איך להתמודד עם חקירה בחשד לביצוע עבירות כלכליות
איך להתמודד עם חקירה בחשד לביצוע עבירות כלכליות
כל מנהל או בעל עסק עלול למצוא עצמו מתמודד עם חקירה פלילית הנוגעת להתנהלותו העסקית. חקירה כזו נושאת סיכון כבד להעמדה לדין ולענישה מחמירה. חשוב להיערך באופן הנכון
עבירות כלכליות משתרעות על פני מגוון רחב של נושאים שהמכנה המשותף לכולם הוא הפרת הוראות חוקיות הנוגעות לחובותיו הכספיות של האזרח כלפי המדינה - וכפועל יוצא גם כלפי הציבור בכללותו. על אף האופי ה"כלכלי-אזרחי" שלהן, העבירות הללו מצויות בתחומי הדין הפלילי. ניתן, בין היתר, למנות במשפחת עבירות זו את העבירות על חוקי המס, עבירות של הלבנת הון, אי עמידה בהגבלים פיננסיים, עבירות הנוגעות למסחר בניירות-ערך ועוד. לצד אלה יש כמובן עבירות פליליות "קלאסיות" הקבועות בחוק העונשין, שהמוכרות מביניהן הן קבלת דבר במרמה ורישומים כוזבים, וכשנכנס גם היבט של התנהלות מול עובדי ציבור - שוחד, מרמה והפרת אמונים.
עבירות כלכליות - לא עניין "אזרחי"
לעבירות הכלכליות אופי כפול. מבחינה מהותית הן מצויות בתחום הכספי ובמידה מסוימת ניתן היה לסבור כי העניין - המחלוקת בין הפרט לרשות - יבורר תחת המטריה האזרחית ככל סכסוך כלכלי אחר שהמדינה היא צד לו. אך בפועל, הדין הישראלי (וכך גם במדינות לא מעטות בעולם) משקיף על רובן של עבירות אלה באופן שונה. הדברים באו לידי ביטוי בצורה חדה עוד לפני כארבעה עשורים, בע"פ 624/80 חברת וייס ארנסט בע"מ נ' מדינת ישראל, שם נאמר כי: "... צווארונו של עושה העבירה הזו [עבירת המס] אינו 'לבן', והריהו כצווארונו של כל פורץ ושודד, שהאחד שודד את קופתה של המדינה, והאחד שודד את קופתו של הפרט". הדין הישראלי מתייחס אפוא לנתח נכבד מהעבירות הכלכליות כעבירות פליליות לכל דבר, ורואה במי שחשוד שביצע אותן כמי שפגע פגיעה משמעותית בכלל הציבור ובהתנהלות התקציבית של המדינה כולה.
בעשורים האחרונים ניכרת מגמה של התייחסות מחמירה מצד המחוקק לסוג זה של מעשים, גם בהגדרת עבירות חדשות וגם בהרמת רף הענישה שלצידן. גם הפסיקה, בהתאם, מטילה עונשים מחמירים במקרים המתאימים תוך הנחייה שיש לקחת בחשבון, עד כדי מתן שיקול בכורה, לשיקולי ההלימה וההרתעה ולתת ביטוי לאינטרס הציבורי כשיקול דומיננטי בענישה.
גופי אכיפה ושיפוט ייחודיים
מתוך הבנה שמדובר בעולם תוכן המצריך הבנה מעמיקה עם ה"שפה" המדוברת ועם רזי המאטריה הייחודית, נקבעו גופי אכיפה נפרדים לכמה וכמה מהעבירות הכלכליות. כך, למשל, לרשות המיסים מערך חקירתי נרחב, הכולל, בין היתר, אגף מודיעין וחקירות. יש גם תובעים ייעודיים שעוברים הסמכה מיוחדת ואשר הוסמכו להגיש כתבי אישום בתיקים אלה, שבשל מורכבותם הם כוללים בדרך כלל גם כמות רבה של ראיות, ולנהל את התיק בבתי המשפט.
גם לרשות למניעת תחרות עסקית יש מערך אכיפה מסועף שתכליתו לפקח על אכיפת כללי הרגולציה העסקית ולמנוע יצירת הסדרים כובלים. בראש הרשות עומד הממונה, שרשאי להטיל עיצומים כספיים במקרה שהתגלתה הפרה של הוראות החוק. המייחד חוק זה הוא האפשרות לבקש מבית הדין של הרשות, מראש, היתר ליצירת הסדר, ובית הדין רשאי לאשרו בתנאים מסוימים. גם במקרה זה, קובע החוק עונשי מאסר מרביים ממושכים (עד חמש שנים) למי שעובר על חלק מהוראות החוק.
