סגור
רפ"ק מאיר סוויסה מקבל דרגות מ איתמר בן גביר
רפ"ק מאיר סוויסה מקבל דרגות סנ"צ מהשר איתמר בן גביר, בשבוע שעבר

עתירה: "בן גביר מגבה שוטרים אלימים ורומס את תהליך המינוי הנדרש"

עורכי דין בכירים מבקשים מבית המשפט להוציא צו נגד המינוי של רפ"ק מאיר סוויסה למפקד תחנה וקידומו לדרגת סנ"צ. טוענים כי סוויסה הוא "שור מועד" וכי בן גביר פעל בניגוד למינהל התקין ואף הזמין המלצה ממ"מ המפכ"ל כדי להכשיר את המינוי. ביהמ"ש נתן לצדדים להגיב עד יום שני  

סוגיית קידומו של רפ"ק מאיר סוויסה על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תיבחן בבית המשפט: קבוצה של עורכי דין בכירים ומפגינים הגישו היום עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד בן גביר, המפכ"ל הנכנס דני לוי, מ"מ המפכ"ל עד לאחרונה אבשלום פלד, המפכ"ל לשעבר קובי שבתאי ונגד סוויסה.
סוויסה מואשם שפעל בניגוד לנוהל המשטרתי ולפקודות המשטרה והשליך רימוני הלם על מפגינים נגד הממשלה שעמדו בצפיפות ולא גילו אלימות - וגרם לפציעתם.
העותרים טוענים כי ההחלטה על קידום סוויסה שהוא "שור מועד" נעשתה "מבלי שהתקבלו ההמלצות הדרושות, זאת בניגוד לכללי מינהל תקין", וכמו כן היא לוקה ב"חוסר סבירות קיצונית, באפליה, בשיקולים זרים ובפגמים חמורים נוספים". הם מבקשים להורות על ביטול מינויו למפקד תחנת תל אביב דרום וקידומו לדרגת סנ"צ כל עוד לא הסתיים ההליך הפלילי המתנהל נגדו וכל עוד מתבררות נגדו תלונות אחרות על אלימות במח"ש, כנדרש בפקודות המשטרה. העותרים ביקשו הוצאת צו ביניים וצו ארעי במעמד צד אחד שישהה את מינוי סוויסה.
השופט אלעזר נחלון כתב בהחלטתו כי הוא אינו סבור שיש להוציא צו ארעי במעמד צד אחד, אולם ביקש מהצדדים להגיב עד יום שני הקרוב. "יש לצפות כי כלל המשיבים יתנו דעתם למצב הקיים, ולטענות בנוגע לתוקפו של המינוי, על כל מה שעשוי להיות כרוך בהן", כתב השופט.
העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין יעקב אנוך, עמי אסנת ועדי נעים קטיפה ממשרד פירון, עו"ד בועז ארד ועו"ד דניאל חקלאי, בשם שותפים בכירים במשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, בהם עוה"ד יוסי אשכנזי, נדב ויסמן, תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע. לעתירה הצטרפו התנועה לטוהר המידות ושלושה אזרחים שנפגעו ישירות ממעשיו האלימים של רפ"ק סוויסה.
בעתירה מגוללים העותרים את אירועי הימים האחרונים בקשר למינוי, וטוענים כי בן גביר "מגבה באופן עקבי שוטרים וקצינים אלימים - ובלבד שאלימותם מופנית כלפי מי שנמצא מצדו השני של המתרס הפוליטי ביחס לשר", וכי בדרכו זו "בחר לרמוס לחלוטין את תהליך המינוי הנדרש" במשטרת ישראל. בין השאר, נטען, הוא לא הביא בחשבון התפתחויות חדשות כמו הגשת כתב האישום נגד סוויסה על ידי מח"ש, התעלם מתלונות נוספות על אלימות התלויות ועומדות נגד סוויסה במח"ש ואף "הזמין" המלצה ממ"מ המפכ"ל פלד רגע לפני שהוא פינה את מקומו למפכ"ל הנכנס לוי, וזאת כדי להכשיר כביכול את המינוי הבעייתי.
