - וחברת נגה מבקשת להטיל עליהן קנס; עם זאת בחברה המפעילה יתנגדו להטלת הקנס

חברת ניהול מערכת החשמל נגה הודיעה על כוונתה לקנוס ב-72 מיליון שקל את השותפות המחזיקות במתקן האגירה השאובה בגלבוע. ייתכן שהקנס יוכפל, לאחר שבחברת ניהול המערכת ישלימו את הבדיקות ביחס לעלות ההשבתה. הסיבה לקנס היא החודשים הארוכים בהם היה המתקן מושבת בשל תקלות שונות, מה שהוביל לכך שהוא לא היה זמין לספק חשמל לרשת. נכון להיום המתקן עובד ומאפשר לספק חשמל.
מתקן האגירה השאובה שבגלבוע מוחזק על ידי אינפרא רד (49%), ג'נריישן קפיטל (25.5%) ושיכון ובינוי אנרגיה (25.5%). החברה שמפעילה את המתקן נקראת PSP. המתקן מייצר חשמל בהספק של כ-300 מגה וואט בהפעלה קצרה של כדקה וחצי בלבד, ובכך מאפשר להתמודד עם שינויים מהירים בביקושים לחשמל או במידה שיש תקלה ביחידת ייצור אחרת.
מתקני אגירה שאובה פועלים על שאיבת מים לבריכה גבוהה בשעות בהן יש מעט ביקוש לחשמל או עודפי אנרגיה סולארית, ויצירת מפל מלאכותי לבריכה תחתונה שבאמצעותו מופק חשמל. באוקטובר 2020 התגלתה במתקן, בעת ביקורת שגרתית, תקלה באחד האטמים שגרמה לנזק לחלקים נוספים במתקן האגירה. על מנת לתקן את התקלה, הושבת מתקן האגירה השאובה בספטמבר 2022.
הקמת המתקן לוותה בעיכובים, והוא החל לפעול ב-2020 - שנתיים לאחר המועד המקורי. כאמור, בספטמבר 2022 הושבת המתקן על ידי החברה המפעילה, עקב תקלות שהתגלו בו. ההשבתה נמשך במשך כמעט שנה, עד אוגוסט 2023, כשלאורך התקופה המתקן לא היה זמין לרשת החשמל. גם ההכנסות נפגעו בשל כך. בעוד שב-2021 ההכנסות של המתקן (100% מהפרויקט) עברו את ה-300 מיליון שקל, ב-2022 הן היו 197 מיליון שקל בלבד, וב-2023 - 145 מיליון שקל בלבד.
בדיווח של שיכון ובינוי אנרגיה לבורסה נכתב כי "לחברה נמסר ש-PSP חולקת על דרישת מנהל המערכת וסבורה כי יש לה טענות משפטיות משמעותיות נגד הדרישה כאמור (לרבות טענת כוח עליון אשר גם במכתב הדרישה נכתב כי למיטב ידיעת מנהל המערכת רשות החשמל טרם החליטה האם יש בה כדי להשפיע על הדרישה כאמור), וכי בכוונתה לפעול לביטול הדרישה כאמור בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה. לדעת הנהלת פי אס פי ויועציה המשפטיים בשלב ראשוני זה לא ניתן להעריך את סיכויי ביטול הדרישה כאמור."
הבעיות במתקן האגירה אינן היחידות שמלוות את שיכון ובינוי אנרגיה בחודשים האחרונים. השימוע של רשות החשמל המציע להגביל את המחירים שמקבלות יצרניות החשמל הפרטיות הוביל לצניחה של מניית שיכון ובינוי אנרגיה המנוהלת על ידי דידי פז ב-30% מפרסום השימוע. השימוע שפורסם בתחילת החודש טוען שיצרני החשמל שרכשו תחנות כוח מחברת החשמל במסגרת פתיחת השוק לתחרות, ניצלו את כוחם בשוק ייצור החשמל שאינו תחרותי מספיק וגבו מחירים גבוהים במיוחד. ברשות הציעו קביעת מחיר תקרה. מתוך ארבע תחנות שהופרטו מידי חברת החשמל, שיכון ובינוי אנרגיה מחזיקה בשתיים, יחד עם אדלטק וקיסטון: רמת חובב (1,137 מגה־ואט) וחגית מזרח (660 מגה־ואט).