סגור

צה"ל פרסם תיעוד המנהרה בה הוצאו להורג ששת החטופים

גנץ ומשפחות חטופים נפגשו עם ראש ממשלת קטאר; מטח לאזור מירון; אל"מ במיל' גולן ואך נפצע בקריסת פיר בעזה, מצבו יציב; צה"ל ושב"כ: חוסלה שדרת הפיקוד של גדוד "תל סולטאן" בחמאס; גלנט בביקור בצפון: "מעבירים את מרכז הכובד לכאן"; מפקד בכוח רדואן חוסל בבקעת הלבנון; צה"ל תקף בחימושים מדויקים שלושה בכירים בחמאס באזור ההומניטרי בחאן יונס

23:45 - צה"ל: חיל האוויר תקף אתר ייצור אמל"ח ומבנים של חיזבאללה בדרום לבנון. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן, אתר ייצור אמצעי לחימה המשויך לחיזבאללה בדרום לבנון. בנוסף, הותקפו מהאוויר מפקדה צבאית ומבנים צבאיים של הארגון במרחבים נבטיה, אל מנצורי והכפר כילא שבדרום לבנון. כוחות צה"ל תקפו חוליית מחבלים שזוהתה על ידי כוחות מחטיבה 769, במרחב חולא שבדרום לבנון. עוד נמסר כי ההתרעה שהופעלה באיילת השחר היא התרעת שווא. (יואב זיתון)
21:59 - עינב צנגאוקר: "דמם של ששת הגיבורים ששרדו 11 חודשים בגיהנום הוא על נתניהו". עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, אמרה לאחר פרסום התיעוד מהמנהרה כי "צפיתי בסרטון הזוועות מהמנהרה ונגמר לי האוויר. אני לא יכולה לדמיין מה עובר על מתן שלי עכשיו ועל שאר החטופים שעדיין בחיים. דמם של ששת הגיבורים ששרדו 11 חודשים בגיהנום הזה הוא על ידיהם של נתניהו המטרפד וחברי הקבינט השפוטים, שבמקום לסגור את העסקה שעל השולחן הצביעו בעד ספין פילדלפי שתקע את העסקה. הגיע הזמן להתעורר מקונספציית הלחץ הצבאי, ולהבין שהלחץ הצבאי הורג חטופים, והדרך היחידה להחזיר את כולם מיד ולהציל חיים היא בעסקה. אזרחי ישראל, המשיכו לצאת לרחובות בכל יום בכל מקום, עד שנביא עסקה". (יעל צ'כנובר)

20:20 - דובר צה"ל חשף את תיעוד המנהרה שבה הוצאו להורג ששת החטופים. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי חשף את תיעוד המנהרה שבה הוצאו להורג ששת החטופים - עדן ירושלמי, כרמל גת, אלכס לובנוב, הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו ואלמוג סרוסי. בתיעוד נראים המנהרה הצרה, וכן "בור ספיגה" לעשיית צרכים, ציוד שככל הנראה היה שייך לחטופות, ציוד של מחבלים ועוד.
הגרי אמר כי "נלמד ממה שקרה פה. הם היו גיבורים שנרצחו בדם קר על ידי מחבלים שבונים מנהרות מתחת לחדרים של ילדים. אנחנו נרדוף אותם ונדע בדיוק מי הם, נגיע למי שרצח אותם. הצוותים פה אוספים את כל הראיות מהזירה". הוא הוסיף כי "לא ידענו על מיקומם המדויק של החטופים במנהרה. הם נרצחו לפני שהגענו לנקודה", ואמר: "אנחנו מתחקרים את אירוע הדלפת שמותיהם בטרם חילוצם. זה אירוע חמור מאוד שפגע במשפחות ובביטחון הכוחות בשטח". (רועי רובינשטיין)

