רשות שדות התעופה ביקשה הטבה של 185 מיליון שקל, וסורבה
רשות שדות התעופה ביקשה הטבה של 185 מיליון שקל, וסורבה
הרשות פנתה לשרת התחבורה ולשר האוצר בבקשה שהמדינה תוותר על תמלוגי 2023, לנוכח ההפסדים שרשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2024. הצניחה במספר הנוסעים הביאה לירידה של 35% בהכנסות ומעבר להפסד של 29 מיליון שקל
השמים נסגרו, החברות הזרות הפסיקו לטוס לישראל, הנוסעים נשארו בארץ, אבל המדינה לא ויתרה על תמלוגים מרשות שדות התעופה (רש"ת). מאז תחילת המלחמה פנתה רש"ת כמה פעמים לשרת התחבורה מירי רגב, וביקשה את התערבותה בנוגע לתמלוגים בהיקף 185 מיליון שקל שהרשות נדרשת לשלם למדינה. במאי 2024 פנתה הרשות פעם נוספת לרגב ובמקביל אל שר האוצר בצלאל סמוטריץ', וביקשה כי יפעילו את הסמכות שלהם הקבועה בחוק הרשות ויורו על פטור מתשלום התמלוגים למדינה בגין פעילות שנת 2023.
ברשות הסבירו לשרים כי המטרה היא להבטיח את האיתנות הפיננסית ושהרשות תוכל להמשיך לתחזק את נתב"ג ולפתח פרויקטים עתידיים. לפי החוק, לשרים סמכות לוותר על תמלוגים בנסיבות שונות, כך היה גם בזמן מגפת הקורונה, אז ויתרה המדינה על 20 מיליון שקל תמלוגים ל־2021.
עם זאת, בקשתה של רש"ת ליהנות מהטבה של מאות מיליוני שקלים אינה נתמכת במצבה הפיננסי היציב. נכון לסוף ספטמבר אשתקד, היקף התחייבויותיה הכולל היווה 39% ממאזנה, והיא נהנתה מהון חוזר חיובי. כמו כן, לרשות נזילות גבוהה במיוחד. נכון לסוף אותה תקופה, היו בקופתה מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף כולל של כ־2 מיליארד שקל.
במשרד התחבורה, האחראי הישיר על הרשות, לא נענו לפניות מצד רש"ת, ובמשרד האוצר ענו באוקטובר האחרון, חמישה חודשים לאחר שנעשתה הפנייה, וסירבו לבקשת הרשות לוותר על התמלוגים בטענה כי תקציב המדינה בגירעון ויש צורך במימון הוצאות המלחמה.
לעומת 2023, בשנת המלחמה התמלוגים שתקבל המדינה מרש"ת ירדו משמעותית. בתשעת החודשים הראשונים של 2024 תנועת הנוסעים הסתכמה ב־10.8 מיליון נוסעים לעומת 19 מיליון נוסעים בתקופה המקבילה ב־2023 - ירידה של 34%. בהתאם, התמלוגים שתשלם רש"ת למדינה בגין תשעת החודשים הראשונים של 2024 צנחו ל־16 מיליון שקל בלבד לעומת תמלוגים של 185 מיליון שקל ששולמו למדינה ב־2023.
נוכח השפעות המלחמה, הרשות ביצעה התאמה של ההוצאות השוטפות והשהתה חלק מתוכניות הפיתוח העתידיות ומעריכה כי גם במהלך הרבעון הראשון של 2025 תהיה למלחמה השפעה מהותית על תוצאותיה העסקיות. לאור היעדרותן של חברות תעופה זרות, נפגעו הכנסות הרשות ובתשעת החודשים הראשונים של 2024 הן הסתכמו ב־2.2 מיליארד שקל לעומת 3.4 מיליארד שקל בתקופה מקבילה 2023. מדובר בירידה של 35% בהכנסות, והמגמה השלילית נמשכה גם לרבעון רביעי של 2024 ונראה שגם הרבעון הראשון של 2025 לא יהיה שונה מהותית, נוכח המשך הלחימה וירי הטילים מתימן.
הכנסות רשות שדות התעופה נפגעו גם מצד השוכרים בדיוטי פרי. בשל הירידה בתנועת הנוסעים, נאלצה הרשות לבצע התאמות בחוזים המסחריים של המסעדות והחנויות בדיוטי פרי וביטלה להן את תשלום התמלוגים הבסיסי שקבוע בחוזה, ועברה למנגנון תשלום של אחוז מהפדיון. המנגנון נקבע עד לסוף שנת 2024 אך בשל הימשכות הלחימה והעובדה שתנועת הנוסעים לא חזרה לקדמותה, וכך גם הכנסות השוכרים בדיוטי פרי, המנגנון הנוכחי יימשך לתוך 2025.
צמצום הפעילות הוביל את רש"ת להפסד תפעולי של 105 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2024, זאת לעומת רווח תפעולי של 676 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2023. הרשות צפויה לבצע קיצוץ רוחבי של 10% בהוצאות בשנת 2025. ברש"ת דיווחו כי מאז פרוץ המלחמה יצאו 400 עובדים למילואים והוצאו לחל"ת כ־540 עובדים זמניים בתחילת שנת 2024. לפני חודשיים הודיעה הרשות על פיטורי 100 מהעובדים שהוצאו לחל"ת. עם זאת, הרשות לא הוציאה לחל"ת עובדים קבועים שלה.
רש"ת תאלץ בין היתר לצמצם את תקציב הפיתוח שלה ל־2025, שאושר על ידי הממשלה ואמור היה לעמוד על כ־7.2 מיליארד שקל. מתוך זה, 3.5 מיליארד שקל הוקפאו על ידי משרדי התחבורה והאוצר בשל המלחמה, וצפויים להיות מופשרים בעתיד. תקציב הפיתוח מיועד, בין השאר, להקמת זרוע חמישית ואחרונה לחניות מטוסים בנתב"ג והרחבת הטרמינל; שדרוג והרחבת אזור ההסעדה בדיוטי פרי; הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים ועוד.
האוצר: "עקב המלחמה לא היה מקום לוותר על הכנסות מתמלוגים שנבעו מרווחי 2023. להבנתנו, התחזוקה השוטפת של נתב"ג לא נפגעה מהתשלום. פיתוח התשתיות בנתב"ג קריטי ומכיוון שתוכנית הפיתוח נפרסת על פני שנים רבות ומימושה מתעכב בשל חסמים שאינם תקציביים, תשלום התמלוגים פגע מעט, אם בכלל, בביצוע".
משרד התחבורה: "בהתאם לחוק הרשות מחויבת להעביר תשלום שנתי של 21 מיליון שקל בנוסף ל־50% מהרווח הנקי. משרדנו פנה לאוצר לבחון את הבקשה, אולם משרד האוצר לא תמך בהפחתת התמלוגים".