סגור
צילום מתוך קמפיין של משרד האנרגיה לעידוד הקמת פאנלים סולאריים
צילום מתוך קמפיין של משרד האנרגיה לעידוד הקמת פאנלים סולאריים (צילום: youtube)

תשעה חודשים אחרי ההכרזה החגיגית – לא קם אפילו תאגיד אנרגיה עירוני אחד

החל מסוף 2023 משרד האנרגיה התיר הקמת תאגידי אנרגיה עירוניים שיוכלו לקצר הליכים בהקמת פאנלים סולריים על מבני ציבור ויניבו הכנסות לעיריות. אלא שבינתיים משרד הפנים מעכב שבע בקשות שהוגשו להקמתם  

תשעה חודשים לאחר שניתנה האפשרות להקים תאגידי אנרגיה עירוניים, טרם הוקם אפילו תאגיד עירוני אחד. במשק האנרגיה מאשימים בעיקר את משרד הפנים, שממשיך לעכב את הבקשות השונות להקמת התאגידים. עד כה הוגשו שבע בקשות להקמת תאגידים כאלה, בין היתר מאופקים, חוף אשקלון ועמק יזרעאל.
תאגידי האנרגיה העירוניים, שעל אפשרות הקמתם הכריז ישראל כץ בשבוע האחרון בתפקידו כשר האנרגיה לפני השלמת הרוטציה עם אלי כהן בסוף 2023, אמורים לאפשר לרשות המקומית להקים מתקני אגירה, פאנלים סולאריים ועמדות טעינה לרכבים חשמליים בשטחה. המהלך אמור בין היתר לקצר הליכים בהקמת מתקנים סולאריים על גגות מבני ציבור ברחבי הערים. הרעיון הוא שבמקום שהעירייה תנהל את נושא הקמת המתקנים הסולאריים הללו, תוך התחשבות בגורמים שונים כמו עומס רשת החשמל או הכדאיות הכלכלית שבכל מבנה, תקום חברה משותפת עם גוף שמומחה בניהול משק החשמל. כך, במקום לקיים מכרז אחד בכל פעם הדורש משאבים מהרשות, התאגיד יהיה הגוף שיהיה אחראי על הקמת הפאנלים הסולאריים בעיר, ויוכל לקבוע מתי ואיך להפיק את התועלת המירבית מכלל המבניים הציבוריים בעיר.
הקמה יעילה של פאנלים סולאריים על גגות המבנים ברחבי העיר יכולה להתגלגל להכנסות של מיליוני שקלים לרשויות המקומיות, ממכירת חשמל לרשת לצד חיסכון בעלויות חשמל לצריכה המקומית של המבנה הציבורי עצמו. זאת עם השקעה מועטה מאוד מצד הרשות שכן החברה הפרטית אחראית על כל ההליך של ההקמה והתכנון.
חברת החשמל אינה מעורבת בהקמת פאנלים, זאת כאשר ברוב המבנים הללו גם היתר חיבור לרשת מתקבל באופן אוטומטי.
הדרג המקצועי במשרד האנרגיה תומך בהקמת התאגידים. לגישתם, השותפות בין גוף שמומחה בתחום האנרגיה יחד עם העיריות יכול לחסוך לעירייה או לרשות המקומית עלויות רבות בין היתר על שכירת יועצים וההחלטה היכן להקים תחילה את הפאנלים. הקמת תאגיד למשך 10–20 שנה וחלוקת הרווחים מייצרים אינטרסים זהים בין הצדדים בשותפות ארוכת טווח. עם זאת, הקמת תאגיד עירוני כלשהו מחייבת את אישור משרד הפנים, ובפרט הממונה על התאגידים במשרד. ואכן, ביום האחרון של 2023 הוציא מנכ"ל משרד הפנים מסמך ובוא הפירוט כיצד יוכלו העיריות להקים תאגיד מסוג זה. אישור שכזה טרם ניתן על אף הגשת שבע בקשות עד כה.
במקביל, בחברות האנרגיה המתחדשת זיהו כבר את ההזדמנות. בחברת האנרגיה נופר הקימו יחד עם מילגם חברה בת האחראית לקשר עם הרשויות המקומיות והקמת המתקנים. חברת אנרגיה גדולה נוספת שבחרה לנצל את ההזדמנות היא דוראל, שם מ"מ יו"ר רשות החשמל לשעבר, יואב קצבוי, מונה להיות האחראי על התאגידים. באנלייט הקימו באפריל את Enlight Local שנועדה לקדם הקמה של פאנלים סולאריים על גגות מבנים גדולים (כמו למשל קניונים), וגם אחראית על הקשר עם הרשויות המקומיות.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הקמת תאגידים עירוניים, ובפרט תאגידי אנרגיה הם תהליך ארוך ומורכב שמצוי בסמכות הרשויות המקומיות, כאשר עד כה הוגשו שבע בקשות הנמצאות בימים אלה בבחינה בהתאם לכללים במסגרתם נבחנות גם סמכויות הרשויות המקומיות ותאגידיהן בתחום האנרגיה".