סגור
מכולות ב נמל אשדוד
נמל אשדוד. עשרות נעצרו (צילום: גדי קבלו)

סמים, תחמושת והלבנת הון בעשרות מיליונים: סוכן סמוי בנמל הביא לגל מעצרים

אחרי 4.5 שנים של חקירה סמויה, פשטה המשטרה על מספר מוקדים ברחבי הארץ בהם גם נמל אשדוד ועצרה עשרות, ביניהם בעלי תפקידים בכירים. כמה מהם חשודים בשוחד. בין העצורים - יבואנים מהארץ ושטחי יו"ש, עמילי מכס ובודק מכס

הבוקר בוצע גל מעצרים נרחב של המשטרה במספר מוקדים ברחבי הארץ וזאת לאחר חקירה סמויה שנמשכה 4.5 שנים במרחב נמל אשדוד. העצורים חשודים בעבירות מס, שוחד, הלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בין העצורים ישנם יבואנים מהארץ ושטחי יו"ש, עמילי מכס ובודק מכס.
בהודעה שפורסמה הבוקר על ידי רשות המיסים והמשטרה נכתב כי מדובר בהפעלת הסוכן הארוכה ביותר בתולדות ישראל. עוד נכתב כי במסגרת החקירה גויס שוטר שזכה לכינוי "ג'ק ספארו" שהוסמך והוכשר כבודק מכס והוחדר בשנת 2020 לעבוד כבודק מכס ביטחוני במשרה מלאה, בנמלי הים ובמסופי המטען באשדוד. בהודעה נכתב כי "הסוכן הסמוי שכונה 'ג'ק ספארו' הצליח לחדור תחת סיפור כיסוי שנבנה עבורו, לתוך מערך הבודקים בנמל, ולאורך השנים פעל לרקום קשרים ובניית אמון עם יבואנים מרחבי הארץ ויו"ש ועם עמילי המכס המייצגים אותם מול מינהל המכס ברשות המסים, בהם יעדים מרכזיים שסומנו כמי שידם בתחום ההברחות ולחלקם אף קשרים עם ארגוני פשיעה, שפניותיהם אל הסוכן להברחת סחורות עבורם לתוך המדינה לא איחרו להגיע.
עוד נכתב כי "לאחר שהסוכן הצליח כאמור לרכוש את אמונם של היבואנים ועמילי המכס, הם החלו לבקש ממנו לסייע להם בהברחת סחורה המגיעה במכולות לנמל אשדוד, ע"י כך שהוא יהיה זה שיבדוק לכאורה את המכולה ויוודא כי תכולתה תואמת לתצהיר שהועבר לרשויות המכס, ובהתאם לאותו תצהיר ואישור הבודק יוחלט על גובה המס שייגבה, כל זאת בתמורה לכספי שוחד של עשרות ומאות אלפי שקלים ששילמו החשודים לסוכן. עוד עולה חשד כי אותם גורמים שיחדו גורמים נוספים, בהם עובד בית המכס באשדוד ועובד משרד התחבורה, שנעצרו גם הם. הסוכן לאורך השנים בדק במסגרת תפקידו מאות מכולות שהגיעו לארץ, שבעבור עשרות מהן קיבל כאמור כספי שוחד מהחשודים בתמורה ל'העלמת עין' מסחורה שהוסלקה במכולות בדרכים יצירתיות, לדוגמא: מוצרי טבק שהוסלקו בתוך חלקים של בובות ראווה, ביגוד והנעלה של מותגי יוקרה חלקם חשודים כמזויפים ('רפליקות') שהוסלקו במכולה שהכילה ביגוד זול לכאורה, חלקי חילוף לרכבי יוקרה בפרט ורכבים בכלל שלא קיבלו את אישור משרד התחבורה".
כמו כן נכתב כי "הסוכן תפס וגם היה שותף לעשרות תפיסות משמעותיות של מינהל המכס ברשות המסים, של מכולות שהכילו סחורה אסורה ובלתי חוקית שהוסלקה במגוון דרכים יצירתיות, כגון אמצעי לחימה, תחמושת שהוסלקה בתוך שטיחים מגולגלים, חלקי נשק קטנים שהוסלקו בתוך ארגזים שהכילו ברגים לכאורה, כמויות גדולות של ג'ל 'קמגרה' ללא אישור משרד הבריאות שהוסלק בתוך חביות של מלפפונים חמוצים, חלקי נשק שרותכו בתוך מכונה, סמים מסוכנים בכמויות גדולות, טבק, מותגים מזויפים ו'רפליקות' ברמת אמינות גבוה מאוד, מוצרים וצעצועים לתינוקות ללא תו תקן, ועוד עשרות רבות של מוצרים שונים, שהיו אמורים כאמור להיכנס ארצה ולהיות מופצים ברחבי המדינה וביו"ש".
החקירה נוהלה על ידי ימ"ר לכיש, חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ובית המכס באשדוד, בליווי פרקליטות מחוז דרום והיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים.
בתוך כך, חברת נמל אשדוד מדגישה שלא הייתה כל פשיטה בנמל אשדוד הבוקר ולא נעצרו עובדי החברה, לא כל שכן בכירים. "אנו מבקשים להדגיש באופן חד משמעי כי בחקירת רשות המיסים והמשטרה לא מעורבים עובדים של חברת הנמל. נדגיש כי הנמל מתפקד כבשיגרה ובתפוקה מלאה".