סגור
תחנת כח אשכול שבבעלות דליה
תחנת אשכול שבבעלות דליה. הרשות טוענת שבחרה בהתערבות המתונה ביותר (צילום: תומר שונם הלוי)

רשות החשמל: השוק הפרטי לא תחרותי מספיק, נגביל מחירים

רשות החשמל מפצה יצרנים פרטיים על הפסדים לפי עלויות הייצור הנלוות עליהן הם מדווחים; לטענת הרשות, היצרנים מדווחים על עלות הגבוהה בעשרות אחוזים מהעלות בפועל, ומרוויחים מאות מיליוני שקלים נוספים על חשבון הציבור 

שוק יצרני החשמל הפרטיים בישראל אינו תחרותי מספיק: לאחר מספר אזהרות, ברשות החשמל פועלים להגבלת המחירים שמקבלים יצרני החשמל הפרטיים בשאיפה להוריד את תעריף החשמל לצרכן. הרשות צפויה לפרסם מחר (ג') שימוע בנושא, לאחר שבבחינה שביצעו ברשות נראה כי יצרני החשמל הפרטיים דרשו עבור חלק מהעלויות שלהן תשלום הגבוה בעשרות אחוזים מעלות הייצור בפועל. לפי הערכה ראשונית של הרשות, המהלך יקטין את הכנסות החברות ב־300 מיליון שקל בשנה.
התערבות במחירים בשוק חופשי נחשבת לחריגה וקיצונית בשוק, אך ברשות טוענים שמצב השוק הנוכחי מחייב התערבות. לכן, לפי שר האנרגיה אלי כהן שתומך בשימוע הנוכחי, השאיפה היא שהמהלך יהיה זמני, למספר שנים בלבד. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שבמאי האחרון הממשלה לא אישרה הקמה של שתי תחנות כוח נוספות (הרחבת תחנת הכוח OPC שליד חדרה ותחנת ריינדיר שבשרון) שהיו יכולות להגביר את התחרות בשוק.
כבר ביולי 2023, בראיון לכלכליסט, טען יו"ר רשות החשמל אמיר שביט כי "אם משק החשמל לא יהיה תחרותי, נשקול הגבלת מחיר ליצרנים", הגבלה שאת השלב הראשון שלה מקדמים ברשות כעת.
דוגמא אחת לרווח הגבוה של תחנות הכוח הפרטיות בישראל היא תחנת אשכול. ביוני נמכרה התחנה מידי חברת החשמל לדליה במסגרת הרפורמה בשוק החשמל של 2018 שפתחה את השוק לתחרות. התחנה נמכרה ב־9.1 מיליארד שקל, וכבר בחודש הראשון להפעלתה תחת דליה הגיעה ל־EBITDA של 76 מיליון שקל.
כיום, יצרני החשמל הפרטיים אחראים לייצור של כשני שליש מהחשמל המופק בגז טבעי בישראל, כאשר היתר מופק על ידי חברת החשמל. מחיר החשמל בייצור הפרטי נקבע במכרזי System Marginal Price (SMP)‎ - "מחיר מערכתי שולי". אלו הם מכרזים שמתקיימים מדי חצי שעה, במסגרתם כל יצרני החשמל מעבירים הצעות לחברת ניהול מערכת החשמל נגה על כמות החשמל שיוכלו להפיק ביום למחרת והעלות של ההפקה. בחברת ניהול המערכת רוכשים את החשמל בהתאם לביקוש, כאשר המחיר שכל התחנות יקבלו יהיה אחיד לפי ההצעה הנמוכה ביותר שלא התקבלה.
לדוגמא, נניח שארבע תחנות כוח שונות - א', ב', ג' ו־ד' - מציעות מחירים של 20, 21, 22 ו־23 אגורות לקוט"ש, בהתאמה. מבחינת ביקוש לחשמל, יש צורך רק בשתי תחנות. לכן, במנהל המערכת ירכשו חשמל מתחנה א' ו־ב' בלבד, וישלמו עבורו 22 אג' לקוט"ש, שהוא המחיר של תחנה ג', הנמוך ביותר שלא התקבל.
