סגור
יו"ר ארגון המורים רן ארז מסיבת עיתונאים 1.9.24
רן ארז במסיבת העיתונאים (צילום: ריאן פרויס)

יו"ר ארגון המורים: "השביתה לא תיגמר היום. יש לנו כסף להרבה זמן"

רן ארז תקף את סמוטריץ' ("מוביל את המדינה לאבדון") ואמר כי לא יתפשר בעניין החוזים האישיים ("על עקרונות לא מוותרים"). עוד הוא הודיע כי ארגון המורים יצטרך למאבק בעד עסקה לשחרור חטופים. מתווה הפשרה ששר החינוך יואב קיש הציע אתמול ונדחה כולל הצעה לחוזים אישיים על תנאי לשנה

יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר הבוקר (א') במסיבת עיתונאים שארגון המורים ערוך לשביתה ממושכת: "התחלנו שביתה שלא נגמרת היום. מהשביתה האחרונה ב-2007 חסכנו כסף ובנינו קרן שביתה לעזור למורים שייקלעו למצוקה. יש לנו כסף להרבה זמן, כמה זמן שנצטרך". לדבריו, מי שיזכו לסיוע הם בעיקר נשים חד הוריות ובני זוג ששניהם מורים בתיכונים ויתקשו להתקיים ללא שכר בתקופת השביתה. ארז התייחס גם לבשורות הקשות על חילוץ 6 גופות חטופים שנרצחו והודיע שארגון המורים יצטרף למאבק בעד עסקה לשחרור החטופים הנותרים.
ארז תקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "האיש הזה, שר האוצר שמנהל היום את המדינה, מוביל אותה לאבדון, אבדון בכלכלה, בעניין החטופים, בעניין המלחמה, אבדון בעניין החינוך. הוא מתפאר שהוא רוצה את השביתה כי הוא רוצה לחסוך את הכסף. הוא רוצה להרוס את האיגוד המקצועי ואת העבודה המאורגנת ולכן מצפה שהמורים יישברו". הוא ציין שלא נקבעה פגישת משא ומתן נוספת, והפגישה היחידה הצפויה היא עם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס כדי לנסות לגבש מתווה חדש. עוד הוא טען שהממשלה מנסה לנצל את המלחמה כדי להכניע את המורים.
לדבריו, הניסיון להביא בחוזים אישיים מורים שלא הוכשרו "זו זילות של מי שעובדים כמורים. זו הפרטת מערכת החינוך ויצירת בתי ספר לאלה שיש ואלה שאין. איפה יתנו חוזים? במקומות עשירים. מה יקרה בקרית מלאכי ואשקלון? אם יש שם מישהו טוב, הוא יעבור לתל אביב. ייווצרו פערים. הם אומרים שזה רק 6%. ברגע שאנחנו מוותרים על עיקרון, אחר כך הוויכוח רק על המחיר. בהסכם הבא ידברו על 15%. על עקרונות לא מוותרים".
אחת מסיסמאות קמפיין המורים היא "סמוטריץ' מפקיר גם את המורים". ארז אמר ש"אנחנו נאבק למען החטופים והחטופות. לא השתתפנו בהפגנות, לא נגד הרפורמה המשפטית ולא למען החטופים. לא רצינו תווית פוליטית. יש לנו חברים בארגון מכל הצדדים הפוליטיים. עכשיו, כשאנחנו רואים מה קורה עם החטופים בגיהינום, זה לא אנושי ולא צודק. זה רע מאוד שאזרחי המדינה רואים שהם מופקרים". הוא הזכיר ש"השתתפנו בזמנו בצורה מאוד פעילה למען שחרור גלעד שליט. אין סיבה שלא נשקיע את כל כוחנו כמורים ומחנכים למען החטופים והחטופות".

המתווה שקיש הציע ונדחה: חוזים אישיים על תנאי לשנה

מתווה הפשרה של שר החינוך יואב קיש שנדחה אתמול נועד לעקוף את הוויכוח על החוזים האישיים. קיש הציע להנהיג את החוזים האישיים לניסיון של שנה ולהתנות בו את תשלום תוספות השכר הרטרואקטיביות של 9,600 שקלים בעבור שנת הלימודים הקודמת. ארז דחה את ההצעה על הסף ולכן האוצר לא נדרש לקבל החלטה.
ברקע הצעה בהסבר שהצעת האוצר הכספית הנדיבה למורים נבעה מהסכמתם בסיבוב הדיונים הקודם לחוזים אישיים (הארגון מכחיש. ש"א). בעוד שנה הארגון יוכל להחליט אם להסכים לחוזים אישיים ולקבל את ההחזר הרטרואקטיבי או לוותר עליו. ההצעה נועדה להחזיר את המשא ומתן מהתעקשות עקרונית לנושאים כספיים ולצאת מהוויכוח העקרוני על החוזים האישיים. להצעה לא היו סיכויים רבים משום שהיא מציבה את הארגון במצב שהוא יצטרך לבחור בין סכום גדול לנושא עקרוני. אבל אין ספק שקיש סימן את הכיוון הנכון לפי יש צורך בפתרון יצירתי למחלוקת החוזים האישיים.
בסיום הישיבה הוציא קיש הודעה ש"לאחר ישיבת החרום והמו״מ הלילי שבו הנחתי מתווה פשרה נוסף, הגעתי למסקנה ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ' וגם רן ארז רוצים את השביתה. צר לי שהם אינם מבינים את גודל השעה, מדינת ישראל נמצאת במלחמה והם בקרב אגו פוגעים בתלמידים ובמורים. שניהם נכשלו להתעלות לגודל השעה ואת המחיר משלמים כולנו. כולי תקווה שהם ישימו את האגו בצד ונגיע להסכמות מוקדם ככל שניתן".
בלשכתו הסבירו את ההתקפה על סמוטריץ' שקיש קרוב יותר אליו בעמדת בנושא חוזים אישיים בכך שלפגישה הגיע סגן הממונה על השכר אוהד אלקבץ ולא הממונה עצמו אפי מלכין שאותו הזמין קיש. את ההתקפה על ארז הסבירו בכך שהוא אמר שלאחר שסמוטריץ' כינה אותו אנטישמי המחיר שיצטרף האוצר לשלם רק יעלה. קיש הזכיר לארז שהוא קרא לו (לשר) מריונטה.