19:45 - גנץ ומשפחות חטופים נפגשו עם ראש ממשלת קטאר. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נפגש בפריז עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני, לצד משפחות חטופים ונשיא הקונגרס היהודי רון לאודר. (מורן אזולאי, איתמר אייכנר)
19:04 - מועצה אזורית גולן: כטב"ם יורט באזור עמק החולה. מועצה אזורית גולן עדכנה את תושביה כי "בדקות האחרונות נשמעו קולות נפץ עקב יירוט כלי טיס עוין במרחב עמק החולה". זאת לאחר שהתקבלו דיווחים על פיצוץ באזור עמיעד. (יאיר קראוס)
18:48 - צה״ל: חיל האוויר תקף בלבנון את המשגרים שמהם שוגרו הרקטות לגליל. צה"ל עדכן כי תקף בלבנון את המשגרים שמהם בוצעו מוקדם יותר השיגורים לעבר אזור מירון והגליל המערבי. "בסגירת מעגל מהירה תוך דקות, כלי טיס תקף את המשגרים במרחבים א-טירי ואל-מנצורי מהם בוצעו השיגורים לעבר מרחב סאסא ומרחב הגליל המערבי מוקדם יותר היום", מסר דובר צה"ל. "בנוסף, מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר היום מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב רשף שבדרום לבנון". (יואב זיתון)
17:50 - צה"ל ושב"כ: חוסלה שדרת הפיקוד של גדוד "תל סולטאן" בחמאס. דובר צה"ל הודיע כי בפעילות משותפת עם כוחות שב"כ חיסלו לוחמי חטיבה 401 וכוחות חיל האוויר את מפקד גדוד "תל סולטאן" בחמאס, מחמוד חמדאן, ושלושה מפקדי פלוגות מהגדוד. הלוחמים זיהו באמצעות רחפנים מספר חוליות מחבלים, והכוחות הכווינו כלי טיס של חיל האוויר שחיסלו את המחבלים. עוד נמסר כי מפקד הגדוד שחוסל לקח חלק משמעותי בתכנון הפשיטה ב-7 באוקטובר, והוביל ויזם עשרות מתווי טרור נגד כוחות צה"ל. (יואב זיתון)
17:28 - הותר לפרסום: אל"ם במיל' גולן ואך נפצע מקריסת פיר מנהרה בעזה, מצבו יציב. דובר צה"ל מסר כי פיר מנהרה קרס במהלך פעילות מבצעית לחקר והשמדת תת-קרקע במרכז הרצועה, וקצין צה"ל נלכד בתוכו - וחולץ. מצבו של הקצין, אל"מ במיל' גולן ואך, יציב. הודעה נמסרה למשפחתו.
16:52 - ירי למירון: עשרות רקטות שוגרו מלבנון, חלק יורטו. עשרות רקטות שוגרו מלבנון לאזור מירון והגליל המערבי, וחלקן יורטו. תושבים דיווחים על שמיעת פיצוצים. (יאיר קראוס)
16:20 - גלנט ללוחמים בצפון: "מעבירים את מרכז הכובד לכאן. תהיו ערוכים". שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום בגבול הצפון, שם קיבל סקירה על פעילות חטיבה 9 ועל התרגיל המדמה לחימה בשטח לבנון. בסיום הסקירה אמר גלנט ללוחמי החטיבה כי "אנחנו מעבירים את מרכז הכובד צפונה לקראת השלמת המשימות בדרום. ראיתי הרבה לוחמים שחשבו שאנחנו רק מדברים, ואחרי שבוע פגשתי אותם בתוך השטח - אנחנו נדע מתי להפעיל אתכם. אתם צריכים להיות ערוכים ומוכנים לבצע את המשימה הזאת". (יואב זיתון)
14:22 - צה"ל מאשר: חיל האוויר חיסל מפקד בכוח רדואן בבקעת הלבנון. צה"ל אישר כי תקף וחיסל מוקדם יותר היום במרחב קרעון באמצעות כלי טיס של חיל האוויר את המחבל מוחמד קאסם אל-שאער, אשר שימש מפקד ביחידת רדואן של חיזבאללה. מצה"ל נמסר כי המחבל "קידם מתווי טרור רבים נגד מדינת ישראל. חיסול זה מהווה פגיעה נוספת ביכולות ארגון הטרור חיזבאללה לקדם ולבצע פעולות טרור מדרום לבנון כנגד העורף הישראלי בגבול הצפון". (יואב זיתון)
14:12 - צה"ל פועל בטול כרם. דובר צה"ל הודיע כי כוחות נרחבים של צה"ל, שב"כ ומג"ב פועלים כעת בטולכרם נגד תשתיות טרור, כחלק מהמבצע בצפון השומרון.
14:11 - תושבים בגליל העליון הונחו לשהות סמוך למרחבים מוגנים. בהתאם להערכת מצב של פיקוד צפון ופיקוד העורף, מתבקשים תושבים השוהים בסאסא, צבעון, ברעם ויראון לצמצם תנועות במרחב היישובים ובסביבתם, להימנע מהתקהלויות ולשהות בסמוך למרחבים מוגנים. כך נמסר מהמועצה האזורית גליל עליון. (יאיר קראוס)
14:09 - הפלסטינים: מסתערבים מכתרים בית חולים בטול כרם, 4 נפצעו מירי. מסתערבים פועלים בטול כרם ומכתרים בית חולים בעיר, לפי דיווחים פלסטיניים. עוד דווח כי ארבעה בני אדם נפצעו מירי. (עינב חלבי)
13:39 - דיווח: פצועים בתקיפת כטב"ם בדירה בנבטיה שבדרום לבנון. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי כטב"ם תקף דירה במבנה מגורים בשכונת כסאר זעתר בזבדין שבאזור נבטיה, בדרום לבנון. כמה בני אדם נפצעו, לפי העיתון. (ליאור בן ארי)

