סגור
כיתה בית ספר תיכון תלמידים בגרות ב מתמטיקה בית הספר העורפי של נופי הבשור ב מרכז צוחר ( לשעבר יובלי הבשור ) ב מועצה אזורית אשכול 29.5.24 2
(ארכיון) (צילום: תומר שונם הלוי)

הסכמות בסכסוך המורים: העובדים בחוזים יוגדרו כעמיתי הוראה

המורים לא ייקנסו על השביתה אבל העלאת השכר שתוכננה לחודש תקטן. העיצומים של אי מתן ציונים ואי יציאה לטיולים יופסקו היום

סכסוך המורים בבתי הספר העל ייסודים קרוב לסיום לאחר שהושגו הסכמות. זאת לאחר כשנתיים של עיצומים ושביתה שנמשכה כשבוע. הפתרון שנמצא לשאלת החוזים האישיים היא שהעובדים בחוזים יוגדרו כעמיתי הוראה והעסקתם תוגדר כפיילוט. לא ינוכה שכר מהמורים על ימי השביתה. יצוין שעדיין ייתכנו משברים בדרך לחתימה על ההסכם הקיבוצי הסופי. העיצומים של אי מתן ציונים ואי יציאה לטיולים יופסקו מהיום (ב').
המורים יקבלו מענק חד פעמי של 9,600 שקל למשרה ויחסית להיקף המשרה. מדובר בתוספת רטרואקטיבית של 800 שקל בגין שנת 2023. המענק ישולם במשכורת אוקטובר.
החל ממשכורת ספטמבר, שכר המורים יעלה ב-1200 שקל לחודש למשרה אחת. השכר ישולם כאמור יחסית להיקף המשרה. מדובר בוויתור של המורים שכן על פי ההסכם של המורים היו אמורים להגיע להעלאה של 1,600 שקל בספטמבר ונראה שזה מחיר שהם משלמים על התמשכות המאבק.לא ינוכה שכר מהמורים בגין השביתה.
מורים רבים, בעלי תפקידים, יקבלו הגדלת אחוזים בגין ביצוע תפקידם, כגון: רכזי מקצוע, רכזי שכבה, יועצים חינוכיים, חינוך מיוחד, מחנכים, תשלום בגין בגרות בעל פה באנגלית, מורים לכימיה, מורי י״ג-י״ד ועוד. כמו כן, קיצור הליך הפיטורין שתוכנן על ידי משרד האוצר יבוטל. השקט התעשייתי יהיה אך ורק בנושאים שיוסדרו בהסכם
עוד הוחלט כי יועסקו בבתי ספר עמיתי הוראה שאינם מורים כפיילוט שיסתיים בתום ארבע שנים. ההסדר לא יימשך אם ארגון המורים יחליט שהפיילוט לא הצליח. בפועל סביר שאם הפיילוט יצליח בעיני האוצר, המשך ההסדר יהיה חלק מהמשא ומתן הבא.
כמו כן הצדדים סיכמו כי ישופר שכרם של המנהלים והסגנים בחטיבות העליונות ובמיוחד ייקבע שכר מינימום למנהלים מתחילים כדי שהמקצוע יהיה אטרקטיבי יותר.

שקט תעשייתי עד ספטמבר 2029, מהפכה בשכר המנהלים

תוקף ההסכם שהחתימה עליו צפויה בשעות הקרובות והבטחת השקט התעשייתי של המורים הם עד ספטמבר 2029, כלומר חמש שנים. זה כולל עוד שנה של שקט תעשייתי בתמורה לשנת העיצומים האחרונה.
המענק של 9,600 שקל שיקבלו המורים לא יהיה תוספת שכר ולכן לא ישולמו עליו זכויות סוציאליות. ינוכו שני ימי שביתה שהם שווי ערך בממוצע לכ-1,200 שקל. הדיון המשפטי על ניכוי שכר בנושא העיצומים ימשיך, אבל ספק אם יצא מנו משהו.
ההסכם בנוי כך שניתן יהיה להגדיר גם מנהלים כעמיתי הוראה וממילא כל המנהלים יוכלו להיות בחוזים אישיים בעוד בבתי הספר היסודיים אין כלל אפשרות לחוזים אישיים למנהלים.
כמו כן, תונהג למנהלים טבלת שכר חדשה לגמרי עם שכר שורה עם העלאות גדולות בהרבה למורים חדשים כדי למשוך מנהלים. השכר של מנהל מתחיל בבית ספר קטן יעלה מ-14 אלף ל-19.5 אלף שקל. המשמעות היא למעשה שהאוצר השיג מהפכה מוחלטת בהעסקת המנהלים.
יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הודה למורים "אשר בנחישות והתמדה השתתפו במאבק לקידום מערכת החינוך על תלמידיה ומוריה, שמירה על החינוך הממלכתי ציבורי, על העבודה המאורגנת ועל הסולידריות החברתית בחדר המורים". הוא תקף את התופעה הרחבה של שבירת שביתה שהתגלתה כשאמר ש"גם מורים, אשר מסיבה כזו או אחרת לא שיתפו פעולה עם הוראות הארגון מהמאמצים וההשקעה של עמיתיהם לעבודה".
מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית מברכות את הצדדים על ההודעה שמבשרת על סיום העיצומים. עם זאת הן מדגישות ש"אנו מצפים לחתימה על ההסכם, שיביא איתו יציבות ושגרה למערכת החינוך ולבאי המערכת, שכל כך זקוקים לכך בעת הזו".