פרילנסרים או שכירים - כמה מרוויחים במקצועות המבוקשים בשיווק דיגיטלי
פרילנסרים או שכירים - כמה מרוויחים במקצועות המבוקשים בשיווק דיגיטלי
התחום החדש ביותר הוא מנהלי משפיענים, מהו השירות שהלקוחות כמעט אף פעם לא מרוצים ממנו ואיזו התמחות בשיווק הדיגיטלי היא הכי רווחית
שיווק דיגיטלי הוא אחד התחומים שמאפשרים לאנשים לעבוד כפרילנסרים, להיות נוודים דיגיטליים, לעבוד מכל מקום ועדיין להרוויח שכר ראוי. אכן מחצית מהעוסקים בתחום עושים זאת כפרילנסרים, מגמה שצפויה להתרחב. כמה מרוויחים מנהלי משפיענים? מהו השירות שהלקוחות כמעט אף פעם לא מרוצים ממנו ואיזה תחום בשיווק הדיגיטלי יכול להניב רווח של עד 30 אלף שקל בחודש מייעוץ.
"ההתמחות הכי חדשה היא עבודה עם משפיענים, כאשר שירות ניהול משפיענים כולל איתור המשפיענים הנכונים, פניה וניהול הקשר איתן או איתם", אומרת נעמי כרמי, אחת משלוש מייסדות דה ליסט, שירות שמתאים פרילנסרים לחברות ועסקים. רק כאחוז מבין אנשי המקצוע בשיווק דיגיטלי מציעים את השירות הזה והביקוש רב. את ניהול המשפיענים לא עושים כתפקיד ראשון (ג'וניורים) אלא רק כדרג ביניים או בכיר. כעיסוק מרכזי התחום מניב כ-20 אלף שקל בחודש. בשליש משרה, שכוללת שניים או שלושה לקוחות חודשיים ניתן להגיע להכנסה של 8,000 שקל בחודש.
התחום המבוקש ביותר מצד הלקוחות הוא בנייה וניהול אוטומציות. "40% מהלקוחות זקוקים לשירותי אוטומציה. אין עסק שמוכר אונליין שלא זקוק לאיש או אשת האוטומציה המקצועיים. הם מנהלים עבור העסק את כל תחום ההודעות האוטומטיות (כמו:'שכחת את הפריטים בעגלה'), את רשימות הלקוחות (פרטי לקוחות שמתעדכנים מקמפיין ישר במערכת הניהול), הם אחראים לחיבור התקין בין מערכות שונות, דפי תשלום, הרשמה, צ'אטבוטים וכיוצא באלה", היא אומרת. מעטים מבין מנהלי הסושיאל והקמפיינים בארגונים מתמקצעים גם באוטומציות האלה ולכן הביקוש הגדול לשירות.
פרילאנסרים בתחום האוטומציות יכולים להשתכר בין 10 אלף שקל בחודש כג'וניורים עם 8-10 לקוחות חודשיים, בשלב ביניים להגיע להכנסות של 15-20 אלף שקל בחודש וכיועצי אוטומציה בכירים ניתן להגיע גם ל-25-30 אלף שקל בחודש. ניהול אוטומציה כהשלמה למשרה אחרת או בשליש משרה יכניס בין 3,000 שקל בחודש לג'וניור ועד 7,000 שקל בחודש בשלב ביניים. "אבל כאן זה עוצר כי אי אפשר להגיע להיות יועץ אוטומציות כוכב בלי לעשות את זה במשרה מלאה", היא אומרת.
מיד לאחר שירותי האוטומציה הביקוש מצד הלקוחות הוא ליצירת סרטונים קצרים לטיקטוק או REELS של אינסטגרם. מנהלי סושיאל וידאו מגיעים להכנסה של 8,000 שקל בחודש כג'וניורים, כ-12 אלף שקל בחודש בטווח ביניים ו-20 אלף שקל בחודש כסניורים.
ההתמחות הכי מבוקשת בקרב סטארטאפים היא כתיבת תוכן וניהול אסטרטגיית תוכן באנגלית. 32% מכלל הסטארטאפים שבדק צוות דה ליסט התקשו במציאת כותבים איכותיים, שמצד אחד יכולים להגיע למשרד בארץ ליום ראיונות חודשי שייתן להם מגוון חומרים, ומצד שני בקיאים מספיק באנגלית אמריקאית ובתרבות התאגידית שם בשביל לכתוב פוסטים, מאמרים וכתבות שיעזרו להביא אליהם לקוחות ומשקיעים. ההכנסות מגוונות ויכולות לנוע סביב 350 שקל לשעה ומעלה או לפי הספק.
תחומים נוספים שבולטים כמניבים הכנסה יציבה יחסית לפרילאנסרים הם מנהלי קמפיינים - ג'וניורים יתחילו ב-8,000 שקל בחודש למשרה מלאה, דרג ביניים סביב 15 אלף שקל בחודש והכוכבים יכולים להגיע להכנסה של 25 אלף שקל בקלות ואפילו יותר עבור ייעוץ. ניהול קמפיינים עובד רק כמשרה מלאה או במקביל לניהול דיגיטל, מסבירה כרמי, "נדיר שמישהו יצליח להרים קמפיינים מקצועיים בלי ניסיון שוטף".
התחום של בניית אתרים הוא תחום מאוד תחרותי – יש אלפי בוני אתרים – אבל הוא גם התחום עם הכי הרבה לקוחות מאוכזבים. לכן, זהו תחום בו לטובים יש הזדמנות לייתרון משמעותי. בוני אתרים הם לרוב פרילנסרים או סוכניות זעירות והסיבה לכך היא שסוכנויות גדולות ומשרדי פרסום לרוב פחות מתעסקים בבניית אתרים ומעדיפים להשתמש בשירותי מיקור חוץ. התשלום לבניית את משתנה לפי הדרישות כאשר התשלום לבניית אתר תדמית פשוט קלאסי עם 5-7 עמודים ינוע בין 2,500 שקל ללא עיצוב כלל ל 10,000שקל ומעלה ככל שהעיצוב והתוכן ייחודיים ומורכבים. הנתונים נאספו מתוך ראיונות עם 221 מנהלי שיווק ובעלי עסקים בשלבים שונים של חיפוש ספקי שיווק דיגיטל פרילנסרים המספקים שירות זה.
"תופעת הפרילאנסרים התחילה להיות משמעותית בישראל לפני כ-7 שנים בעקבות טרנד המעבר לעבודת פרילאנס שהתחיל בארה"ב, ומשקף ערכי לייפסטייל של בני דור המילניום: איזון עבודה בית, גמישות מקסימלית, נוודות דיגיטלית. אלו ערכים שהגיעו לשיא בתקופת הקורונה וממשיכים היום גם עם מגוון רחב יותר של עובדים", אומרת כרמי, "מגמת הפרילנסרים בעולם הדיגיטל תמשיך להתרחב שכן החשיפה של עסקים בדיגיטל רק הולכת וגדלה".