משרד האוצר יעניק רשת ביטחון לחברות שיוסיפו טיסות לצפון אמריקה
משרד האוצר יעניק רשת ביטחון לחברות שיוסיפו טיסות לצפון אמריקה
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק התעופה, שיבטל את הפיצוי הכספי לנוסעים במקרים של ביטול טיסות בשל המלחמה בתקופות מוגדרות. משרד האוצר יפצה חברות תעופה שיוסיפו שתי טיסות שבועיות לצפון אמריקה ב-50% מההפסד התפעולי במקרה של ביטול. טרמינל 1 ייפתח ב-1 באפריל
ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק טיבי (חוק התעופה), שנועד להחזיר את חברות התעופה הזרות לישראל. עוד הוחלט בדיון כי רשות שדות התעופה תפתח ב-1 באפריל את טרמינל 1, ומשרד האוצר יפצה חברות תעופה שיגבירו טיסות לצפון אמריקה.
על פי החוק כיום, נוסע שטיסתו בוטלה או עוכבה במעל 8 שעות, ללא הודעה מוקדמת של 14 יום מראש, זכאי לקבל פיצוי כספי (בגובה 3,460-1,440 שקל לנוסע) בנוסף להחזר הכספי. התיקון קובע בהוראת שעה כי נוסעים שטיסתם בוטלה בתאריכים הרלווונטיים יהיו זכאים רק להחזר הכספי ולא לפיצוי הנוסף. התאריכים הם: 7 באוקטובר עד 30 בנובמבר 2023 (תחילת המלחמה); 18-12 באפריל 2024 (המתקפה האיראנית הראשונה); 8-3 באוגוסט 2024 (אחרי חיסול הנייה); ו-5-1 באוקטובר (המתקפה האיראנית השנייה). בנוסף, מי שטיסתו בוטלה מ-1 בדצמבר 2023 עד 29 בפברואר 2024 וקיבל על כך התרעה של לפחות שלושה ימים מראש - גם לא יהיה זכאי לפיצוי כספי.
השינוי בחוק פוגע בצרכנים במישור נוסף – הגבלת מספר הלילות שהנוסע יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה במקרה של ביטול טיסה - לעד שני לילות בלבד. כיום נוסח החוק קובע כי החברה מחויבת לספק לנוסעים, עד למועד המראת הטיסה החלופית, לינה במלון, מזון ושתייה.
כמו כן, בטיסות שיתקיימו מעתה והלאה תינתן לשרת התחבורה סמכות, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה, להשהות חלק מהזכויות הצרכניות ולצמצם את חובת מתן הלינה במקרה של ביטול טיסה לעד שני לילות. בנוסף תוכל השרה לקבוע בצו כי לא תהיה זכאות לפיצוי כספי במקרה של ביטול, אם שוכנעה שיש פגיעה משמעותית ביכולת לתכנן את לוח הטיסות, או לחלופין לקבוע כי תקופת ההודעה מראש על ביטול טיסה או הקדמתה ביותר מ-8 שעות שבשלה נוסע לא יהיה זכאי לפיצוי תצומצם מ-14 ימים לפחות לעד 3 ימים בלבד.
סעיף נוסף ומשמעותי עבור הצרכנים נוגע לריכוך נוסח הפטור מפיצוי. כיום הנוסח בחוק התעופה קובע כי "גם אם היה (מפעיל הטיסה – א"י) עושה כל שביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות". חברות התעופה ביקשו לשנות את הסעיף הזה ולנסח אותו "והוא נקט בכל האמצעים הסבירים כדי למנוע את ביטולה". לאחר לחצים שהפעילו יוזם חוק התעופה ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) וח"כ רון כץ (יש עתיד), החליטה הוועדה שלא לשנות את הנוסח בחוק, שכן השינוי שלו היה מאפשר לחברות התעופה פתח לפגיעה גדולה יותר בצרכנים.
כאמור, משרד האוצר הסכים להעניק רשת ביטחון כלכלית לחברות שיסכימו להגביר טיסות לצפון אמריקה. על פי נתונים שהציג המשרד בדיון, כרטיסי הטיסות לצפון אמריקה התייקרו ב-50% ביחס למחירם טרום המלחמה בעזה. מאידך, הפעלת הקו יקרה ומורכבת עבור חברות התעופה. המטרה בהענקת רשת הביטחון היא לעודד חברות לטוס ליעד במטרה להוריד את המחירים. המטרה היא לפעול גם לפיצוי של חברות תעופה ישראליות, בראשן חברת ישראייר שבוחנת את הפעלת הקו לאמריקה אך התנתה את הפעילות בשינוי חוק טיבי.
לפי התכנון, משרד האוצר ישתתף ב-50% מהעלות במקרה של הפסד תפעולי שייגרם לחברות בגין ביטול טיסה לצפון אמריקה. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הודיע כי יקדם את הצעת החוק לאישור סופי במליאה רק לאחר שיראה כי הממשלה עומדת בסיכום ומאשרת את השיפוי.
ספיר איפרגן, רכזת תחבורה באגף תקציבים במשרד האוצר, אמרה כי המהלך ישחרר חסמים שעומדים כיום בפני חברות התעופה: "החברות מתכננות את הקווים קדימה לעונות הבאות. אנחנו במשרד האוצר עשינו יחד עם רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה בשבועות האחרונים עבודת מטה רצינית וניסינו להבין האם יש חסמים שמונעים חזרתם של חברות זרות לאזורים גאוגרפים מסוימים. הפתרון אליו הגענו ישלים את חוק טיבי כדי להביא לשינוי בענף התעופה.
"בשונה מחברות אירופאיות, האופק לשובן של חברות אמריקאיות לישראל נראה יותר רחוק ומעורפל, ולכן רוצים לעודד את מי שיש ביכולתו להפעיל טיסות לצפון אמריקה לעשות זאת. אנחנו מדברים גם על החברות הישראליות וגם על זרות. זיהינו חסם כניסה כלכלי ורוצים לתת מענה מסוים שלא פוגע בנוסעים". איפרגן הדגישה כי פרטי ההצעה המדויקים עוד לא גובשו באופן סופי.
ישי דון יחיא, ראש אגף כלכלה ברשות התעופה האזרחית, פירט בנוגע לפיצוי: "יש חשש תפעולי של חברות התעופה כי האופרציה לצפון אמריקה היא מורכבת. אנחנו רוצים לתת פיצוי של 50% בגין הפסד תפעולי שייווצר לחברת התעופה בשל תקלות תפעוליות שעליו היא צריכה לפצות את הצרכנים. האוצר הקצה לזה תקציב מספק. כל חברה שתוסיף לפחות שתי טיסות שבועיות ליעד בצפון אמריקה, תקבל את הפיצוי הזה".
בנוגע להפעלת טרמינל 1 אמר דון יחיא: "למרות שאנחנו לא מאמינים שעבור החברות הזרות הסיפור הוא כלכלי בלבד ובהתחשב שהן העלו את מחירי הכרטיסים, רשות שדות התעופה התחייבה לפתוח את טרמינל 1 מ-1 באפריל 2025 עד אוקטובר (אחרי החגים - א"י) גם אם המשמעות היא שהפעלת הטרמינל תסב לה הפסד".