סגור
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד מסיבת עיתונאים נגד המהפכה המשפטית
ארנון בר דוד. הכעיס את הממשלה (צילום: קובי קואנקס)

בהסתדרות לא מוכנים לשמוע על פגיעה בשכר וחושדים שמדובר במהלך פוליטי

בארגון העובדים ממתינים לפירוט כוונותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא שכר במגזר הציבורי ואת שכר המינימום. בינתיים הם נערכים למאבק: "אם הממשלה מבקשת לקצץ, שתתחיל בביטול המשרדים המיותרים והכספים הקואליציוניים" 

ההסתדרות מתכוונת להתנגד בתוקף לתוכנית שהציג שלשום שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסגרת תקציב 2025, שכוללת הקפאה של קצבאות והקפאת העלאת שכר המינימום במשק והשכר במגזר הציבורי. "אם הממשלה מבקשת לקצץ, מוטב שתתחיל בביטול המשרדים המיותרים ומיליארדי השקלים של הכספים הקואליציוניים, שזורמים בלי הפרעה להתנחלויות ולחרדים", אמר אתמול בכיר בארגון העובדים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד והממונה על השכר באוצר אפי מלכין אמורים להיפגש היום בתל אביב. בהסתדרות מצפים שמלכין יבהיר לראשי ההסתדרות את דרישות האוצר בקשר לתוכניות הקיצוץ, לאחר שעד כה נחשפה אליהן רק מהצהרות השר בתקשורת.
ההתדיינות הצפויה בתקופה בקרובה בין ההסתדרות לאוצר באה אחרי שבוע של מתיחות בין הממשלה להסתדרות על רקע השבתת המשק ביום שני, תוך היענות ההסתדרות לבקשת מטה החטופים להצטרף למאבק בממשלה בקריאה לשחרורם. ההחלטה של בר דוד להשבית את המשק הקימה עליו גל של מתקפות מצד הליכוד והקואליציה — גם תוך איומים על יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן, חבר מרכז ותיק בליכוד, כי יסולק משורות המפלגה אם ישתף פעולה עם ההסתדרות. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף ישירות את בר דוד כשייחס לו התנהלות בלתי אחראית שמסכנת את ביטחון ישראל ומהווה חיזוק למנהיג חמאס יחיא סינוואר.
הקמפיין המתוזמן של נתניהו וחברים בקואליציה על בר דוד וההסתדרות כללה גם יוזמה של כמה ח"כים מהליכוד שביקשו לקדם חקיקה שאמורה להחליש את כוחו של ארגון העובדים. בהסתדרות קראו למהלכים אלה "עדות נוספת לניתוק של נתניהו". בכיר בארגון העריך אתמול, כי הרוח הרעה שנושבת בין הממשלה, הקואליציה וההסתדרות עלולה לשאת איתה מוטיבציה גבוהה לפגיעה בציבור העובדים במסגרת גל הקיצוצים שמתכנן שר האוצר. "אין ספק שאנחנו תחת מתקפה", אמר.
אף שסמוטריץ' הציג את צעדיו כהקפאת המצב הקיים — בהסתדרות אומרים כי בפועל מדובר בקיצוצים, שיחלישו את המגזר הציבורי ויפגעו באוכלוסיות חלשות של מקבלי קצבאות, בעיקר לנוכח הימשכות עליית המחירים במשק. מבחינת ההסתדרות, צעדיו של סמוטריץ' נתפסים כניסיון לגייס את הארגון להלבנת מהלכיו באופן שיסיט את האש וחצי הביקורת לעברה — אם תסכים להם. כל זאת, בזמן שהאוצר ממשיך בהתנהלות תקציבית לא אחראית.
על רקע אלה בהסתדרות מתייחסים להצהרות שר האוצר בחשדנות, ולא מתכוונים לגלות גמישות מול בקשותיו, בעוד שמשרדו ממשיך בפזרנות של מיליארדי שקלים שנחוצים למדינה כמו אוויר לנשימה, אף שהגירעון שלה בשל מימון המלחמה שעלותה נאמדת עד כה ביותר מ־200 מיליארד שקל.
"היה לנו הרבה יותר קל להתייצב מתחת לאלונקה אם היינו רואים התנהלות רצינית ואחראית מצד הממשלה", אמר בכיר בהסתדרות. "כשמיליארדים זורמים לשרה אורית סטרוק ולחרדים ולמשרדים מיותרים, אז מוטב ששר האוצר ייקח את הכסף הזה לפני שהוא דורש אותו מציבור העובדים שנאנק תחת יוקר המחיה. לא יקום ולא יהיה, נתנגד לזה בתוקף וגם אם זה יעלה לנו במאבק שיהיה מאבק צודק".
בהסתדרות מעריכים שהאוצר העלה על הכוונת שלו את ההסכם עליו חתם ביולי 2023 עם היו"ר בר דוד להעלאת שכר רוחבית של 11% במגזר הציבורי במתווה מדורג עד 2027. ההסכם מבוסס על שש פעימות, כששתי הראשונות הן תוספות שקליות לשכר העובדים של 500 שקל. הפעימה הראשונה היתה בקיץ שעבר, 400 שקל, והפעימה השנייה אמורה להיות בחודש הבא, בסכום של 100 שקל. שאר הפעימות יהיו אחוזיות, כשבדצמבר הקרוב עובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספת של 2%, באפריל 2025 יקבלו השלמה ל־3.5%, באפריל 2026 יקבלו השלמה ל־5% ובאחרונה, שמתוכננת להיות באפריל 2027 יקבלו השלמה ל־6%.
ההסכם בין האוצר לבין ההסתדרות נחתם ברקע המאבק הציבורי שהסעיר את המדינה בשנה שעברה בעקבות ההפיכה המשטרית שיזמה וקידמה הממשלה. המו"מ שקדם לחתימה על ההסכם היווה את אחת הסיבות המרכזיות לכך שחרף הקריאות הרבות שהופנו אל ההסתדרות שתשבית את המשק כדי לסכל את ההפיכה, נדחו על ידה.
בהסתדרות לא מתכוונים לאפשר פגיעה במתווה העלאת השכר בנימוק שממילא רמת השכר הממוצעת במגזר הציבורי אינה גבוהה.