12:39 - מופה בית המחבל שביצע את פיגוע המטען בת"א, 16 מבוקשים נעצרו ביו"ש. כוחות צה״ל פעלו הלילה בשכם למיפוי ביתו של המחבל שביצע את פיגוע המטען בתל אביב לפני כחודש, על מנת לבחון את אפשרות הריסתו. כך נמסר מדובר צה"ל, שהוסיף כי במהלך הלילה כוחות הביטחון פעלו למעצר 16 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. בכפר עקב בבנימין נעצרו ארבעה מבוקשים ואותרו והוחרמו תחמושת וציוד צבאי. בבני נעים שביהודה לוחמי יחידת דובדבן עצרו שני מבוקשים ואיתרו והחרימו רובה מסוג M16. במרחב אל-ערוב שבעציון כוחות צה״ל ירו ופגעו במחבל שהשליך בקבוקי תבערה לעבר הכוחות. אין נפגעים לכוחותינו. (אלישע בן קימון)
11:38 - פעיל חיזבאללה נהרג בתקיפת הרכב במזרח לבנון, שניים נפצעו. ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" כי פעיל חיזבאללה בשם מוחמד א-שאער נהרג בתקיפת הרכב באזור אל-בקאע שבמזרח לבנון. במקביל, לפי העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, התקיפה כוונה לעבר אופנוע, אך פגעה ברכב שעבר במקום. מאוחר יותר משרד הבריאות הלבנוני אישר כי יש הרוג בתקרית, בנוסף לשני פצועים. (ליאור בן ארי)
11:08 - דיווח: רכב הותקף באזור אל-בקאע בלבנון. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי כטב"ם ישראלי ביצע תקיפה באזור אל-בקאע בלבנון. לפי דיווח לבנוני נוסף מדובר בתקיפת רכב. רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה כי יש נפגעים במקום. (ליאור בן ארי)

