קווים: מעלים את שכר הנהגים ל-47 שקל לשעה, משכורת נהג ממוצעת תעמוד על 17 אלף שקל
קווים: מעלים את שכר הנהגים ל-47 שקל לשעה, משכורת נהג ממוצעת תעמוד על 17 אלף שקל
החברה הודיעה כי החל מה-1 ביוני תעדכן את שכר נהגיה והוא ינוע בין 47-50.5 שקל לשעה בהתאם לדרגות הוותק. מנכ"ל החברה: "החוסר בנהגים נובע מחוסר איזון בין היצע לביקוש שמנוהל על ידי משרד התחבורה לצד חסמים בקליטת נהגים חדשים"
חברת קווים הודיעה היום (ב') כי החל מה-1 ביוני היא תעדכן את שכר נהגיה, כך שיחל ב-47 שקל לשעה ויגיע עד ל-50.5 שקל לשעה בהתאם לדרגות הוותק. לפי החברה, המשכורת הממוצעת לנהג תעמוד על מעל 17 אלף שקל בחודש – זו מבוססת בין היתר על שעות נוספות, תמריצים ומענקים שונים.
העלאת השכר מתבצעת על רקע מחסור חמור של נהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה השכר הממוצע לנהג אוטובוס בתחבורה הציבורית הינו 8,500 שקל- כ30% מתחת לשכר הממוצע במשק. רן שדמי, ממלא מקום מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית העריך לפני כחודש בשיחה עם "כלכליסט" כי חסרים כ-6,000 נהגים למערך התחבורה הציבורית.
לפי מנכ"ל חברת קווים, אריק סיני, חסרים לחברת קווים כ-300 נהגים וזו הסיבה המרכזית ליציאה לצעד הזה. סיני אמר ל"כלכליסט" כי "ענף התחבורה הציבורית נמצא מזה תקופה ארוכה בכשל שוק כבד ומחמיר. הייעוד שלנו כחברת תחבורה ציבורית הוא להסיע נוסעים ואנחנו רואים שאנחנו מתקשים לעשות את זה בשל חוסר נהגים. החוסר הזה נובע מחוסר איזון בין היצע לביקוש שמנוהל על ידי משרד התחבורה לצד חסמים בקליטת נהגים חדשים שרוצים לעבוד בענף".
המהלך של חברת קווים מצטרף למהלך דומה שנעשה לפני פחות משבועיים בחברת מטרופולין, שגם היא הכריזה על העלאת השכר של נהגים ותיקים מ-45 לעד 50 שקל לשעה. מהלכים אלו משקפים כי חברות התחבורה הציבורית יכולות להעלות בעצמן את שכר הנהגים גם ללא התערבות חיצונית וסבסוד נוסף של המדינה, ולהישאר רווחיות. טענה זו מקבלת משנה תוקף בדו"ח הרבעוני שפרסמה חברת אלקטרה לאחרונה, שמציגה כי הרחבת הפעילות בתחום התחבורה שיפרה את תוצאות החברה והגדילה את רווחיה.
סיני התייחס לכך בשיחה ואמר כי "החלטנו לעשות מעשה, אנחנו מכניסים יד לכיס על חשבון בעלי החברה" וזאת למרות ש"השכר בדרך כלל משולם על ידי ממשלת ישראל במסגרת עלות ההפעלה במכרזי התחבורה הציבורית. הממשלה אומרת שהיא תעלה את שכר הנהגים אך לא מצליחה לעשות את זה". סיני אמר כי המהלך מקצץ להם את הרווח התפעולי, אך סרב להגיד האם המהלך צפוי להוביל את החברה להפסד.
בשבועות האחרונים ועדי העובדים של חברות התחבורה הציבורית בהסתדרות הלאומית וכוח לעובדים מאיימים בשביתה על רקע התנאים הירודים בענף, ובימים האחרונים ארגון נהגי האוטובוסים אף נוקט בעיצומים שכוללים חסימות צמתים.
חברת קווים נמצאת בבעלות קבוצת מאיר שבבעלות משפחות שחר וקז. החברה מעסיקה כ-2,800 עובדים והיא מפעילה קווים סדירים באשכולות בקעת אונו-אלעד, חשמונאים (רמלה, לוד, מודיעין, מודיעין עילית), בית"ר עילית ועמק האלה חדרה - נתניה. החברה מפעילה את שירות התחבורה החכמה קוויקר בעמק חפר.
מההסתדרות לאומית, הארגון היציג בחברת קווים, נמסר: "זוהי התחלה טובה. אנו עושים כל מה שאפשר למען הנהגים והענף. לא מחכים לשרת התחבורה אלא לוקחים אחריות ומשפרים את השכר. מבקשים להודות לחברת קווים על הנכונות ועל שהעמידה את השכר המשוקלל הגבוה בענף לטובת נהגי החברה. עכשיו הזמן של משרד התחבורה לקחת אחריות, לשפר עוד את שכר הנהגים לשכר הממוצע במשק, לבנות תוכנית למלחמה באלימות ולהציב חדרי מנוחה והתרעננות בכל מסוף לטובת הנהגים והנהגות".