סגור

המשקיע הישראלי התבגר: ניהול השקעות דרך הבנקים זה עולם הולך ונעלם

יותר ויותר ישראלים זונחים את מודל ההשקעות של הבנקים ועוברים לחלופות השקעה המאפשרות גמישות ועלויות נמוכות יותר, ובכך מבצעים בחירות מושכלות יותר לגבי עתידם הפיננסי

הירידה המשמעותית שנרשמה לאחרונה בייעוץ השקעות ללקוחות בנקים מציירת תמונה עגומה למדי. על פי נתוני הרשות לניירות ערך, מספר הלקוחות הקטנים עם חשבונות של עד 300 אלף שקל, המקבלים ייעוץ דרך בנקים, ירד בשנה שעברה בשיעור מדהים של 18%. מספר החשבונות המיועצים בבנקים ירד גם בשנת 2023 ב-4% נוספים ל-323 אלף חשבונות בלבד, ובכך הוא השלים ירידה של 18% משנת 2020. הבנקים מצידם מצמצמים גם הם את מספר היועצים שהמשיך לרדת בשנת 2023 ל-1,024 יועצים, מה שמשלים ירידה של כ-20%(!) תוך שלוש שנים בלבד.
אף על פי שהנתונים הללו עשויים להדאיג את המשקיעים המסורתיים, הם למעשה מאותתים על שינוי חיובי בענף ההשקעות הישראלי. מגמה זו משקפת תחכום הולך וגובר בקרב משקיעים ישראלים ומעבר לעבר מוצרי ושירותי השקעה יעילים ואפקטיביים יותר. השורה התחתונה היא ברורה: המשקיעים הישראליים בוחרים לזנוח את המודל הבנקאי המיושן של ניהול השקעות ולעבור לחלופות יעילות ומשוכללות יותר. בנקים, שלעיתים גובים עמלות גבוהות ומציעים מוצרי השקעה מוגבלים, אינם עוד הבחירה האופטימלית עבור המשקיע המצוי. במקום זאת, צצו מגוון אפשרויות מועילות יותר, המציעות גמישות רבה יותר, עלויות נמוכות יותר ותשואות משופרות.
חלופה אחת כזו היא פוליסות חיסכון הכוללות מיסוי מופחת, דחיית מס וחיסכון משמעותי בעמלות הבנק. פוליסות אלו גם נמנעות מהמלכודות של קרנות נאמנות יקרות, מספקות חשיפה לנכסים לא סחירים ומציעות אפשרויות מינוף. מוצרים כאלה הם לא רק יעילים יותר, אלא מנוהלים לרוב על ידי אנשי מקצוע אובייקטיביים ומוסמכים ביותר, ללא ניגודי אינטרסים מובנים שעלולים להטריד את יועצי הבנקים.
1 צפייה בגלריה
אור פוריה מתכנן פיננסי בינלאומי ויו"ר פוריה פיננסים
אור פוריה מתכנן פיננסי בינלאומי ויו"ר פוריה פיננסים
אור פוריה
(צילום: מיכה ברקמן)
הירידה במספר המשקיעים המעדיפים לנהל את השקעותיהם דרך הבנקים, מדגישה את השיפור באוריינות הפיננסית של האוכלוסייה הישראלית. משקיעים מכירים יותר ויותר ביתרונות של חלופות מעולות אלה ומבצעים בחירות מושכלות יותר לגבי עתידם הפיננסי.
התפתחות זו בהתנהגות המשקיעים היא אינדיקטור ברור לשוק יעיל ובוגר יותר. ככל שיותר אנשים מחפשים מוצרי השקעה טובים יותר וייעוץ מקצועי מחוץ לאפיקי הבנקאות המסורתיים, הבריאות הכללית והדינמיות של השוק הפיננסי הישראלי משתפרים. המשקיעים אינם מוגבלים עוד על ידי המגבלות וחוסר היעילות של תיקי השקעות בניהול בנק, ובמקום זאת הם מוסמכים להמשיך באסטרטגיות העונות בצורה הטובה ביותר על הצרכים והיעדים האישיים שלהם.
מנקודת מבט רחבה יותר, הירידה בשירותי ייעוץ השקעות עשויה להועיל לבנקים בטווח הקצר על ידי הפחתת העלויות התפעוליות שלהם. על ידי צמצום שירותי הייעוץ, הבנקים יכולים להקצות משאבים למקום אחר או לשפר את שולי הרווח שלהם. עם זאת, רווח לטווח קצר זה בא על חשבון אמון ונאמנות לקוחות לטווח ארוך. משקיעים קטנים שמרגישים מוזנחים או לא נתמכים בצורה מספקת על ידי הבנקים שלהם עשויים לחפש פלטפורמות השקעה חלופיות, כגון פתרונות פינטק או יועצים עצמאיים, המציעים ייעוץ נגיש ומותאם יותר.
לסיכום, הירידה במספר יועצי ההשקעות בבנקים, לצד הירידה בחשבונות הבנק המומלצים, אינה מעוררת דאגה אלא סימן להתקדמות. זה מייצג שינוי חיובי לעבר בסיס משקיעים מתוחכם יותר, משכיל ומועצם יותר, המסוגל לנווט בנוף הפיננסי המורכב בביטחון רב יותר ובהצלחה. התבגרות זו של המשקיע הישראלי מבשרת על עתיד זוהר ומשגשג יותר לשוק כולו.
הכותב הוא מתכנן פיננסי ויו"ר פוריה פיננסים