סגור
כניסה ל טרמינל 3 ב נתב"ג
הכניסה לטרמינל 3 בנתב"ג. חברות התעופה האמריקאיות לא טסות לישראל כבר תקופה ארוכה (צילום: דנה קופל)

חברות זרות עוזבות, מחירי הטיסות נוסקים ואין פתרון באופק

התרחבות הלחימה בלבנון מבריחה את חברות התעופה הזרות, הנוסעים הישראלים בקושי מצליחים למצוא מושבים פנויים לטיסות ונאלצים לרכוש כרטיסים יקרים מאוד לטיסות פרימיום, ורשימות ההמתנה מתארכות. החברות הישראליות נהנות מהמחסור בהיצע ובדיקת רשות התחרות בנוגע למחירים של אל על מתנהלת באיטיות 

הכאוס בענף התעופה הישראלי כבר לא מתבטא רק במחירי הטיסות שנסקו בשנה האחרונה לשחקים, אלא גם בסיכוייו הקלושים של הנוסע הישראלי למצוא מושב פנוי במטוס, לפחות בטווח של השבועות הקרובים.
כשברקע ההסלמה הגוברת במלחמה עם חזבאללה בלבנון, שהרחיב אתמול את אש הרקטות והטילים שלו למרכז הארץ, עוד ועוד חברות תעופה זרות משהות פעילות בנתב"ג, מבטלות טיסות בקצב גובר, והישראלים נתקעים בארץ עם טרולי שארזו לבד, עם התרעות פיקוד העורף ועוד ייתקעו כאן גם במהלך חגי תשרי – תקופה שמתאפיינת ממילא בביקוש שיא לטיסות.
נכון לאתמול פעלו בישראל כ־22 חברות תעופה בלבד, כולל שלוש החברות הישראליות אל על, ישראייר וארקיע. המספר משתנה כל העת, כשחברות עושות הערכות מצב תכופות באשר לחידוש פעילותן בנתב"ג, כמו גם בנמלי אוויר נוספים במזרח התיכון, ובהם אלה שבביירות ובטהרן.
ענף התעופה הישראלי חווה טלטלות תכופות, הנגזרות מהמצב הביטחוני ההפכפך. אם ערב המלחמה בעזה באוקטובר שעבר טסו לישראל וממנה כ־150 חברות זרות, מספרן הידלדל במהלך השנה האחרונה לכ־50–60 חברות, כששינויים בעצימות המלחמה השפיעו תכופות על לוח הטיסות שלהן. בסוף יולי האחרון, כשחיל האוויר חיסל בביירות את בכיר חזבאללה פואד שוכור וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה חוסל בטהרן שבאיראן, בפעולה המיוחסת לישראל, חלה שוב צניחה במספר החברות הזרות שטסות לנתב"ג, וזאת בשל איומים מפורשים של חזבאללה ואיראן לנקום על החיסולים.