העותרים מזהירים שקידומו של סוויסה, "יגרום להטמעת תרבות משטרתית אלימה שאינה מכירה בחשיבות זכויות יסוד. כך, לו ימונה ויקודם רפ"ק סויסה, תתבסס בתחנה שבפיקודו תרבותו האלימה והפסולה ואף תעוגן התפיסה כי נקיטה באלימות בהפגנות מובילה למתן פרס בדמות קידום". חשש זה, נטען, "מהותי ביותר נוכח ההפגנות המתרחשות חדשות לבקרים במדינתנו. כלומר, עצם המינוי והקידום של רפ"ק סויסה עלולים להוביל לכך שנקיטה באלימות כלפי מפגינים תהפוך לרצויה ותיגמולה לנורמה".
בעתירה מוזכר כתב האישום נגד סוויסה וארבעה שוטרים נוספים, שהגישה מח"ש בחודש יולי בעבירה פלילית של מעשי פזיזות ורשלנות בעקבות השלכת רימוני הלם לעבר מפגינים נגד הממשלה בתל אביב במרץ 2023. סוויסה, מפקד האירוע, נאשם שהשליך 7 רימונים שלא כדין, והשוטרים שאיתו השליכו עוד 8 נוספים. השלכת הרימונים, נטען, נעשתה בניגוד לנהלי המשטרה, וגרמה לפציעות חמורות של מפגינים.
אולם, למרות כתב האישום, בשבוע שעבר בן גביר החליט לקדם את סוויסה, וזאת בסיועו של מ"מ המפכ"ל עד לאותו זמן, פלד, שנתן את המלצתו בטרם סיים את תפקידו ופינה את המקום למפכ"ל החדש לוי. דבר ההמלצה הוסתר על ידי בן גביר, שהפתיע את סגל הפיקוד הכללי במשטרה בעת טקס סיום קורס פיקוד ומטה במשטרה בשבוע שעבר.
המהלך עורר סערה ציבורית, והמשנה ליועמ"שית ד"ר גיל לימון, שלא ידע אז על ההמלצה של פלד שניתנה בחטף, כתב לייעוץ המשפטי במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי כי התנהלות בן גביר מנוגדת להודעת המדינה בעתירה קודמת שהוגשה לבית המשפט (על ידי אותה קבוצת עורכי דין), לפיה לא ניתנה החלטה על מינוי או קידום סוויסה, דבר שהותנה בהשלמת החקירה נגדו, וכי קידום סוויסה מצריך המלצה מעודכנת של מפכ"ל המשטרה.
לימון כתב כי "מדובר, על פני הדברים, בהתנהגות חמורה שהיא בניגוד לדין ופוגעת בשלטון החוק". הוא כתב שעד שלא תועבר אל היועמ"שית המלצה מעודכנת של המפכ"ל, "שתועבר לאחר קיום הליך מקיף כדין", לא ניתן משפטית לקדם את סוויסה ולכן גם ענידת דרגות סנ"צ על ידו היא "בניגוד לדין על כל המשתמע מכך".
אולם, אז בן גביר שלף את ההמלצה העדכנית שהשיג מפלד רק יום קודם לכן שבה הוא המליץ לקדם את סוויסה, חרף כתב האישום נגדו. פלד כתב באותה המלצה מתפתלת ומעוררת תהיות כלשעצמה, כי לטעמו כתב האישום נגד סוויסה אינו אמור למנוע את קידומו מאחר ועומדת לו חזקת החפות, ואף כתב ש"כתב אישום בעבירת פזיזות (ביסוד רשלנות) לדעתי מזכה את הקצין מהתנהלות מכוונת לפגיעה בחיי אדם". עוד הזכיר שסוויסה "קיבל הנחייה לזרוק רימון הלם, וגם לנתון זה יש משקל בהחלטתי".
