סגור
מכוניות חשמליות
מכוניות חשמליות. בשביל תמריצים צריך לנסוע לאירופה (צילום: ניר בן זקן)

החזית הירוקה
הממשלה תוקעת מקלות בגלגלים של מהפכת הרכב החשמלי

במפתיע ישראל עומדת באחד היעדים הסביבתיים: המעבר לרכב חשמלי, שאחראי כבר ל־28% מהמסירות במחצית הראשונה של 2024. אך ההתקדמות תלויה לא רק במוטיבציה של הציבור, אלא גם בתמריצים ממשלתיים. הבעיה היא שהממשלה כבר מבטלת הטבות, מתכננת מס נסועה ולא משקיעה בתשתית. בתנאים אלה היא תמצה מהר את נכונות הרוכשים

ישראל מפרה באופן עקבי את התחייבויותיה בנושא משבר האקלים, ובניגוד למגמה במדינות המערב, בארץ נרשמה ב־2022 עלייה של 3.5% בפליטות גזי חממה, ולפי הערכות הפליטות גדלו גם ב־2023. אולם יש תחום אחד שבו אנו דווקא עומדים ביעדים: המעבר לרכב חשמלי.
המעבר לתחבורה חשמלית יסייע לעמוד בהתחייבויות להפחית פליטות גזי חממה, וינקה את הערים מזיהום המוביל לתחלואה ומוות. כמו כן רכבים חשמליים יעילים יותר מרכבי בנזין: רכב בנזין מנצל רק כ־20% מהדלק לתנועה, בעוד רכב חשמלי מנצל 90% מהחשמל לתנועה.
בכבישי ישראל נוסעים כיום כ־200 אלף רכבים חשמליים בלבד, מתוך 3.5 מיליון רכבים שנמצאים על הכביש, אך ניכרת מגמת עלייה ברכישות של רכבים חשמליים בשנים האחרונות, וזאת אף שהתשתיות בארץ לא ממש תומכות בהם. ב־2023 כ־18% מהרכבים החדשים שנמסרו לציבור היו חשמליים, ובמחצית הראשונה של 2024 הנתון כבר עלה ל־28%.
משרד האנרגיה הגדיר בשנת 2020 את יעדי המעבר לרכב חשמלי: 27 אלף מסירות בשנת 2022; ו־177 אלף מסירות ב־2027. ואכן, ב־2022 עלו על הכביש כ־29 אלף רכבים חשמליים, ובחודשים ינואר עד יוני השנה כבר נמסרו 41 אלף רכבים חשמליים (בחצי שנה בלבד).
אבל ההתקדמות במעבר לרכב חשמלי תלויה לא רק במוטיבציה של הציבור, אלא גם בתמריצים ממשלתיים. בעוד מדינות המערב נוקטות צעדים כאלה, בישראל הממשלה מבטלת הטבות, מפרה החלטות וגם לא משקיעה בתשתיות שיתמכו ברכב חשמלי.
רק בחודש מאי החליטה הממשלה כי בשנה הבאה תבוטל ההנחה שניתנה לרכבים חשמליים באגרות רישוי, ואלה יתייקרו בכ־2,300 שקל בממוצע בשנה, מס הקנייה על הרכבים החשמליים כבר עלה השנה מ־20% ל־35%, והוא צפוי להגיע ל־45% בינואר הבא, ונבחנת גם האפשרות להטיל מס נסועה על רכבים חשמליים.
הטלת מס נסועה תמנע את התבססות הרכב החשמלי בישראל. "נתוני הבסיס של ישראל צריכים להביא אותנו להיות מהמובילים באירופה, מדינה קטנה, בנזין יקר וחשמל זול. העלאת מס תייצר מצב של רכב לעשירים בלבד, בעוד האינטרס הציבורי הוא לאפשר לכלל הציבור ליהנות מהיתרונות הכלכליים והסביבתיים של תחבורה חשמלית", אמר לכלכליסט חן הרצוג, כלכלן שותף ב־BDO. "מס נסועה אחיד הוא גם חסר היגיון כלכלי, ויפגע בעיקר בתושבי הפריפריה. מי שעומד שעה בפקק בתל אביב ועבר 5 ק"מ ישלם 75 אגורות, ומי שנסע שעה ממצפה רמון לדימונה ישלם 12 שקל, כלומר 5,000 שקל בשנה".