ההידללות בהיצע, העלייה החדה במחירי הטיסות וחיצי הביקורת מהציבור המקורקע כלפי חברות התעופה הישראליות על כך שהן מנצלות את המלחמה כדי לנפח את קופתן, הובילו לכך שאל על הכריזה באוגוסט האחרון על מחירים קבועים במחלקות התיירים שלה בטיסותיה לארבעה יעדים בעולם, שמהם נוסעים שתקועים בחו"ל יוכלו לשוב לארץ במסגרת טיסות מוגברות של החברות הישראליות, ומהם גם יוכלו לתפוס טיסות המשך עם חברות אחרות למקומות אחרים בעולם. המחיר הקבוע, עד סוף השנה, לשדה התעופה בלרנקה בקפריסין הוא 199 דולר, לאתונה שביוון 299 דולר, לוינה שבאוסטריה ולדובאי שבאיחוד האמירויות אל על קבעה מחיר של 349 דולר לכיוון.
אלא שבינתיים המצב הביטחוני בארץ רק מסלים, חברות זרות מסרבות לטוס לאזורי לחימה משיקולים של עלויות ביטוח ובעיקר בשל התנגדות של צוותים לשהות או ללון בישראל מחשש לשלומם, אך הטיסות ליעדים שאל על הנהיגה בהם מחיר קבוע התמלאו במהירות הבזק. אל על היא חברת התעופה הישראלית הגדולה ביותר וגם הפעילה ביותר בנתב"ג. באוגוסט האחרון נתח הפעילות שלה בשדה היה הגדול ביותר מבין כלל החברות, למעלה מ־43%. הצי של אל על כולל 47 מטוסים והיא מפעילה עוד שלושה מטוסים בחכירה רטובה, כלומר, מטוסים וצוותים של חברות זרות שטסות בשמה.
בשבוע שעבר, כשהזימוניות של אלפי פעילי חזבאללה החלו להתפוצץ בזו אחר זו במסגרת פעולה שארגון הטרור השיעי ייחס לישראל, פעמי ההסלמה הנוכחית כבר נראו באופק וקבוצת לופטהנזה הגרמנית, שכוללת גם את סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס ויורו ווינג, החלה להשהות את טיסותיה לארץ בקצב של ימים בודדים, עד שבתחילת השבוע ביטלה את כולן וזאת לפחות עד 14 לאוקטובר.
עוד ועוד חברות השהו את פעילותן בארץ עד קבלת החלטה אחרת במסגרת הערכות מצב תכופות שהן מקיימות. בין החברות הזרות הרבות שהפסיקו לטוס לישראל נמצאות לוט הפולנית, קתאי פסיפיק, אייר אינדיה, KLM, קוריאן, אמירייטס, איזיג'ט וריינאייר.
ויש גם חברות שמשנות את הערכות המצב תוך זמן קצר. חברת הלואו קוסט וויז אייר, שהפסיקה את טיסותיה בשבוע האחרון בעקבות ההסלמה, הודיעה אתמול בצהריים על חידוש פעילותה באופן מדורג, אך חברות אחרות שהיו אמורות לחדש את טיסותיהן לנתב"ג וממנה לאחר, שהפסיקו אותן בעקבות הסלמות קודמות, החליטו לעכב בינתיים את שובן ולהמתין לימים יציבים יותר.
כך קרה גם עם וירג'ין אטלנטיק, שהיתה אמורה לחדש אתמול את טיסותיה היומיות בקו של תל אביב–לונדון וממנה, לאחר שהפסיקה אותן באוקטובר שעבר. אתמול היא עדכנה כי חידוש טיסותיה לארץ יידחה לפחות עד 1 לאוקטובר, בהתאם למצב ובכל מקרה, בכוונתה לעשות נחיתות ביניים בקפריסין להחלפת צוותים. אייר קנדה, שהתכוונה לחדש את פעילותה בישראל בסוף אוקטובר הקרוב, הודיעה בימים האחרונים לנוסעים כי לא תעשה זאת בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת כשמדובר בחברת התעופה היחידה שקיימה טיסות ישירות מישראל לקנדה.

בינתיים אל על נהנית מהביטולים של החברות האמריקאיות

חברות התעופה האמריקאיות ממילא לא טסות לארץ כבר תקופה ארוכה. אמריקן איירליינס אמורה לשוב לפעילות בארץ רק בסוף אפריל 2025, דלתא איירליינס ביטלה את טיסותיה עד סוף דצמבר השנה ויונייטד איירליינס ביטלה את טיסותיה מישראל ואליה עד להודעה חדשה.
במקרה של החברות האמריקאיות, הנהנית העיקרית היא אל על, שמקיימת טיסות ישירות לארה"ב בלי שום תחרות. הטיסות שלה בקו תל אביב–ניו יורק עמוסות לפחות עד סוף נובמבר, כשלטענת החברה היא קטמה את מחיריה במחלקות התיירים לכ־2,000 דולר. לעומת מחירי הטיסות במחלקות התיירים, שהסיכוי למצוא בהן מושב נמוך מאד, מחירי הטיסות במחלקות העסקים והפרימיום נעים בין 8,000 ל־10,000 דולר.
אף שהכאוס בענף התעופה גובר ביחס ישיר להתרחבות המלחמה, חברות התעופה הישראליות, ששומרות פעילות יציבה, נהנות מביקושי השיא שמקפיצים את שורת הרווח שלהן