10:27 - צה"ל: בין יעדי התקיפה בחאן יונס - ראש המערך האווירי של חמאס. במהלך הלילה צה"ל תקף כמה מחבלי חמאס, שפעלו מתוך מתחם פיקוד ושליטה שהוסווה במרחב ההומניטרי בחאן יונס. כך מסר דובר צה"ל, שציין כי בין היעדים המותקפים היה המחבל סאמר איסמעיל חדר אבו-דקה, ראש המערך האווירי של חמאס ברצועת עזה. כמו כן, הותקפו המחבלים אוסאמה טבאש, ראש מחלקת התצפיות והמטרות במטה המודיעין הצבאי של ארגון הטרור, והמחבל איימן מבחוח, בכיר נוסף בחמאס. מחבלים אלו היו מעורבים ישירות בטבח ב-7 באוקטובר. עוד נמסר כי לפי בדיקה ראשונית, המספרים שמפרסם משרד ההסברה העזתי, שנתפס משקר כמה פעמים, לא עולים בקנה אחד עם המידע הקיים בצבא. (יואב זיתון)
1 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר בעקבות תקיפת צה"ל ב חאן יונס 10.9.24 מלחמת עזה
המכתש שנוצר בעקבות תקיפת צה"ל ב חאן יונס 10.9.24 מלחמת עזה
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
(צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)

סיכום חדשות הלילה

צה"ל: מחבלים הותקפו במרחב ההומניטרי בחאן יונס; חמאס: עשרות נהרגו ונפצעו. דובר צה"ל הודיע בלילה כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בהכוונת שב"כ, אמ"ן ופיקוד הדרום, "מחבלים מרכזיים" של חמאס שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוסווה במרחב ההומניטרי בחאן יונס. במקביל, גורמי רפואה בעזה דיווחו על הרוגים ופצועים בתקיפה.
לפי ההגנה האזרחית בעזה, גוף הנשלט על ידי חמאס, מניין ההרוגים בתקיפת צה"ל במרחב ההומניטרי בחאן יונס עלה ל-40 בני אדם, ו-60 נוספים נפצעו. דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב תקפו "מחבלים מרכזיים" של חמאס, שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוסווה במרחב ההומניטרי.
מטוסי קרב של צה"ל תקפו יעדי חיזבאללה בדרום לבנון. דובר צה"ל הודיע כי במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב, אל-חיאם וא-נקורה שבדרום לבנון. בנוסף, צה"ל תקף באמצעות ירי מרגמות במרחב א-נקורה שבדרום לבנון.
אזהרת ארה"ב ממלחמה בלבנון: "רבים ימותו - ואז תגיעו להסדר שמקודם עכשיו". בצל הכוננות לאפשרות של מלחמה כוללת מול חיזבאללה, בכיר אמריקני מזהיר הבוקר את ישראל מההשלכות של פתיחת מלחמה בלבנון: "הרעיון של ללכת למלחמה ולחשוב שיהיה בסדר בלי לחשוב על ההשלכות – לא נכון. אין מלחמות פשוטות; זה לא משחק והתוצאות לא תמיד טובות". הוא הוסיף: "אם ישראל תלך למלחמה אולי לא יהיו בתים לחזור אליהם אחר כך, ואחרי שימותו הרבה אנשים - יגיעו לאותו הסדר שארה"ב מקדמת עכשיו".
לדברי הבכיר, שדיבר בוועידת MEAD בוושינגטון, "אין מלחמה שאפשר להתחיל בתנאי מעבדה. אנחנו לא מטילים ספק ביכולות הצבאיות של ישראל בלבנון, אך התוצאות של מלחמות הן קטסטרופליות. צריך לחשוב על ההשלכות על שני הצדדים".
ראש אונר"א: צה"ל שחרר את הצוותים שעוכבו יותר מ-8 שעות בצפון הרצועה. ראש סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), פיליפ לזריני, הודיע כי עובדי הסוכנות שעוכבו על ידי צה"ל בצפון הרצועה שוחררו. לדבריו, צה"ל עיכב את העובדים במשך יותר משמונה שעות, ורכביהם המשוריינים "ניזוקו קשות על ידי דחפורים". לזריני הוסיף כי הצוותים וכלי הרכב שבו לבסיס של האו"ם. אמש מסר דובר צה"ל כי כוחות עיכבו שיירת כלי רכב של האו"ם עקב מידע מודיעיני שלפיו נכחו בה חשודים פלסטינים, במטרה לתשאל אותם.