מדינה אחת דווקא החליטה לעשות זאת: איסלנד. לאחר שהרכב החשמלי התבסס במדינה היא הטילה מס נסועה, ומסירות הרכב החשמלי צנחו ב־76% במחצית הראשונה של 2022 בהשוואה לתקופה המקבילה שנה קודם.
בזמן שהממשלה החליטה לייקר משמעותית את הרכב החשמלי, היא גם לא דואגת לתשתיות שיהפכו את השימוש בו לקל יותר. למעשה, בתקציב 2024-2023 הממשלה החליטה להשקיע אפס שקלים בהקמת עמדות טעינה ציבוריות. זאת בזמן שלכ־50% מהבתים בישראל אין חניה צמודה, שבה אפשר להטעין.
הממשלה גם לא טורחת לעמוד בהתחייבויות שעליהן הצהירה בשנים האחרונות. לפני כשלוש שנים קבעה הממשלה (ממשלת השינוי) שפליטות גזי החממה מרכבים חדשים יוגבלו, כך ש־95% מהרכבים שיימכרו בסוף העשור יהיו חשמליים. אולם הממשלה לא עושה דבר כדי לעמוד ביעד, ולמעשה במשרד האוצר מסרבים לקדמו. לפני כשנתיים אמרו כי הגבלת מכירות רכבים מזהמים "תוביל לעלייה במחירי כלי הרכב ותפגע ברמת התחרות ביבוא". על הדרך משרד האוצר דווקא הכריז על השיטה היעילה לדעתו להגדלת שוק הרכבים החשמליים: "מנגנון מיסוי ירוק שבמסגרתו כלי רכב מופחתי פליטות מקבלים הטבת מס משמעותית של עד כ־17 אלף שקל וכן מס קנייה מופחת". כן, אותו מנגנון מיסוי ירוק שהולך ונשחק.
בדיוני תקציב המדינה ב־2023 הוחלט לפעול להחלת מנגנון הפליטות האירופי על היבואנים, שלפיו יבואנים שלא ימכרו מכוניות חשמליות באחוזים מוגדרים ייקנסו. בהחלטת ממשלה פושרת נכתב כי הנושא "ייבחן" על ידי משרד האוצר, אולם מאז ועד עתה האוצר לא מקדם זאת.

2 צפייה בגלריה
איתן פרנס מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה מתחדשת
איתן פרנס מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה מתחדשת
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה הירוקה. "מדיניות המס תהפוך בקרוב את הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד"
(צילום מסך: Youtube)

"זה סיפור עצוב על מדינה שמדיניות הרכב שלה היא איך לגבות מס גם במחיר של הנצחת זיהום שבסוף קוטל בני אדם", אמר לכלכליסט איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה הירוקה. "למה שעובד יבחר לעבור לרכב חשמלי אם בעוד שנה הנטו שלו יפחת ב־1,200 שקל כי ההטבות מתבטלות? הרכבים החשמליים תופסים נתח של אחוזים בודדים מכלל ציי הרכב בישראל. ברור שהגל הראשון של רוכשי הרכב החשמלי הם חובבי קדמה וטכנולוגיה ואנשים שיש להם גישה למטען פרטי. בארה"ב, בצרפת ובגרמניה מסמנים את הרכב החשמלי העממי ככזה שנהנה מהטבות מס. בישראל מדיניות המס תהפוך בקרוב את הרכב החשמלי לרכב לעשירים בלבד".
כדי לעמוד ביעדים העולמיים להתמודדות עם משבר האקלים, מכירות הרכבים החשמליים צריכות לגדול ל־95%-75% מנתח השוק בשנים הבאות. אם שני שלישים מכל כלי הרכב שיימכרו ב־2035 יהיו חשמליים בדומה לתחזיות, המשמעות היא הימנעות משימוש בכ־12 מיליון חביות נפט ביום.
כדי לתמרץ מעבר לרכב חשמלי מדינות מציעות תמריצים כמו מסים נמוכים יותר, סובסידיות לרכישה, חניה חינם ועוד. נורבגיה היא המדינה היחידה בעולם שבה רוב המכוניות הנמכרות הן חשמליות. זאת בזכות מדיניות ממשלתית עקבית, שהחלה בשנות התשעים. יש לה גם יעד: להפסיק בהדרגה מכירות של רכבים עם מנועי בעירה פנימית עד שנת 2025, מוקדם יותר מכל מדינה אחרת.
איך זה קרה? התמריצים הממשלתיים הפכו את הרכבים החשמליים לבחירה הכלכלית הטובה ביותר לנורבגים. נקודת המפנה התרחשה ב־2012, כשהטכנולוגיה התקדמה והפכה מסחרית יותר, והעלות הכוללת של בעלות על רכב חשמלי לאורך חייו (רכישה, תחזוקה וטעינה של הרכב) הפכה זולה יותר מהעלות הכוללת של בעלות על רכב המונע בדלק מזהם. סיבה נוספת היא השקעת הממשלה בעמדות טעינה. לנורבגיה יש את מספר עמדות הטעינה הגבוה ביותר לנפש בעולם. בתוך 20 דקות עמדות הטעינה האלו יכולות למלא 80% מסוללת הרכב. המדינה גם מסייעת לציבור להתקין עמדות טעינה בבנייני מגורים.
לצד מסי רכישה, נורבגיה גם סיפקה לבעלי רכבים חשמליים כמה הטבות אטרקטיביות, כגון חניה חינם בערים, פטורים או הפחתות באגרות כבישים, גישה לנתיבי אוטובוס ותעריפים מופחתים עבור הובלה של רכבים חשמליים במעבורת. רק לאחרונה, כשהרכב החשמלי כבר שולט בשוק, והמדינה מציבה יעדים להפסקת שיווק רכבים מזהמים, הוחלט לבטל צעדים שנויים במחלוקת כמו נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית וחניה חינם.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאור ההשפעה השלילית של השימוש ברכבים פרטיים אלו על המשק, מקדם משרד האוצר מיסוי נסועה. מס הקנייה עליהם ב־2025 יעמוד על 45% במקום 83%. מנגנוני המיסוי הירוק צמצמו משמעותית את הפליטה המקומית מרכבים. האוצר ורשות המסים בוחנים הטמעת יעדי פליטות במנגנוני המיסוי לרכבים. בהחלטת הממשלה נקבע כי יוקצו 100 מיליון שקל להקמת עמדות טעינה בשנים הקרובות".