סגור
בית ספר כיתה תלמידים
מיום ראשון אין לימודים בכל מערכת החינוך (צילום: יריב כץ)

משרד החינוך לא לוקח סיכונים והחזרה ללימודים עדיין רחוקה

התחזית של משרד החינוך לחזור לפעילות ביום רביעי נראית אופטימית מדי לנוכח מצב הלחימה. הפעילות הלימודית שתתחדש תהיה בעיקר בווידיאו ויותר חברתית מלימודית. ההשכלה הגבוהה דחתה את תחילת הלימודים בשבוע ל־22 באוקטובר

הסיכוי לחזרה מלאה של מערכת החינוך לפעילות ביום רביעי נראה קלוש ביותר, למרות השאיפות של שר החינוך יואב קיש. עם זאת, ייתכן שהיא תיפתח באופן חלקי ביותר ובלמידה מרחוק, בשל הגבלות ההתקהלות וההערכה שהתלמידים לא כשירים ללימודים, אלא לפעילות חברתית בלבד. המכללות הציבוריות הצטרפו אתמול להחלטת האוניברסיטאות לדחות את תחילת שנת הלימודים מ־15 באוקטובר ל־22. בניגוד לקורונה, הפעם לא מדובר רק בבעיה טכנית של המפגש עצמו, אלא גם בכך שרבים מהמרצים והסטודנטים מגויסים.
מיום ראשון אין לימודים בכל מערכת החינוך וההנחיה למורים היא ליצור קשר אישי עם התלמידים כדי לסייע רגשית. אתמול פרסם המשרד, שהיום "יש להיערך לפעילות חינוכית באופן מקוון בכל רחבי הארץ בהתאם לשיקול המנהלים.
החזרה לפעילות במוסדות החינוך פיזית תתחיל ביום רביעי, וזאת בכפוף להנחיות פיקוד העורף". לאור הציפייה להעמקת המלחמה והאפשרות לחזית נוספת, נראה שבשום מקרה לא תהיה חזרה מלאה לבתי הספר כרגע. הדיונים מתמקדים כעת בשאלת המעבר ללימודים מרחוק. הסתדרות המורים מתנגדת בחריפות, בשל חוסר הפניות של המורים וחוסר הקשב של התלמידים.
אם יש לקח ברור שהופק מהקורונה, זה שתלמידים במתח ומצוקה מתקשים מאוד ללמוד. לכן בכל מקרה השירות הפסיכולוגי החינוכי במשרד החינוך מתנגד לשימוש בזום ללימודים. סביר שאם תהיה פעילות כזאת, היא תהיה בעיקר בתחום השיחות והסיוע הרגשי.
לכאורה, מערכת החינוך ערוכה ומנוסה יותר בלמידה מרחוק מאשר בתחילת הקורונה, אלא שהפעם נוספת בעיה חדשה – בחדרים אטומים ובמקלטים לעתים קרובות אין קליטה. על פניו אפשר לחדש את הלימודים בצפון, אלא שהמתח בצפון לא פחות גדול וכבר החלו התלקחויות.
כל הדברים האלה מביאים למסקנה שהפעילות תתחדש ביום רביעי כנראה באופן חלקי בלבד מבחינת האזורים והזמנים וגם שרובה תהיה למידה מרחוק.
יש תלונות במערכת על שתיקת משרד החינוך בנושא הפעלת מערכת החינוך בימי הסגירה והיעדר קשר עם השטח. "מנהלי בתי הספר מזמן הפסיקו להביט למשרד החינוך לקבלת הנחיות, כי שר החינוך נוכח־נפקד", אומר מנהל פורום מנהלי בתי הספר מנשה לוי. "יש המון התארגנויות מקומיות", מספרת בכירה במערכת החינוך, "זה מה שקורה כשיש ואקום של המדינה".
עיריית תל אביב, למשל, ארגנה שמרטפיות לילדים עד כיתה ג' להורים שעובדים במקצועות חיוניים. לוי מספר על מנהלים שהחלו לערוך שיעורי חינוך בלמידה מרחוק גם בלי הנחיה מהמשרד – "השטח לא מחכה". בכירה במערכת החינוך קראה לפתוח את הלימודים לפי מספר הילדים שיכולים להיכנס למקלטים ולעשות את זה אפילו במשמרות או לפי ימים.
מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, דלית שטאובר, מונתה השבוע לעמוד בראש המינהלת של משרד החינוך לטיפול בנפגעים (הרוגים, חטופים, פצועים, נעדרים). שטאובר אמרה ל"כלכליסט", שהיא מניחה שהלימודים יתחדשו לפי אזורים ולפי התקדמות הקרבות. היא ציינה, ש"אני לא רואה פניות אצל ילדים ללימודים, אבל הם צריכים לקבל הסבר על המצב כל אחד לפי הגיל שלו. צריך לשחרר את ההורים לעבודה ולאפשר לילדים הפוגה, הכל תחת ביטחון".
היא ציינה, ש"גם ילדים שנשארים כל הזמן בבית חווים מצוקה וזקוקים למסגרת". לדבריה, אפילו מורה שמתקשר עם הילדים מבחוץ זו עזרה משמעותית להורים.
פורום ראשי המכללות הציבוריות הודיע שמרבית המכללות ידחו את פתיחת שנת הלימודים לפחות ל־22 באוקטובר, כמו האוניברסיטאות. בפורום חברות 24 מכללות אקדמיות, כלליות, טכנולוגיות ומקצת המכללות להוראה. מועדים מדויקים יוחלטו בכל מכללה באופן עצמאי והמכללות יעדכנו את ציבור הסטודנטים.
בכך מצטרף הפורום להחלטת ועד ראשי האוניברסיטאות מראשית השבוע לדחות את תחילת שנת הלימודים ל־22 באוקטובר. השאלה האם ילמדו פנים מול פנים תלויה הן בהחלטה של כל מוסד והן בהנחיות פיקוד העורף. בקורונה למדו לימודים מלאים מרחוק, אבל הבעיה הפעם אינה רק היכולת ללמד פנים אל פנים אלא גם הגיוס של מרצים וסטודנטים רבים למילואים.
יו"ר פורום המנכ"לים של ועד ראשי האוניברסיטאות ומנכ"ל האוניברסיטה העברית, ישי פרנקל, מסביר שאת הדחייה בשבוע המערכת תוכל לספוג. אבל מכיוון שלוח הזמנים של שנת הלימודים כרוך באלפי תיאומים, דחייה גדולה יותר תיצור בעיות לא פשוטות, בנושאים כמו שדות קליניים של סטודנטים לרפואה או התמחויות של סטודנטים לעבודה סוציאליות. דחייה גדולה יותר תיצור בעיה לוגיסטית קשה.
פרנקל מסביר ש"אנחנו רוצים שכמה שיותר סטודנטים יתחילו את השנה. הסטודנטים שעדיין מגויסים היו שיקול ראשון במעלה". לדבריו, אם הלחימה תימשך, כל מוסד יצטרך ליצור את האיזונים שלו. במקומות שפיקוד העורף יאפשר למידה פנים אל פנים, תעמוד לכל מוסד הבחירה בין לימודים בכיתות ללימודים מרחוק – שללא ספק יהיו יציבים יותר ופחות בסכנת אזעקות. אלא שבאקדמיה יש אכזבה גדולה מאיכות הלימודים מרחוק ומגמה של בריחה מהם.