דעהקרפור לבדה לא תוריד את יוקר המחיה
דעה
קרפור לבדה לא תוריד את יוקר המחיה
כניסת ענקית הקמעונאות הצרפתית תועיל רק אם גופים בינלאומיים נוספים יגיעו לישראל; מאות אלפי עולי צרפת שכבר כאן יכולים להוות גשר להגעתם
אנו נמצאים למעלה מעשור אחרי המחאה החברתית ונדמה כי מסקנותיה נשכחו. מדינת ישראל סוערת לאור גל מתמשך וחסר תקדים של עליות מחירים. כמו פתרון קסם, ענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור הודיעה כי תעלה ארצה, וכך חזרה התקווה לאזרחים רבים, שמייחלים למחירים שפויים. הבעיה היא שמדובר ב"טיפה בים", ואם מקבלי ההחלטות, ובעיקר שרי האוצר והכלכלה, לא יפעלו ויגרמו לגופים נוספים להגיע לארץ – כולנו נמשיך לשלם מחירים מופרכים.
ישראל יקרה. אזרחי ישראל מודעים לכך, ובהגיעם לארץ – מתוודעים לכך גם העולים החדשים. אחד הדברים המרכזיים שגורמים ליוקר המחיה הוא הריכוזיות הגדולה הקיימת בשוק המזון הישראלי. לפי דו"ח מבקר המדינה, עשרת ספקי המזון הגדולים בישראל מחזיקים יחד בנתח שוק המוערך בשיעור של כ-54% מכלל ענף המזון ומוצרי הצריכה. לארבעה מהם, שחלקם הוכרזו כבעלי מונופול בכמה קטגוריות בענף המזון, יש נוכחות שוק משמעותית (מעל 10% כל אחד) בכמה קטגוריות בענף המזון (כמו בשר, חלב ודגים).
יש גם מציאות אחרת. בצרפת, למשל, יש תחרותיות גדולה שמועילה לאזרחים - ולא רק בתחום המזון, אלא גם בתחומי הקוסמטיקה, מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, האופטיקה ועוד.
כניסתה של קרפור לישראל, בהיותה לא רק ענקית קמעונאות בינלאומית אלא גם אחת מיצרניות המזון ומוצרי הצריכה הגדולות בעולם, משמחת - אבל אני נאלץ לצנן מעט את ההתלהבות. אם קרפור תהיה הנציגה הבינלאומית היחידה שתגיע, היא אמנם צפויה להגדיל את מגוון המוצרים שנמכרים בארץ, אבל סביר להניח שהיא לא תוכל לשנות את השוק - והמחירים בארץ לא יירדו. קרפור לבדה לא תגרום ל"מפץ הקמעונאי" שרואים כרגע ישראלים רבים לנגד עיניהם, וחבל.
הימים הנוכחיים מזכירים לרבים את המחאה החברתית משנת 2011. נדמה כי מדובר בסיר לחץ שעומד להתפוצץ, אבל מקבלי ההחלטות וכלי התקשורת לא מזהים זאת בגלל המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, פיגועי הטרור ואירועים נוספים. אין צורך להמתין למחאה המונית. כניסת גופים בינלאומיים חזקים לישראל תועיל לא רק בהורדת מחירים לאזרחים, בהפחתת הריכוזיות ובהגברת התחרותיות בשוק; אלא גם ביצירת מקומות עבודה נוספים והכנסות למדינה ממסים – כספים שניתן לנתב לפיתוח וקידום הבריאות, החינוך והרווחה בישראל, או לתחומים בוערים נוספים.
עולי צרפת, שמונים מאות אלפי אזרחים ישראלים, יכולים להוות גשר לכניסת תאגידים צרפתיים נוספים, ולהוות גשר כלכלי, חברתי ותרבותי שיקל על חברות הענק להיקלט ולהיטמע בישראל. ניתן וצריך כבר היום לפעול באופן פרו-אקטיבי כדי להביא לארץ גורמים בינלאומיים, כמו למשל SEPHORA ו-DARTY, שיגדילו את אפשרויות הבחירה של הצרכנים הישראלים, ירחיבו את התחרות בין הקמעונאים ויוזילו לכולנו את החיים. זה הזמן לכך, וכדאי מאוד לפעול להורדת מחירים - לפני שהמחאה הבאה תתפוצץ לכולנו בפנים.
אריאל קנדל הוא מנכ"ל "קעליטה" (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל)