סגור

בג"ץ דחה את עתירת הרשויות המקומיות כנגד הקמת תחנת הכוח קסם

ראש העין, כפר קאסם, דרום השרון ופתח תקווה עתרו נקד הקמת התחנה בטענה שהתחנה מתוכננת לקום מעל מאגר מים אסטרטגי, ולכן יש חשש לדליפת חומרים מסוכנים למים

בג"ץ דחה את עתירת הרשויות המקומיות כנגד הקמת תחנת הכוח קסם שליד ראש העין. התוכנית להקמת תחנת הכוח, שבשליטת מבטח שמיר אנרגיה, קיבוץ גבעת השלושה והפניקס כוללת הקמת תחנת כוח במפגש הכבישים 5,6 ומחלף קסם. התחנה בהספק של עד 780 מגה-וואט. הרשויות שעתרו לבג"ץ כנגד ההחלטה הן: ראש העין, כפר קאסם, דרום השרון ופתח תקווה, במספר עתירות נפרדות. דחיית העתירה התקבלה פה אחד על ידי השופטים שטיין, כבוב ורונן.
העותרות טענו שהתחנה מתוכננת לקום מעל מאגר מים אסטרטגי של ישראל, ולכן יש חשש לדליפת חומרים מסוכנים למים. מנגד, בפסק הדין השופט שטיין הדגיש כי נקודת המוצא היא שהתערבות בית משפט בהחלטות של מוסדות התכנון צריכה להיעשות בזהירות: "ביקורת שיפוטית על החלטות מקצועיות של מוסדות התכנון תיעשה במשורה ותהא מוגבלת למצבים בהם נפל פגם היורד לשורשה של ההחלטה". לאחר מכן כתב שלא נמצא פגם מהותי באישור הקמת התחנה: "לא מצאתי כי נפל פגם מהותי כלשהו בהליך התכנון ועל כן לא קמה עילה להתערבותנו בתכנית".
לפי תוכנית הפיתוח של חברת ניהול מערכת החשמל נגה תידרש בישראל הקמה של עוד כשבע תחנות כוח עד 2035, כאשר חלקן נדרשות לקום באזור גוש דן. הסיבה לכך היא הביקוש הגובר לחשמל ברף של כ-3% בשנה. הביקוש לחשמל גובר בשל העלייה בכמות האוכלוסייה, אך גם בשל כניסת הרכבים החשמליים לכבישים.
קסם היא אחת מהתחנות שמיועדות לתת מענה לצורך בחשמל בגוש דן. הקמת התחנה אושרה בממשלה במאי של השנה שעברה, יחד עם הרחבת תחנת הכוח דוראד. אלא שבדוראד, אדלטק, המחזיקה ב-18.75% בתחנה, מתנגדת להרחבה, עקב מגבלה של רשות החשמל שלא מאפשרת לאף שחקן להחזיק יותר מ-20% בשוק ייצור החשמל בגז טבעי, ובאופן החישוב של נתח השוק.
כיום, נתח השוק מחושב לפי סך יכולת הייצור מהתחנה – כלומר על אף שאדלטק מחזיקה בפחות מ-20% בדוראד, כל יכולת הייצור של התחנה נכללת בחישוב נתח השוק של אדלטק בשוק ייצור החשמל. לכן, לחברות יש אינטרס לקדם הקמת תחנות כוח שבהן יש לכל חברה נתח משמעותי באחזקות.