סגור
בני שטיינמץ בבית משפט בז'נבה שוויץ אוגוסט 2022
בני שטיינמץ בבית משפט בז'נבה שוויץ, אוגוסט 2022 (צילום: AFP)

בשל צו מעצר שהוציאה נגדו רומניה: בני שטיינמץ נעצר בשדה התעופה באתונה

שטיינמץ נעצר אתמול בשדה התעופה היווני לאחר שנחת עם מטוסו הפרטי, אך בהמשך הוא שוחרר עד להכרעת בית המשפט בנושא. המעצר בוצע שנה לאחר שנעצר שטיינמץ בלרנקה בשל אותו צו. הצו הוצא לבקשת רומניה ומייחס לו השתתפות בארגון פשע

איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ נעצר אתמול בנמל התעופה אלפתריוס וניזלוס באתונה בעקבות צו מעצר שהוציאה נגדו רומניה, כך לפי דיווח ברויטרס. הצו הוצא נגד שטיינמץ על ידי הרשויות ברומניה לאחר הרשעתו בעבירות הונאה ושוחד.
שטיינמץ (68) נעצר לפי הדיווח ביום ראשון, שעות ספורות לאחר שנחת בשדה עם מטוסו הפרטי. צו המעצר האירופי נגדו הוצא לבקשתה של רומניה בנוגע לאישומים הקשורים להשתתפות בארגון פשע, כך לדבריו של מקור במשטרה היוונית שביקש להישאר בעילום שם. שטיינמץ עומד כעת גם בפני בקשת הסגרה לרומניה.
שטיינמץ שוחרר ממעצר, אך אינו יכול לצאת מיוון עד להכרעת בית משפט שידון בעניינו היום (ב'). מעצרו התרחש על אף שב-2022 דחה בית המשפט ביוון את בקשת ההסגרה של רומניה, זאת בטענה כי הוא לא יזכה למשפט הוגן במדינה והוא עלול לספוג יחס לא אנושי. כבר לפני שנה נעצר שטיינמץ בלרנקה בשל אותו צו מעצר, אך הוא שוחרר בערבות. בית המשפט הגבוה ברומניה הרשיע אותו שלא בנוכחתו ב-2020 בפרשת מרמת קרקעות ושוחד עם נכדו של המלך לשעבר, בהיקף של כ-100 מיליון דולר בין השנים 2006 ו-2008, וגזר עליו חמש שנות מאסר.
במקביל, שטיינמץ מעורב בקרב משפטי נפרד בשוויץ, שם הורשע בשחיתות בפרשת שוחד הקשורה לקבלת אישורים למכרות ברזל בגינאה. שטיינמץ הגיש בחודש שעבר ללשכה הפלילית לערעורים וביקורת (CPAR) בקנטון ז'נבה בשווייץ , ערעור על הרשעתו.
על שטיינמץ, שהורשע בעבירות שוחד והלבנת הון, נגזרו שלוש שנות מאסר, שמתוכן הוא אמור לרצות 18 חודשים בפועל. זאת, לאחר שערער למקבילה השווייצרית לבית המשפט המחוזי, שהפחיתה באפריל אשתקד את עונשו שעמד בתחילה על חמש שנות מאסר.
מטעמו של בני שטיינמץ נמסר בתגובה: "מערכת המשפט היוונית כבר קבעה באופן סופי כנגד הסגרתו של שטיינמץ לרומניה. שטיינמץ שוחרר עד שהנושא יוסדר באופן רשמי. ההחלטה לעכב את שטיינמץ בהקשר למקרה שלו ברומניה מהווה ניצול בוטה של ההליך על ידי הרשויות הרומניות.
"זהו מקרה חסר תקדים לשלטון החוק ביוון, או בכל מדינה מכובדת אחרת, כאשר פעולה מנהלית כזו הופכת על פיה החלטה של מערכת המשפט היוונית, שקבעה באופן סופי ובלתי הפיך נגד הסגרתו לרומניה, והכירה בזכותו לנוע בחופשיות", אמר עורך דינו של שטיינמץ, סטברוס טוגיאס.