רוכשי השליטה בפרטנר מופסדים 220 מיליון שקל
רוכשי השליטה בפרטנר מופסדים 220 מיליון שקל
צניחה של 35% בשווי החברה בשנה האחרונה מעידה כי המעבר המתוקשר של המנכ"ל אבי גבאי מסלקום לפרטנר ומשכיר לבעל שליטה טרם הוכיח את עצמו
פרטנר לא מסבה הרבה נחת בשנה האחרונה לרוכשי השליטה בה. חברת התקשורת מציגה התכווצות ניכרת בשווי השוק שלה עם ירידה של 35% במניה בתוך 14 חודשים, הדו"חות הכספיים האחרונים של הרבעון הראשון רק הוסיפו שמן למדורה עם צניחה ברווח הנקי, ובינתיים קבוצת המשקיעים שרכשה אשתקד את השליטה בחברה מופסדת 220 מיליון שקל.
אחד המשקיעים הבולטים הוא המנכ"ל אבי גבאי, שבאפריל 2022 הוביל קבוצת רכישה יחד עם שלמה רודב, הפניקס, מורי ארקין, כלל ומנורה. הקבוצה רכשה 26.8% ממניות פרטנר תמורת 300 מיליון דולר (965 מיליון שקל) מהאצ'יסון הסינית. אלא שכיום האחזקה שלהם שוות 745 מיליון שקל בלבד, לאחר צניחת המניה, כלומר מדובר בהפסד של 220 מיליון שקל.
גבאי עצמו מחזיק ב־2.8% ממניות פרטנר, שאותן רכש בהשקעה של כ־100 מיליון שקל. 25 מיליון שקל הגיעו מהונו האישי, והיתר, 75 מיליון שקל, הגיע כמימון מחברת הביטוח הפניקס. מכאן שגבאי מופסד על הנייר 8.75 מיליון שקל על בסיס ההון העצמי בלבד, אבל הוא מופסד 35 מיליון שקל על הסכום הכולל שהוא השקיע.
עד להשקעה בפרטנר גבאי עשה את הונו כשכיר. הוא כיהן בעבר כמנכ"ל קבוצת בזק, כשר להגנת הסביבה, ובתפקידו האחרון לפני כניסתו לפרטנר כיהן כמנכ"ל המתחרה סלקום. את השליטה בפרטנר רכש כאמור באפריל אשתקד, ורק בחודש יוני התמנה למנכ"ל, לאחר שסיים את תקופת הצינון שהיה מחויב בה. את עיקר הונו עשה בשנותיו בבזק, אז קיבל שכר, מענקים ואופציות בעשרות מיליוני שקלים.
אך בינתיים המעבר משכיר לבעל שליטה לא מוכיח את עצמו. הירידה במניית פרטנר הייתה חדה גם בהשוואה למתחרה המשמעותית סלקום. בעוד מניית פרטנר ירדה בכ־35% בהשוואה לאפריל 2022, מניית סלקום ירדה ב־24% בתקופה זו, ומדד תל אביב 125 ירד ב־17% בלבד. שווי השוק של פרטנר היום עדיין גבוה משל סלקום, ועומד על 2.8 מיליארד שקל, לעומת 2.3 מיליארד שקל לסלקום.
הירידה במניית פרטנר עולה בקנה אחד עם הביצועים העסקיים החלשים של החברה. פרטנר חתמה את הרבעון הראשון השנה עם צניחה של 28% ברווח הנקי, שהסתכם ב־28 מיליון שקל, ועם עלייה של 1% בלבד בהכנסות, שהסתכמו ב־845 מיליון שקל. הצמיחה בשירותי הפרימיום של דור 5 וסיבים אופטיים לא פיצתה על נטישת המנויים בשירותים המסורתיים של החברה ועל ירידה במכירות ציוד הקצה
נקודת אור בפעילות החברה היא מנויי האינטרנט. מספר מנויי האינטרנט של החברה ברבעון הראשון של השנה עמד על 421 אלף מנויים, 9% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד, כאשר 74% מהמנויים הם על גבי תשתית סיבים.
עם פרסום הדוחות הרבעוניים הדגישו בפרטנר כי מדובר בתקופת מעבר של שינוי פנימי עמוק עם דגש על השקעות שהובילו לחלק מהשחיקה ברווחיות. במקביל בחברה בוחרים להמשיך להתמקד בשירותי הפרימיום האיכותיים והיקרים יותר, תוך ירידה בכמות הלקוחות בחלק מהסגמנטים, מה שאמור להוביל לירידה בכמות הלקוחות, אך לעלייה בהכנסה פר לקוח. ייתכן שאחת הסיבות לירידת המניה היא דחיית חלוקת הדיבידנד. פרטנר לא חילקה דיבידנד מאז 2012, ובשוק נוצרה ציפייה שעם כניסתו של גבאי המדיניות תשתנה.