בפעם השלישית בחצי שנה: תאונה למל"ט "שובל" של התעשייה האווירית
בפעם השלישית בחצי שנה: תאונה למל"ט "שובל" של התעשייה האווירית
המל"ט, הרון 1, נפגע במהלך המראה לפעילות מבצעית, והמערך קורקע עם תום התחקיר; בחודשים האחרונים נפגעו שני מל"ט נוספים, והמערך קורקע זמנית
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, הורה היום על קרקוע מערך המטוסים הלא מאוישים (מל"ט) מסוג הרון 1, המכונים בחיל "שובל". ההחלטה על השבתת כלי טיס מסוג זה, שמייצרת התעשייה האווירית (תע"א), התקבלה לאחר שהבוקר אחד מהם נפגע במהלך המראה לפעילות מבצעית. מדובר צה"ל נמסר כי קרקוע מערך השובל יימשך עד תום תחקיר בנושא: "כלי הטיס ניזוק והועבר לתיקון ולתחקור הנסיבות שהובילו לאירוע".
התאונה מהבוקר אירעה זמן קצר לאחר שהמל"ט המריא, אז התגלה כי הוא מאבד שליטה. בעת שמערכת אוטומטית שמותקנת בו הביאה אותו לנחיתה - הכלי ספג פגיעה בכן הנסע המרכזי שלו, ונזק נגרם גם למכלול. גורמים ביטחוניים אמרו כי סיבת התקלה תתבהר בימים הקרובים, וכי הנזק שנגרם למטוס בר תיקון.
האירוע החריג מהבוקר מצטרף לשניים נוספים מהחודשים האחרונים שבהם נפגעו כלי טיס מסוג זה, ואשר הובילו לקרקוע זמני של המערך.
התאונה הראשונה אירעה בספטמבר בגזרה הצפונית, אז מל"ט מסוג שובל שהיה בפעילות מבצעית נפל לים. צוותים של צה"ל הצליחו למשות אותו ופתחו בתחקיר מקיף של הנסיבות שהובילו לתקלה ששיבשה את פעילותו. התחקיר בנושא העלה כי כשל במערכת ההינע של הכלי גרם לנפילתו לים. כחודשיים לאחר מכן התרסק מטוס מאותו הסוג באזור ערד. מפקד חיל האוויר, האלוף בר, הקים צוות מומחים לבדיקת נסיבות ההתרסקות. על פי הערכות, גם במקרה זה תקלה טכנית הובילה לתאונה.
דובר צה"ל הבהיר היום כי "מסתמן כי התקלה שגרמה לפגיעה בכלי הטיס אינה דומה לתקלה שבעקבותיה התרסק כלי אחר לפני כחודשיים". חקירת התאונה נעשית בידי צוותים טכניים של חיל האוויר בשיתוף עם גורמים מקצועיים של תע"א.
מל"טים מסוג שובל משמשים את חיל האוויר מאז 2005, ונחשבים ל"סוסי העבודה" של מערך הכלים הבלתי מאוישים שלו, שצבר בארץ ובעולם עשרות אלפי שעות טיסה. לדברי גורם ביטחוני, "עם מסה כל כך גדולה של פעילות במערך הזה אין אפשרות של אפס תקלות. חיל האוויר לומד כל אירוע לעומק ומפיק ממנו לקחים".
הרון 1 פותח ומיוצר בתע"א, שמכרה אותו לעוד שורה ארוכה של מדינות בשני העשורים האחרונים, ובהן גרמניה, הודו וברזיל, בהיקף עסקאות כולל של מאות מיליוני דולרים. מל"טים מסדרת שובל מופנים למשימות ב"שכבה הבינונית", כלומר עד לגובה של 20 אלף רגל. טווח הטיסה שלהם מאפשר להם לבצע משימות לטווח של מאות קילומטרים לאיסוף מודיעין, סיור ותקיפה, והם מסוגלים לשהות באוויר כיומיים.