סגור
ח"כ עידית סילמן
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. בדרך לאיטליה (צילום: אלכס קולומויסקי)

סילמן תצא לסיור במתקני פסולת באיטליה שנחיצותו מוטלת בספק

לשרה עידית סילמן יצטרפו 8 מאנשי המשרד להגנת הסביבה וכמה ראשי רשויות. רק לפני שנה נציגי המשרד טסו לאיטליה לסיור דומה במתקנים לטיפול באשפה. המשרד להגנת הסביבה: "ייערכו פגישות עם רגולטורים לשיח על יישום מדיניות הטיפול בפסולת, הצלחות ואתגרים"  

עם פרוץ המלחמה, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הפסיקה את טיסותיה לחו״ל. עד אז, בקדנציה קצרה למדי, הספיקה לבקר במרוקו ובארה״ב בסיורים שאותם הגדירה מקצועיים, והייתה מתוכננת לה טיסה לצ׳כיה ולוועידת האקלים באיחוד האמירויות. אולם כעת, כשהמלחמה עדיין בעיצומה, סילמן חוזרת לטוס.
בעוד כשבוע תמריא סילמן לסיור של שלושה ימים באיטליה שיעסוק בהקמת מתקנים לטיפול בפסולת, יחד עם ראשי ערים שהוזמנו להצטרף. לסילמן יצטרפו אנשי מקצוע מהמשרד להגנת הסביבה, לאחר שהמשרד כבר שלח את בכיריו לסיור מקצועי באיטליה לפני כשנה.
במשך עשורים ארוכים, לא מצליח המשרד להגנת הסביבה להתמודד עם הררי הפסולת המצטברת בישראל. מדי שנה מיוצרים כ-6 מיליון טונות של פסולת עירונית, אולם 80% ממנה מוטמנת במזבלות בדומה למדינות מתפתחות או גרוע מכך. השרים המתחלפים במשרד להגנת הסביבה נוטים לשנות שוב ושוב את אסטרטגיית הפסולת, והציבור נותר ללא פתרונות ארוכי טווח מיושמים – ועם פסולת רבה הגורמת נזק סביבתי ובריאותי כשהיא מצטברת במזבלות.
כדי להתמודד עם הבעיה, יש צורך בהקמת מתקני תשתית מסוגים שונים: מפעלי מיון פסולת, מתקנים לטיפול בחומר אורגני ומפעלי השבת אנרגיה מפסולת. אולם פעמים רבות, תכנון הקמת המתקנים נתקל בהתנגדות רמה של תושבים או ראשי רשויות, שלא רוצים מתקנים שלהם השלכות סביבתיות בחצרם האחורית. בעולם קיימים מודלים שונים למתקנים הללו, ואנשי המשרד להגנת הסביבה מכירים את הפתרונות היטב. למעשה, רק בספטמבר 2023, לפני שנה בדיוק, המריאו עובדי המשרד להגנת הסביבה לצד נציגים של משרדים נוספים לאיטליה, בכדי לצפות מקרוב במתקנים מתקדמים של מדינה המיישמת את מדיניות האיחוד האירופי.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "במסגרת הסיור נציגי המשרד יבקרו במתקנים להשבת אנרגיה, טיפול באורגני ומיון חומרים למיחזור. כמו כן ייערכו פגישות עם רגולטורים לשיח על יישום מדיניות הטיפול בפסולת, הצלחות ואתגרים״. אולם לא ברור מדוע השרה נדרשת לאותה טיסה לאיטליה – שעה שהדרג המקצועי, האחראי הבלעדי על קביעת הסטנדרטים הסביבתיים לפיהם יוקמו אותם מתקנים הנחוצים בישראל – כבר ביקר באיטליה בעצמו. כך גם אלעד עמיחי, סמנכ״ל בכיר לשלטון מקומי במשרד, העוסק בתחום הפסולת.
בנוסף, לא ברורה בהילות הסיור, בזמן מלחמה, וכלל מבלי שפרטיו סגורים. המשרד להגנת הסביבה לא שלח את לוח הזמנים לסיור למרות שהטיסה מתוכננת ל-15 בספטמבר, בשבוע הבא. טרם נקבעו ביקורים במתקנים המדוברים, ובשלב זה אף לא הוזמנו כלל הטיסות. נכון לעכשיו, מתוכננת לצאת משלחת של 8 אנשי המשרד להגנת הסביבה, לצד השרה סילמן. במשרד להגנת הסביבה לא ענו לשאלה כמה מהטסים לאיטליה הם אנשי מקצוע, וכמה מסביבת השרה. ככל הנראה, לשרה יצרפו המנכ״ל הנכנס אסף יזדי, סמנכ״ל נוסף ואיש מקצוע או שניים.
גם העלות המוערכת של הסיור הממוחזר טרם ידועה. לפי המשרד להגנת הסביבה, ״עלויות הסיור אינן סופיות ובשלב זה לא כל הטיסות הוזמנו וחלקן עדיין ברשימת המתנה. ההערכה היא כי עלויות הטיסה והשהות של 8 המשתתפים מהמשרד והשרה מוערכות בכ-140 אלף שקל. עם השלמת הנסיעה ניתן יהיה לדעת את העלויות הסופיות״.
המחיר הנקוב כלל לא כולל את עלויות האבטחה הגבוהות מאוד בעת הזו, בשל המלחמה הממושכת. עלויות האבטחה עשויות להקפיץ את מחיר הסיור של סילמן ואנשי המשרד באיטליה.
המשלחת המתוכננת עשויה להיות גדולה אף יותר. לסיור הוזמנו גם ראשי ערים מרחבי הארץ. לפי המשרד להגנת הסביבה, ״הגורם העיקרי לצד הממשלה בקידום המתקנים הוא השלטון המקומי, אשר הפסולת מיוצרת בתחומו, הקרקעות הזמינות להקמת מתקנים בשטחו והתושבים החוששים מהקמת המתקנים מתגוררים בשטח השיפוט שלו. כדי להכיר את המתקנים העומדים לקום בשטחם ואף לרתום אותם ליזום בעצמם מתקני טיפול מתקדמים בפסולת, מנכ"ל המשרד פנה לשלטון המקומי. הלשכה המשפטית של המשרד אישרה את נוסח הפנייה לגופים כדי להבטיח כי הבחירה ברשויות תיעשה בצורה שוויונית ועל בסיס שיקולים מקצועיים, תוך הבהרת התנאים להשתתפות בסיור (מימון וביטוח). ראשי רשויות שיצטרפו יממנו את הסיור מתקציבם - לרבות עלויות הטיסה והשהות״.