סגור
חניות חניה חנייה כחול לבן תל אביב 29.9.20
חניה בתל אביב. ארכיון (צילום: ריאן פרויס)

הממשלה מסמסה את רפורמת החניה - ועיריית תל אביב נסוגה מהשינויים בתעריפים

העירייה מבטלת שני חלקים משמעותיים מרפורמת החניה שתיכנס לתוקף בינואר: תושבי העיר שיחנו לא באזור מגוריהם לא ישלמו על השעתיים הראשונות, ולאחר מכן ייהנו מתעריף מוזל. בנוסף - לא תיגבה אגרה על תו חניה שני למשק בית

עיריית תל אביב הודיעה היום (א') כי היא נסוגה מחלקים משמעותיים מ"רפורמת החניה" שתוכננה להיכנס לתוקף בעוד שבועיים בתחילת 2025.
בין היתר העירייה נסוגה מכוונתה לחייב בתשלום את תושבי תל-אביב על חניה בכחול לבן בשכונות שבהן הם אינם מתגוררים, ובמקום זאת הוחלט שיאלצו לשלם על חניה רק לאחר שעתיים (השעתיים הראשונות יהיו חינם ולאחר מכן יאלצו לשלם 30% מתעריף תושבי חוץ). כמו כן, הוחלט כי לא תיגבה אגרה על תו חניה שני בניגוד למתוכנן. שאר השינויים ייכנסו לתוקף כמתוכנן והם כוללים את הגדלת כמות אזורי החניה בעיר, הגבלת תווי החניה למשק בית לשניים בלבד והגדלת תעריף החניה בחניוני אחוזות החוף (שכבר נכנסה לתוקף).
תל אביב החליטה על שינוי מדיניות החניה לאחר שבחוק ההסדרים של שנת 2021 הוחלט על שינוי מדיניות החניה הארצית במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי, אך לפני מספר שבועות הממשלה דחתה את יישום המדיניות בשנתיים וזו תיכנס לתוקף ב-2027 במקום ב-2025.
בהודעה שפרסמה עיריית תל אביב נכתב כי "לאחר בחינה מחודשת של הנושא, בין היתר, גם בעקבות פניות תושבים, החליטה העירייה על שני שינויים בהסדרי החניה החדשים. לא תיגבה אגרה על תו חניה שני והוא יונפק ללא תשלום. בכל מקרה מספר תווי החניה למשק בית יוגבל לשניים. השעתיים הראשונות לחניית התושבים מחוץ לאזור החניה שלהם יהיו ללא תשלום (במצטבר). כך יינתן מענה לצורך של תושבים לחנות לזמן קצר שלא באזור החניה אליו הם שייכים".
לפי ההודעה שינויים אלו יובאו לאישור ועדת הכספים העירונית מחר (שני) ומועצת העירייה בשבוע הבא. ראש העיר רון חולדאי הסביר בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו את השינוי והוסיף כי "מדיניות החניה היא חלק בלתי נפרד מחזון התחבורה שלנו, שמטרתו יצירת עיר מתקדמת עם תחבורה טובה ויעילה, מאות קילומטרים של שבילי אופניים, נתיבי תחבורה ציבורית ורכבת קלה".
מדיניות של הגדלת תעריף החניה נועדה לצמצם את הגודש בתוך הערים, בין היתר בכדי ליצור תמריץ שלילי להגיע עם הרכב למרכזי הערים ולמנוע את הגודש שנוצר מכך שאנשים נוסעים ברחבי העיר ומחפשים חניה. מלבד זאת, המדיניות מאפשרת את הגדלת הכנסות העירייה ומצמצמת את הפער המשמעותי בין המחיר בחניונים הפרטיים לאלו הציבוריים. המתנגדים למהלך, ביניהם משרד התחבורה תחת השרה מירי רגב, טוענים כי אין לקדם מדיניות זו עד ליצירת פתרונות תחבורה ציבורית טובים – אך טיעון זה משמש את המשרד שוב ושוב בכל פעם שמבקשים לקדם מדיניות שאינה תומכת במשתמשי הרכב הפרטי כמו מס אגרות הגודש, ובמקביל המשרד מקדם מדיניות נגד תחבורה ציבורית כמו העלאת מחירי הנסיעה ב-2 שקל בממוצע.