טסים פחות, משלמים יותר: ירידה של שליש בכמות הטסים בנתב"ג הקיץ
טסים פחות, משלמים יותר: ירידה של שליש בכמות הטסים בנתב"ג הקיץ
מאז פרוץ המלחמה באוקטובר, הפסיקו 70 מתוך 120 חברות את פעולתן בנתב"ג • הטיסות התייקרו והישראלים, בהתאם, נשארים בבית, או טסים ליעדים קרובים יותר • עסקי התיירות בארץ נפגעו אנושות והתאוששותם תיקח שנים
המלחמה המתמשכת זה למעלה מתשעה חודשים, בשילוב עם מצב רוח לאומי עגום ומצוקה כלכלית כבדה, ברקע יוקר המחיה והשתוללות המחירים, משאירים בקיץ הזה יותר ויותר ישראלים בבית.
לוח הטיסות בנמל התעופה בן גוריון, שרק בקיץ שעבר העיד על פעילות שוקקת ויציבה של למעלה מ־120 חברות תעופה בינלאומיות שנוחתות וממריאות ממנו, הוא עדות למצב של ישראל בעולם. לאחר שכמעט כל החברות הפסיקו את טיסותיהן לנתב"ג עם פרוץ המלחמה ב־7 לאוקטובר, רק כ־50 מהן חזרו לפעול בו כיום, כאשר בכל רגע אפשרית התלקחות בחזית נוספת שעלולה להחמיר את המצב.
בין החברות שהפסיקו לטוס לישראל נמנות ענקית הלואו קוסט הבריטית איזיג'ט, רויאל ג'ורדניאן הירדנית, אמריקן איירליינס, אמירטייס מאיחוד האמירויות, טורקיש ופגאסוס הטורקיות, KLM ההולנדית, קתאי פסיפיק מהונג קונג, אייר קנדה ועוד.
מנגד, חלקן של החברות הישראליות בפעילות בנתב"ג זינק בעשרות אחוזים. אל על, שנתח הפעילות שלה בנתב"ג היה בתקופה המקבילה אשתקד כ־28%, תופסת כיום כ־50% מכלל הפעילות האווירית בשדה. להערכת המומחה לתעופה ותיירות יוסי פישר, במצב הדברים הקיים אל על, ישראייר וארקיע אחראיות לכ־70% מכלל הפעילות האווירית בשדה.
אם ביולי שעבר נרשמה בנתב"ג תנועת נוסעים של למעלה מ־2.5 מיליון איש בטיסות בינלאומיות, על פי הערכות עד סוף החודש היקפה יסתכם ב־1.75 מיליון איש בלבד, ירידה של כ־30% מהשנה שעברה. באוגוסט שעבר עברו בנתב"ג כ־2.83 מיליון איש ועל פי הערכות בחודש הבא מספרם יירד במיליון נוסעים, לכ־1.8 מיליון בלבד.
"גם חברות שהפסיקו לטוס לישראל בתחילת המלחמה ולאחר מכן שבו לפעול בה מקיימות בארץ פעילות בעצימות נמוכה מבחינת היעדים שאליהם הן טסות ומבחינת התדירות. גם חברות הלואו קוסט צמצמו פעילות. רינאייר חידשה את פעילותה, אבל מכ־1,000 טיסות שהיתה מוציאה בחודש היא מוציאה כיום רק כמה עשרות", אמרה לכלכליסט סמנכ"לית חברת הנסיעות אשת טורס שירלי כהן עורקבי.
בתחילת יוני האחרון רשות שדות התעופה פתחה את טרמינל 1 בנתב"ג לאחר שסגרה אותו עם תחילת המלחמה והפנתה את טיסות הלואו קוסט לטרמינל 3. פתיחת טרמינל 1 נעשתה בלחץ משרד התחבורה, בניסיון להחזיר לארץ את החברות שמציעות מחירי טיסה נמוכים ובאופן שייצר תחרות שתאפשר הורדת מחירים. בחודש שעבר נרשמו באותו טרמינל כ־143 אלף תנועות נוסעים לעומת כ־290 אלף תנועות נוסעים ביוני 2023, צניחה של 51%.
הירידה בהיצע הטיסות הזניקה את מחיריהן בעשרות אחוזים כך שישראלים רבים נאלצים להעביר את הקיץ בארץ. "החופשה התייקרה מאוד, בסדר גודל של כ־20% בממוצע, וביחד עם בעיית יוקר המחייה והמצב הכלכלי זה משפיע בחדות על ההוצאות על תרבות ופנאי", אומרת כהן עורקבי.
המלחמה "מחקה" את טורקיה ממפת היעדים החביבים על הנוסעים הישראלים. כשחברות התעופה הטורקיות הפסיקו את טיסותיהן אליה, והנשיא הטורקי הטיל אמברגו סחורות חסר תקדים על ישראל והאשים אותה חדשות לבקרים בטבח בעזה, כביכול — הישראלים מחפשים לנפוש ביעדים שבהם יקבלו יחס ידידותי יותר, כמו יוון וקפריסין. מדובר גם ביעדים שקרובים לישראל, נתון שרבים מהנוסעים לנופש מכניסים למערך שיקוליהם וזאת כדי שיוכלו לשוב לארץ במהירות במצב של התלקחות ביטחונית פתאומית.
"אף אחד לא רוצה להיתקע במקום מרוחק בחו"ל כשהמרחב האווירי בישראל סגור ואף אחד לא טס אליה", אומר פישר. "פרט לכך, אף אחד לא רוצה לקבל בזמן שהוא בחו"ל טלפון שחלילה הבן נמצא בבית החולים או שנפל על הבית שלו טיל או כטב"מ, ולכן הרבה אנשים נוסעים ליעדים קרובים. רבים אחרים נמנעים מיציאה לחו"ל כי המדינה באבל, כי הבן או הנכד נמצאים בחזית או בגלל המצב הכלכלי שגורם ללא מעטים להיקלע למצוקה כספית. מאידך, אני די מתפלא שתנועת הנוסעים בנתב"ג לא נמוכה הרבה יותר".
הידלדלות תנועת הנוסעים בנתב"ג מורגשת היטב גם באתרי התיירות ברחבי הארץ. מאות אלפי צליינים שנהגו לבקר בהם בתקופות יציבות יותר מדירים רגליהם עד יעבור זעם. לדברי שמואל סמדז'ה, הבעלים של שראל, שנחשבת לאחת החברות הגדולות בארץ לתיירות צליינית, "ירדנו באחת משיא של 100 אלף תיירים בשנה לאפס".
בבעלותו מלון רמדה בנתניה, שמאוכלס כעת בישראלים שפונו מבתיהם באזורי הספר בדרום ובצפון. מלון חדש שפתח לפני כחודשיים, "נבל דוד", שבו כ־300 חדרים בצפון הכנרת והיה מיועד בעיקר לצליינים שבאים לבקר באתרים קדושים לנצרות, מלא בימים האלה בנופשים ישראלים שמחפשים חלופה לנופש בחו"ל. צי של עשרות אוטובוסים שרכש כדי לנייד צליינים בין האתרים ברחבי הארץ עומד שומם.
לפי הערכות בשוק, את הנזקים המצטברים של המלחמה הבלתי נגמרת הזאת ענפי התיירות והתעופה ישלמו עוד שנים קדימה, ובכל מקרה, רוב החברות הזרות שהפסיקו לטוס לישראל יחדשו את פעילותן בה בהדרגה, אך רק בשוך הקרבות.