בהנחה של שוק תחרותי, המחיר שמציעות התחנות אמור לשקף את העלות השולית של ייצור החשמל שלהן, כלומר העלות של ייצור הקוט"ש האחרון. ההפרש בין המחיר שהתקבל למחיר שהציעה התחנה - למשל, עבור תחנה א', 22 פחות 20 אגורות לקוט"ש - אמור גם לכסות עלויות הפעלה שלא כלולות במחיר ייצור החשמל וגם להשיא רווח עבור התחנה. שתי העלויות המרכזיות הנלוות הן עלות ההתנעה של תחנות הכוח ועלות הפעלת התחנות בעומס מינימום.
לפעמים נוצר מצב שהפער לא מכסה את העלויות הנוספות. לכן, התחנות מדווחות על גובה העלויות הנוספות, ובחברת נגה בוחנים האם הפער בין ההצעה שהגישו במכרז היומי לבין העלות שדיווחה החברה על הדברים הנוספים מכסה את הפער. במידה שלא, יצרני החשמל יקבלו תשלום נוסף.
ההגבלה של רשות החשמל עוסקת באותו תעריף נוסף. בבדיקה שערכו ברשות נראה כי המחיר שמדווחות החברות על עלויות אלו גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר בפועל, מה שמאפשר להן להרוויח בצורה משמעותית על חשבון הציבור. השינוי של רשות החשמל כעת הוא קביעת רף מקסימאלי לעלויות הנוספות, כך שגם אם תחנה תדרוש תשלום גבוה יותר, לא תקבל אותו.
מדובר בפער שיכול להצטבר, כך לפי הרשות, למאות מיליוני שקלים, שבלעדיו ייתכן שתתאפשר הוזלה של 1% בתעריף החשמל. השינוי של רשות החשמל מצטרף גם לשינוי במנגנון חישוב ה־SMP שהודיעה עליו בתחילת השבוע חברת ניהול מערכת החשמל.
ברשות החשמל מציינים כי נבחנו מספר מודלים להתערבות, ובחרו בהתערבות המתונה ביותר, שאינה מתערבת ישירות במחירי ה־SMP. עם זאת, האפשרות של התערבות משמעותית יותר בעתיד, במידה והמהלך לא יוביל לתוצאה הרצויה, עדיין על השולחן.
חוסר התחרות בשוק החשמל הוא בחלקו תוצאה של מדיניות הממשלה. במאי האחרון עלו להצבעה בממשלה הקמה של שתי תחנות כוח חדשות - הרחבת תחנת הכוח OPC שליד חדרה והקמת תחנת ריינדיר בשרון. בממשלה, מלחצים פולטיים של ראשי רשויות באזור, החליטו לבטל לחלוטין את ההקמה של OPC ולהחזיר את ריינדיר לוועדות התכנון, על אף שקיבלה את האישור ממנהל התכנון כבר פעמיים, כשהפעם הראשונה הייתה ב־2019. הקמה של תחנות כוח חדשות מאפשרת הגברת התחרות על מחיר החשמל בין היצרנים הפרטיים - ובכך להיטיב עם הצרכן.
במקום זאת, בממשלה בוחרים להקים תחנות כוח אך ורק בהתאם לדרישה מיידית בשביל למנוע הפסקות חשמל בשל מחסור. בשנה שעברה אישרו בממשלה את ההקמה של קסם שליד ראש העין והרחבת תחנת דוראד שליד אשקלון, כאשר אלו נועדו להתמודד עם העלייה בביקוש לחשמל. אלא שהמחסור ביתירות של תחנות כוח מוביל לחוסר תחרותיות ולהגבלת מחיר לצרכן.