סגור
הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ
הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. עימות חזיתי (צילומים: דובר צהל, קובי קואנקס)

צה"ל נגד משרד האוצר: מתנגדים לשינוי בתנאי השכר וההעסקה של משרתי קבע

ראש מטה אכ"א בצה"ל הודיע כי הוא "מתנגד נחרצות" להצעה של משרד האוצר לתקן חלק מתנאי השכר למשרתי קבע שאינם לוחמים, לרבות הטבות הקשורות לרכב צמוד, נופשים ומענקי פרישה. "נמשיך להתנגד לכל הצעה שתפגע בזכויות המשרתים"

ראש מטה אכ"א בצה"ל תת אלוף יורם כנפו שיגר היום מכתב חריג לכל משרתי הקבע ובו נכתב כי הצבא "מתנגד נחרצות" להצעה של משרד האוצר בתוך חוק ההסדרים לתקן חלק מתנאי השכר שקיימים בצה"ל המגיעים למשרתי קבע שאינם לוחמים, לרבות הטבות שכר הקשורות לגילום מס ברכב צמוד, נופשים, מענקי פרישה ועוד. "אנו פועלים להורידה מסדר היום ונמשיך להתנגד לכל הצעה שתפגע בזכויות המשרתים" כותב כנפו במכתב פתוח לכל משרתי הקבע.
לדבריו, "בימים האחרונים מתנהל שיח סביב הצעות שמקודמות על ידי משרד האוצר לשינויים מבניים במשק...במסגרת ההצעות, הופצה על ידי משרד האוצר, באופן חד צדדי וללא כל תיאום איתנו, טיוטת הצעה הכוללת שינויים בתנאי השכר וההעסקה של משרתי צה"ל ויתר המשרתים בכוחות הביטחון. הצעה זו מנוגדת לסיכום שחתמנו עם משרד האוצר ולתהליך המקצועי המשותף שקיימנו עמם לאורך השנתיים האחרונות".
כנפו מבקש להדגיש כי "חלק מההצעות הוצעו גם בשנים קודמות, ופעלנו להוריד אותן מהפרק" ומבטיח כי "נמשיך לפעול למען שמירה על זכויותיכם ועל ייחודיות שירות הקבע, ונעדכן אתכם לאורך כל הדרך".
ההצעה של האוצר מוגשת באופן "מתוחכם": ראשית, ההצעה היא "להקים ועדה" שתבחן את הביטולים האלו אך הצעד החשוב ביותר הוא כי באוצר מבקשים "יצירת דיפרנציאליות ברורה בין לוחמים לבין אלו שאינם משרתים בתפקידים קרביים". כלומר, משרתי קבע שאינם קרביים (לא רק בצה"ל אלא בכל כוחות הביטחון לרבות משטרה ושב"ס) יוותרו על הטבות אלו והכסף שייחסך ייועד להטבות למשרתי קבע קרביים.
זה לא הצעד היחיד שמופיע בחוק ההסדרים הקשור לצה"ל, אבל כנפו נסער מאוד מהצעד הזה והסיבה ברורה: כעת, בעיצומה של מלחמה רב-חזיתית, איום בפגיעה בתנאי שכר הנגדים ושאר התפקידים הלא קרביים, שהם מאוד חשובים בימים אלו ומאוד קשה לצה"ל לגייס אנשים לפעילות זו, החל לעשות רעשים בתוך המערכת.
כאמור, מדובר במכתב חריג שכן למשרתי קבע בצה"ל אין זכות התארגנות (ועד עובדים). יתרה מזו, גם באוצר וגם בצה"ל סבורים כי הסיכוי של הצעה כזו לעבור – כאשר האוצר מנסה לבטל הטבות אלו במשך שנים רבות - קלושים ביותר.