עם זאת, לא יהיה זה נכון להתעלם מייחודן של העבירות הכלכליות ומאופיין הכפול. ביחס לתיקי מס, למשל, לבד מהעובדה שבירור המס הוא הליך אזרחי "טהור", בפרקטיקה, יש מספר היבטים שהופכים את המטריה לדו-מהותית. כך, בתחתית עבירות המס מצויות עבירות בעלות אופי טכני-רישומי שברירת המחדל בהן היא תשלום קנס מנהלי, עם אפשרות להישפט - ככל שמוגשת בקשה לכך. גם כאשר מדובר בעבירות מהותיות-חמורות, הכוללות רכיב של מרמה בדיווח המס, ניתן לעתים להמיר את כתב האישום ואת ניהול ההליך בתשלום כופר. הליך דומה קיים גם בנוגע לחוק למניעת תחרות.
עבירות כלכליות - מגמות באכיפה
בשנים האחרונות העלו רשויות האכיפה "הילוך" בטיפול בעבירות הכלכליות, באופן מוצהר וגם בשטח עצמו, על מנת לתת מענה למה שנראה בעיניהן כתופעה שמצריכה החמרה יתרה. בין היתר, מפעילה פרקליטות המדינה, יחד עם רשויות אחרות, מה שקרוי "אכיפה משולבת" בצד הכלכלי, עם שילוב זרועות בין גופי חקירה ואכיפה שונים. כך גם, לצד האכיפה הפלילית ה"קלאסית", מופעלים פעמים רבות גם כלים משלימים בעבירות הכלכליות – הן בצד האזרחי והן בצד המנהלי. הפעלה מוגברת ומשולבת זו של אמצעים מצד הרשות עלולה להסב לחשוד - עוד בשלב החקירה, כשעומדת לו חזקת החפות - הכבדה משמעותית על התנהלותו הכלכלית והאישית בתחומי החיים השונים, ובוודאי גם על יכולתו לנהל את הגנתו.
האכיפה הכלכלית המשולבת פועלת באופן מסונכרן, תוך נקיטת מהלכי אכיפה יזומים ונמרצים. לא פעם ימצא עצמו מושא חקירה - שבדרך כלל זו תתחיל בשעת ה"פרוץ" השכם בבוקר - נאלץ להתמודד בה בעת גם עם פעולות חיפוש, תפיסה והחרמה, גם עם חקירה נוקבת וגם עם הודעות לתקשורת המכתימות את שמו. המתח והסטרס שנוחתים באחת על הנחקר ועל משפחתו קשים ביותר, ודווקא אז, בשיא השפל, על החשוד להימצא במלוא כושרו ובמלוא יכולתו המנטלית, כדי לתת מענה מושכל בחקירה.
חשוב מאוד אפוא להכיר מראש את הכללים המשפטיים, לא פעם בעלי מורכבות, הנוגעים להתנהלות כלכלית ורגולטורית התואמת את הדין; ודאי שזה מן ההכרח להצטייד בהגנה משפטית מקצועית כאשר מזומנים לחקירה, כדי להיערך לה כדבעי; וקל וחומר שכך, אם איתרע המזל ומתמודדים עם מעצר, על כל הכרוך בו והמשתמע ממנו.
זכות היוועצות בעורך דין חשובה למימוש אולי ביתר שאת בסוג זה של עבירות, לאור הטרמינולוגיה המקצועית שבהן, הכללים המשפטיים שאינם תמיד אינטואיטיביים וחשיבות השפה הייחודית בחיי המעשה של העולם העסקי. פעמים רבות, הצגת הפעולות שנעשו והתמונה העסקית הרחבה באור הנכון, עשויות להביא לסיום התיק במינימום נזק ולאפשר חזרה בהקדם לחיי שגרה.
מאת עו"ד רן כהן רוכברגר. הסנגור הצבאי הראשי לשעבר בצה"ל, אלוף משנה במיל', בעל משרד העוסק בתיקי צווארון לבן ודיני צבא וביטחון.
d&b – לדעת להחליט