בן גביר נופף בהמלצה מפלד לקידום סוויסה במכתב התשובה ששלח ליועמ"שית גלי בהרב מיארה וכתב לה שבהתאם לכך ולעובדה שהמינוי הוא בסמכות השר, "לא נפל פגם בקידומו של הקצין" וכי "הליך המינוי נחתם ואושר כנדרש". הוא חתם את מכתבו בכך ש"ככל שהחלטת השר איננה מקובלת עליכם – הנכם מוזמנים להגיש עתירה מנהלית נגד ההחלטה הפרטנית של השר".
אתמול הודיע מפכ"ל המשטרה הנכנס לוי על רקע הסערה שהתעוררה, כי בעניינו של סוויסה הוא "יקיים דיון ייעודי", וכי הוא "מחוייב לציית ולפעול לפי החוק".
בעתירה שהוגשה היום טוענים העותרים שהקידום של סוויסה אינו חוקי והצביעו על הקושי החוקתי במצב הנוכחי. "השר בחר שלא לכבד את עמדת היועמ"שית ובהתאם הודיע לה בכתב כי המינוי והקידום תקפים ואף הטיח בה שאם תרצה לתקוף אותם דרכה סלולה לפנות בעתירה לבית המשפט. בכך נוצר מצב בלתי אפשרי. למפקד תחנת משטרה ולבעל דרגת סגן ניצב כאחד, נתונות סמכויות מובהקות, הן מכח פקודת המשטרה, הן מתוקף פקודות המשטרה ונהליה והן מתוקף אופיו ההיררכי של ארגון המשטרה. במצב שנוצר, כל החלטה או פקודה שתתקבל על ידי סויסה תהיה משוללת תוקף חוקי על פי עמדת היועמ"שית בעוד שלפי עמדתו של השר יהיה לה תוקף. 'לימבו' שכזה לא יכול להתאפשר במדינת חוק ולו לרגע".
עוד נטען בעתירה ש"השר לא בחל בהגשה של תגובות, שלא כדין, לבית המשפט תוך התנצחות מתלהמת עם מייצגי המדינה. בתגובות אלה אמר דבר והיפוכו – טען שההחלטה בדבר הקידום והמינוי התקבלה אך בד בבד לא התקבלה. כיום יצא המרצע מן השק והסתירות בעמדותיו השונות של השר הביאו לקריסת גרסתו. כל זאת עושה השר, תוך התעלמות מופגנת מהשאלה המהותית בדבר כשירותו לקידום של קצין שאלימות היא לחם חוקו, ואשר עשה שימוש עקבי וחוזר בנשק מסכן חיים, בניגוד לפקודות, כנגד מפגינים לא אלימים ואשר בשל כך הוגש נגדו כתב אישום פלילי חמור ועומדות ותלויות נגדו שורה של חקירות. על רקע זה, ועוד בטרם נבחנו שיקולים של מהות, שלאור הנסיבות מבססות כשלעצמן עילות לביטול המינוי, קבעה היועצת המשפטית לממשלה כי המינוי והקידום אינם חוקיים ואין להם תוקף".
עוד נטען, שאמירותיו הפומביות של בן גביר לשוטרים בזמן המינוי הפסול - "אני נותן לכם גב, אני אוהב אתכם" - תוך שהוא מתייחס ל"שיימינג" ול"סיכול הממוקד", לשיטתו, שנעשה לרפ"ק סוויסה מחדדות ומחזקות את העובדה כי המינוי והקידום "נעשו תוך שקילת שיקולים זרים ומתוך מניעים פוליטיים - ומתוך כוונה להבהיר לכלל קציני המשטרה, שכל מי שיפעל באופן אלים, שלא כדין, כנגד מי אשר אינו נושא חן בעיני השר, יזכה לקידום".