סגור
לבנון מתקפת מנע של צה"ל 25.8.24 חיזבאללה
רוחצים בים בלבנון, ברקע תקיפה ישראלית (צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)

פרשנות
חיזבאללה קשוב ללחצים מתוך לבנון, אך לא חושש ממלחמה כוללת עם ישראל

בחיזבאללה יודעים היטב כי מתקפה משמעותית לעבר אזור המרכז הייתה גוררת תגובה נרחבת של ישראל בשטח לבנון - ומכאן הדרך למלחמה כוללת היתה מתקצרת. למרות זאת, הוא תיכנן ככל הנראה תגובה ש"חורגת מהכללים" 

בהודעתו השלישית הבוקר הצהיר חיזבאללה כי מבחינתו התגובה על חיסול בכיר הארגון פואד שוכר הושלמה, לפחות להיום. בחיזבאללה טוענים רשמית כי מעל 320 רקטות שוגרו לעבר ישראל וגם מספר לא ידוע של כטב"מים בהתאם למטרות שנקבעו. הארגון מכחיש נמרצות את הדיווחים היוצאים מישראל על תכנית שסוכלה לשגר אלפי רקטות לעבר מרכז הארץ. עם זאת גורמים המקורבים לחיזבאללה מאשרים כי יעד התקיפה העיקרי היה באזור המרכז ככל הנראה בסיסי צבא משמעותיים וכי השיגורים לצפון נועדו להטעות את מערכות ההגנה האווירית של ישראל.
על מנת להדגיש כי האירוע הסתיים להיום מתכנן מנהיג הארגון חסן נסראללה לנאום היום בערב במה שיסמל את תחילת הקמפיין התקשורתי של ארגון הטרור להאדיר את הצלחת התקפת הנקם. יש להבין כי מבחינתו חיזבאללה היה חייב להגיב בצורה שונה ממה שקרה עד היום בעימות עם ישראל הן כדי להעביר מסר שהוא לא יכול לעבור לסדר היום על חיסול מפקד כה בכיר ועוד במעוז הארגון וכן כדי לנסות ולעמעמם במעט את החדירות המודיעינית ממנה הוא סובל מאז תחילת המערכה הנוכחית.
לגבי כוונותיו של חיזבאללה בעתיד, ישנה דואליות שיש לשים לב אליה. בהנחה שחיזבאללה אכן רואה בתקיפה שביצע היום הצלחה ונראה שהוא ינסה לשווק זאת כך לתומכיו בימים הקרובים, הדבר יכול להעיד כי הארגון קשוב ללחצים מתוך לבנון שקראו לו להימנע מהרחבת המלחמה שעלולה להוביל לחורבן אדיר במדינה. מאז חוסל שוכר בדאחיה ב-30 ביולי קראו בכירי הממשלה הלבנונית לנסראללה לשקול היטב את דרכי התגובה שלו.
האחרון שבהם היה שר הכלכלה והסחר הלבנוני אמין סלאם שהצהיר באחרונה כי הנזקים הכלכליים ללבנון מהמערכה שפתח חיזבאללה נגד ישראל ב-8 באוקטובר עומדים כיום כבר על כ-10 מיליארד דולר. סכום זה מהווה כ-50% מהתוצר הלבנוני השנתי. סלאם הסביר כי עיקר אבדן ההכנסות נובע מביטולים של תיירים, בעיקר לבנונים שחיים בחו"ל ושתכננו את חופשת המולדת שלהם במהלך הקיץ. עונת התיירות הנוכחית – המגזר היחיד שעוד מתפקד בלבנון – אבודה, אולם אם תימנע מלחמה כוללת הנזקים בעיקר לתשתיות הלבנונייות יהיו מוגבלים.
מנגד, העובדה שגורמים ביטחוניים בישראל וכן גורמים המקורבים לחיזבאללה טוענים כי יעד התקיפה של חיזבאללה ביום ראשון היה באזור תל אביב, צריכה לערער הערכות שנשמעו בישראל עד כה כי חיזבאללה חושש ממלחמה כוללת עם ישראל. בחיזבאללה יודעים היטב כי מתקפה משמעותית לעבר אזור המרכז הייתה גוררת תגובה נרחבת של ישראל בשטח לבנון ומכאן הדרך למלחמה כוללת הייתה מתקצרת. למרות זאת, חיזבאללה תכנן ככל הנראה תגובה ש"חורגת מהכללים" הלא כתובים שגובשו בחזית הצפון מאז אוקטובר האחרון.
התגובה של חיזבאללה היום מלמדת כי חיזבאללה לא מעוניין במלחמה כוללת ככל הנראה משיקולים פנים לבנוניים, אך יחד עם זאת אם אכן כיוון לעבר המרכז זה מעיד כי הוא אינו חושש ממלחמה כוללת עם ישראל ולוקח בחשבון אפשרות שהיא תפרוץ.