בענף התעופה אומרים כי כאוס המחסור בטיסות נגרם, בין השאר, מהמחירים הקבועים בחלק מהקווים של אל על לאחר שקבעה מחיר אחיד לכלל הנוסעים ליוון, קפריסין, אוסטריה ואיחוד האמירויות כדי לקרב את הנוסעים מישראל ואליה לשדות תעופה שבהם יש זמינות גבוהה יותר של טיסות. קביעת המחירים לארבעת היעדים האלה היתה נגזרת של הביקורת הציבורית החריפה שהופנתה אליה בשל המחירים הגבוהים של כרטיסי הטיסה, לצד הביצועים הכספיים הפנטסטיים והטובים ביותר בתולדותיה שהציגה בשנה האחרונה.
בעוד שהטיסות לארבעת היעדים הללו התמלאו תוך זמן קצר בתיירים ובנופשים, בחברת התעופה מתמודדים מדי יום עם צרכים בהולים של גורמים צבאיים, מדיניים ומקבלי טיפול רפואי בהול, הזקוקים לטיסות ולא מוצאים מקום. כך, גם טיסות חדשות לארה"ב מתמלאות במהירות, לעיתים תוך דקות, שכן רשימת ההמתנה אליהן ארוכה.

תיירים, עסקים או פרימיום: מחירי כרטיסי הטיסה זינקו בכל המחלקות

בשיחה עם כלכליסט אמרה אתמול מנכ"לית חברת התיירות והנסיעות אופקים רויטל בן נתן כי "אין הרבה ביקושים כעת לטיסות מהרגע להרגע כי גם אין מקומות על הטיסות, ומחיריהן הגבוהים נגזרים מהזמנות מיידיות. נוסעים רבים הזמינו טיסות מבעוד מועד ונוכח המצב כל החברות הישראליות עושות מאמצים עצומים כדי לזמן עוד טיסות, כשמנגד חברות זרות משהות אותן".
לדבריה, גם אנשי עסקים רבים נמנעים מהגעה לישראל בשל הלחימה, מה שמייצר ביקושים גבוהים על מחלקות העסקים והפרימיום של חברות ישראליות בשל הצורך של אנשי עסקים ישראליים לטוס ליעדים שונים בעולם – תוך השפעה ישירה על מחיר כרטיסי הטיסה במחלקות אלה, שביחס לתקופה המקבילה אשתקד הכפיל ואף שילש את עצמו. בן נתן אף הוסיפה כי טיסה ממוצעת במחלקת תיירים התייקרה משמעותית לעומת התקופה המקבילה בעד 40%.
צי המטוסים המצומצם, יחסית, של החברות הישראליות מאלץ אותן לעשות יותר ויותר חכירות רטובות, אם כי גם בתחום זה הן עומדות לפני קשיים בלתי מבוטלים. מדובר בטיסות שמופעלות בידי צוותים זרים שחוששים להגיע לישראל, וגם אם לא היתה מתנהלת בישראל מלחמה במספר חזיתות, קשה לזמן חכירות רטובות בהיקף נרחב בשל המחסור העולמי במטוסים.
בתוך כל אלה, ואף שהכאוס בענף התעופה גובר ביחס ישיר להתרחבות המלחמה, חברות התעופה הישראליות, ששומרות על פעילות יציבה, נהנות מביקושי השיא שמקפיצים את שורת הרווח שלהן. כך, על המוקד עומדת אל על, שכבר מאפריל נמצאת תחת עינה הפקוחה של רשות התחרות בעקבות תלונות שלפיהן היא מנצלת את המלחמה והירידה החדה בהיצע כדי להפקיע מחירים.
עם זאת, נציין כי בדיקת רשות התחרות מתמהמהת ולא קרובה לסיום בזמן הקרוב. הבדיקה מתמקדת בכמה עשרות קווים שמפעילה אל על ובין השאר משווה את מחירי הטיסות של החברה כיום למחיריהן בתקופה שקדמה למלחמה, תוך התייחסות למשתנים רבים נוספים כמו טיסה שכוללת כבודה, סוגי מחלקות ועוד.