סגור
יו"ר ארגון המורים רן ארז מסיבת עיתונאים 1.9.24
יו"ר ארגון המורים רן ארז (צילום: ריאן פרויס)

נציגי האוצר והמורים נפגשו - אך לא הושגו הסכמות: "לסמוטריץ' חשוב יותר להעניש את השובתים"

נציגי המורים ומשרד האוצר נפגשו היום לאחר ארבעה ימים של נתק, וסיכמו על פגישה נוספת בשבוע הבא; פרקליטת ארגון המורים האשימה את שר האוצר בסחבת במו"מ; בתחילת השבוע הקפיאו המורים את השביתה

לאחר ארבעה ימים של נתק, התחדש היום המו"מ בין האוצר למורי התיכונים. עם זאת הפגישה שהתקיימה במשרדי מרכז השלטון המקומי בתל אביב הסתיימה ללא הסכמות, אבל גם ללא פיצוץ, וסוכם שתיקבע פגישה נוספת בשבוע הבא.
פרקליטת ארגון המורים עו"ד סיגל פעיל האשימה בתום הפגישה את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכך שהמגעים תקועים: "היינו כבר סוגרים הסכם עם המעסיק, שהוא מרכז השלטון המקומי, אבל לשר האוצר יותר חשוב להעניש את המורים ולקנוס אותם על השביתה מאשר שהתלמידים יקבלו את ימי הלימודים בחזרה".
מקור באוצר אומר לעומת זאת "שבכלל לא הגענו לדבר על שאלת החזר ימי השביתה."כל מה שמעניין את רן ארז זה כספים לקופת הרווחה של הארגון". עוד טען המקור שנציג האוצר סגן הממונה על השכר אוהד אלקבץ הגיע לדיון עם פשרה מוכנה שאישר השר וגם עליה בכלל לא הגיעו לדבר.
ביום ראשון התקיימה ישיבת מו"מ ממושכת של 16 שעות ואף נראה היה שהושג פתרון בנושא החוזים האישיים. אבל המו"מ התפוצץ בלילה בין היתר לאחר שיו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, דרש שהאוצר יחריג את ההסכם מהקפאת השכר הצפויה במשק ב-2025.
1 צפייה בגלריה
עו"ד סיגל פעיל
עו"ד סיגל פעיל
עו"ד סיגל פעיל
(צילום: יח"צ)
למרות כישלון המו"מ הפתיע ארגון המורים כשהודיע שהוא מפסיק את השביתה שנמשכה 8 ימים, מתחילת שנת הלימודים, אבל ממשיך בעיצומים של אי מתן ציונים ואי יציאה לטיולים שנמשכים בהפסקות כבר שנתיים.
במרכז המחלוקת עומדת שאלת החוזים האישיים. האוצר דורש הסכמה של הארגון ל-6% מהמורים חוזים אישיים ו-10% מהמנהלים. הארגון מתנגד מאחר שהוא רואה בזה צעד ראשון להגדלת מספר החוזים האישיים וחיסול האיגוד המקצועי.
ביום ראשון נמצא פתרון יצירתי למחלוקת שפרטיו אינם יודעים, אבל המו"מ תפוצץ סביב פרטים אחרים. בין היתר נראה שארז קיווה לתמורה גדולה יותר להתקדמות בנושא החוזים. הוא גם דרש שפעימת העלאת השכר של המורים ב-2025 תוחרג מהקפאת השכר במגזר הציבורי שמתכנן שר האוצר בצלאל סמוטריץ', דרישה שהאוצר סרב לה. ברקע הדברים עומד משבר אמון קשה שתרמו לו העבודה שסמוטריץ' האשים את ארז באנטישמיות, ואילו ארז כינה את שר חינוך יואב קיש "מריונטה של סמוטריץ'".
למרות הפיצוץ, החליטו כאמור המורים להפסיק את השביתה, בין השאר מחשש שלא יקבלו שכר לפני החגים וכן התחושה שהם, ובעיקר ארז, מאבדים את תמיכת השטח. חוגי ימין הפועלים ברוח חזון קרן קהלת גילו פעילות נמרצת בקבוצות המורים ברשת בעד הפרת שביתה והיה חשש שזו תתרחב.