סגור
יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל גילה אדרעי על רקע רכבת
יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל גילה אדרעי פורשת מהוועד (צילום: אלעד גרשגורן CLOUDVIEW שבתאי טל )

סופה של תקופה: גילה אדרעי פורשת מתפקיד יו"ר ועד עובדי הרכבת

אדרעי, שעוברת לכהן כסגנית מנהל אגף דלק ואנרגיה, הודיעה כי לא תתמודד על קדנציה נוספת בראשות הוועד. אדרעי הייתה ידועה בתור יו"ר ועד "בולדוזר", שלא בוחלת באמצעים בכל הקשור למאבקי העובדים

גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת, הודיעה כי היא פורשת מתפקידה ולא תתמודד על קדנציה נוספת בראשות הוועד. אדרעי כיהנה בראשות ועד עובדי הרכבת בחמש וחצי השנים האחרונות, ולפני כן כיהנה בתפקיד בין השנים 2010 ל-2012. אדרעי עוברת לכהן בתפקיד אחר ברכבת - כסגנית מנהל אגף דלק ואנרגיה.
אדרעי הייתה ידועה בתור יו"ר ועד "בולדוזר", שלא בוחלת באמצעים בכל הקשור למאבקי העובדים, והנהיגה מאבקים מתוקשרים נגד הנהלת הרכבת ושביתות שפגעו בציבור הנוסעים. בקדנציה הראשונה שלה הובילה מאבק נגד הוצאת חלק משירותי הרכבת למיקור חוץ אצל ספקים חיצוניים, ובקדנציה השנייה שלה עסקה בעיקר במאבקים ובמשא ומתן סביב חתימה על הסכם קיבוצי חדש לעובדים – שנחתם בסופו של דבר לפני כחודש וחצי. אחרי החתימה על ההסכם היו אמורות להתקיים בחירות נוספות לראשות הוועד, אך אדרעי הודיעה כעת שלא תתמודד בהן.
מלבד מאבקיה מול הנהלת הרכבת, אדרעי הסתכסכה גם עם הסתדרות העובדים הכללית והודחה מהארגון ב-2012. בעקבות זאת במשך חמש וחצי שנים הייתה חברה בארגון המתחרה "כוח לעובדים", עד שנבחרה שוב לתפקיד היו"ר וחזרה לחיק ההסתדרות.
במכתב ששלחה לעובדים כתבה אדרעי: "אחרי שנים ארוכות כל כך בוועד, בשתי קדנציות קשות וסוערות, אבל רק אחרי שידעתי להוביל להישגים ולהסכמים הטובים ביותר עבורכם/ן, אני מניחה את המפתחות וצועדת לעבר היעד המקצועי הבא שלי כסגנית מנהל אגף דלק ואנרגיה. אחרי 35 שנים כעובדת ברכבת, כנראה שהגיע גם הזמן שלי". עוד כתבה: "כל הניסיונות לפגוע בי, על ידי האנשים החזקים בישראל ועושי דברם, נעשו כדי לפגוע בכם/ן. ורק בגלל שהם הבינו שאני יודעת יותר. זה הכוח שתמיד היה לי, והוא נתפס בעיניהם כמאיים. זו הסיבה היחידה שהפכו אותי למטרה, שניסו להשתיק אותי, לשבור אותי. אבל האמונה בצדקת הדרך, בעבודה המאורגנת והמחויבות שלי כלפיכם/ן ניצחו גם את הימים והלילות החשוכים ביותר".
אדרעי התייחסה גם לניסיונות הממשלה להגביל את חופש השביתה וכתבה: "לפני מספר ימים הוגשה הצעת חוק שמבקשת לגזול מהעובדות והעובדים בארץ את הזכות הבסיסית להילחם על מה שמגיע להם/ן, להתאגד ולשבות. זה לא עניין של פוליטיקה, זה לא עניין של ימין ושמאל, כי אם תעבור הצעת חוק כזאת, או שכמותה, יהיה זה היום שבו יתחיל הסוף של העבודה המאורגנת בישראל, ומשם הדרך לרמיסת הזכויות של כולנו היא קצרה מאוד. זה בלבנו ובנפשנו ואסור לנו לתת לזה לקרות".
כאמור, לפני כחודש וחצי ההסתדרות ורכבת ישראל הודיעו כי חתמו על הסכם קיבוצי לעובדי הרכבת, אחרי כחמש שנים של משא ומתן. ברכבת מועסקים כיום 3,807 עובדים שהעסקתם מוסדרת בהסכמים קיבוציים, ו-640 עובדים בחוזה אישי. ההסכם נחתם לתקופה של ארבע שנים ושבעה חודשים, ועלותו מוערכת ב-280 מיליון שקל. ההסכם בין העובדים להנהלה היה בשלבי סיום ו"לקראת חתימה" במשך חודשים רבים, אך בסופו של דבר נחתם רק לאחר כניסתה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה.