סגור
טרמינל 1 נתב"ג
טרמינל 1, נתב"ג. סגירתו חייבה את החברות הזרות לשלם מס גבוה יותר (צילום: שאול גולן)

טרמינל 1 נפתח מחדש, אך מספר הטיסות לישראל עדיין נמוך

חברות התעופה הפחיתו בעשרות אחוזים את מספר הטיסות לישראל ביחס לאשתקד - ריינאיר תוציא ביוני-אוגוסט 72% פחות טיסות מאשתקד, וויז אייר תפחית החודש את כמות הטיסות בחצי ואיזיג'ט לא תטוס בכלל עד אוקטובר. מי שישלם את המחיר יהיה הצרכן הישראלי, שחופשת הקיץ שלו תתייקר עוד יותר

שבעה חודשים לאחר שנסגר, נפתח אתמול טרמינל 1 לטיסות בינלאומיות ובשבוע שעבר הוא נפתח גם לטיסות פנים. על אף שטרמינל 1 חזר לפעול, עדיין מדובר בפעילות חלקית שכן חברות התעופה הפחיתו בעשרות אחוזים את מספר הטיסות לישראל ביחס למספר הטיסות שעברו בטרמינל 1 בשנה שעברה. מי שישלם את המחיר יהיה הצרכן הישראלי, שחופשת הקיץ שלו תתייקר עוד יותר. חברות התעופה הזרות צמצמו פעילות בישראל, וחברת איזיג'ט החליטה שלא לחדש בשלב זה את הפעילות לישראל.
אחת החברות שישראלים רבים טסים איתה היא ריינאייר. החברה חזרה היום לפעול בנתב"ג אך בעצימות נמוכה משמעותית ביחס לתקופה של לפני המלחמה. ריינאייר הפחיתה משמעותית את מספר הטיסות שלה לארץ, מה שישפיע בהכרח על המחירים שישלמו הישראלים בעונת הקיץ, נוכח מיעוט הטיסות שלה ושל חברות לואו קוסט נוספות.
ביוני, יולי ואוגוסט 2023 טסו עם ריינאייר 382 אלף ישראלים, בעוד ביוני, יולי ואוגוסט 2024 יטוסו עם החברה 81 אלף ישראלים בלבד – ירידה של קרוב ל-80% במספר הנוסעים שנובעת מכמות הטיסות הקטנה שמציעה החברה השנה לנוסעים הישראלים. בשלושת חודשי הקיץ בשנה שעברה הוציאה ריינאייר 2,210 טיסות מישראל ואליה, והשנה יצאו מישראל 518 טיסות של ריינאייר בלבד בחודשי הקיץ – כלומר 1,592 טיסות (72%) פחות מבשנה שעברה.
גם חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר תפחית בחצי את כמות הטיסות שלה החודש. וויז תפעיל ביוני 526 טיסות בלבד לישראל לעומת 1,091 טיסות ביוני אשתקד. ביולי יצאו 1,074 טיסות של וויז לעומת 1,150 טיסות שפעלו ביולי אשתקד, ובאוגוסט תפעיל וויז גם כן 1,070 טיסות בהשוואה ל-1,193 טיסות שהפעילה בישראל באוגוסט 2023.
איזיג'ט, שביוני-אוגוסט אשתקד הטיסה כ-52 אלף נוסעים ישראלים ב-289 טיסות, לא תציע טיסות בקיץ הקרוב לישראלים. החברה האנגלית הודיעה בחודש שעבר שהיא משביתה את הקו לישראל עד חודש אוקטובר, לנוכח המצב הביטחוני בישראל.
טראנסוויה פראנס הקטינה גם היא את כמות הטיסות לישראל ביוני-אוגוסט השנה, ובמקום 505 טיסות שהפעילה בשנה שעברה, תפעיל 450 טיסות בלבד – 55 טיסות פחות. מספר הישראלים שיטוסו עם החברה יקטן בחודשי הקיץ ב-14 אלף ישראלים ביחס לחודשים מקבילים בשנה שעברה ויעמוד על 75 אלף נוסעים.
החודש צפויות לחזור לפעילות יונייטד ודלתא, שתי חברות אמריקאיות שיגדילו את התחרות על הקו לארה"ב, אך מדובר בטיסות שיוצאות מטרמינל 3 ולא מטרמינל 1.
מתחילת המלחמה טרמינל 1 נסגר לפעילות, חברות התעופה הבנילאומיות צמצמו טיסות בגלל המלחמה וההיצע הנמוך של טיסות העלה את המחירים לצרכן הישראלי. בחודשי המלחמה הראשונים חברת אל על היתה החברה היחידה שפעלה בישראל, הנוסע הישראלי שילם כל מחיר, ואל על גרפה רווחים עצומים.
סגירתו של טרמינל 1 חייבה את חברות התעופה הזרות לטוס דרך טרמינל 3 ולשלם מס גבוה יותר ביחס לטרמינל 1 – 27 דולר לנוסע לעומת 11 דולר לנוסע. ריינאייר, חברת התעופה האירית, התנתה את חזרתה לישראל בפתיחת טרמינל 1 ולא הסכימה לשלם את המס הגבוה יותר. כל זמן שטרמינל 1 היה סגור, סירבה ריינאייר, אחת מחברות הלואו קוסט הגדולות שפועלות בישראל, לחזור ולטוס לנתב"ג והדבר השפיע על חופשות הפסח של הישראלים שנאלצו לשלם מחירים גבוהים נוכח המחסור בטיסות והתחרות שהצטמצמה.