דעהלא למוסך הרכבות הדורסני בשרון
דעה
לא למוסך הרכבות הדורסני בשרון
חלק מתוכנית המטרו שתחבר את יישובי השרון למטרופולין דן הוא הקמת מוסך רכבות ענק המכונה דפו, שצפוי להשתרע על 370 דונם, בסמיכות לבתי מגורים ועל חשבון שטחים חקלאיים נרחבים. בין ההשלכות: פגיעה בבריאות תושבי כ"ס ובמרקם האקולוגי
על שולחנה של שרת התחבורה מירב מיכאלי, ניצבת סוגייה בוערת בעלת השלכות לאומיות הרות גורל – תכנית המטרו אשר צפויה לחבר את יישובי השרון למטרופולין דן.
ראשית אציין כי התכנית בכללה צפויה להיטיב עם המשק הישראלי ולסייע בצמיחת המדינה. יחד עם זאת, לצערי הרב, חרף חשיבותה הרבה - התכנית מדירה שינה מעיניהם של מאות אלפי תושבים בישראל, זאת מכיוון שהאופן בו גובשה מנותק מהמציאות.
תוכנית המטרו מבקשת להקים מוסך רכבות ענק (המכונה דפו) שעתיד להשתרע על פני 370 דונם בסמיכות לבתי מגורים ועל חשבון שטחים חקלאיים נרחבים. התוכנית במתכונתה הנוכחית, לא זו בלבד שגובשה בחופזה ומעל ראשי הרשויות, הנה אף מסוכנת ביותר.
עיריית כפר סבא, בשיתוף תושבי העיר וישובים רבים באזור נמצאת במאבק על הבית. לא נאפשר את הקמת התוכנית כפי שהופקדה לוועדה הארצית לתכנון ובנייה.
בין השלכותיה ההרסניות של תוכנית הדיפו: פגיעה בבריאות תושבי אזור כפר סבא ומועצת דרום השרון ובאיכות חייהם, פגיעה בתכניות בינוי עתידיות, תצרוכת המים העירונית, והמרקם האקולוגי באזור. אפרט: הדיפו צפוי לקום במרחק 260 מ' מבתי מגורים, כמעט בצמידות לשטח קאנטרי, וכ-100 מ' מפארק המשרת את תושבי האזור; התכנית אינה מספקת מענה ברור למטרדים סביבתיים, או להשפעותיו על בריאות ואיכות חיי התושבים כמו פליטת קרינה ומפגעי רעש.
התוכנית צפויה להשבית באר מים הממוקמת באזור, ומספקת 11% מתצרוכת המים לתושבי כפר סבא (מעל מיליון ליטר קוב בשנה); התוכנית מצמצמת משמעותית את יכולות התכנון לכביש 541 העתידי – ציר תחבורתי חשוב להמשך פיתוח העיר כפר סבא; כמו גם מייעדת התוכנית מעבר כלי רכב כבדים להקמת הדפו ולתפעולו מה שיוביל להכבדה משמעותית על תנועת הרכבים בשכונה הסמוכה (כפר סבא הירוקה).
כמו כן, היא צפויה לדרוס את המסדרון האקולוגי באזור ולחסום את צוואר הבקבוק ממערב לו – שטח המשמש כמעבר ארצי של בעלי חיים וכן להמשכיות המגוון הביולוגי מהשרון דרומה; המרחב המדובר מוגדר על פי תכנית המתאר המחוזית, כשטח חקלאי שמור. עם זאת, תוכנית הדיפו מציעה שינוי ייעוד כפוי לתעשייה ללא דיון מהותי בשינוי ייעוד הקרקע.
עיריית כפר סבא יחד עם המועצה האזורית דרום השרון ובתמיכה נרחבת של רשויות רבות, ביניהן: מועצה אזורית דרום השרון, טירה, טייבה, קלאנסווה, גן חיים, ניר אליהו ורמת הכובש ואף יישובי מערב השומרון כגון קרני שומרון – הציעו אלטרנטיבה ראויה למיקומו המיועד של מוסך הרכבות הענק. המיקום המוצע הוא מחלף איל – הארכה וטיוב של הזרוע המזרחית של המטרו תוך טיוב התוואי עד לרביע הצפון-מערבי של מחלף איל לצד כביש 6 וטירה.
במיקום המוצע, ניתן יהיה לרכז את מוסך הרכבות יחד עם תחנת נוסעים עילית, מסוף אוטובוסים, וחניון "חנה וסע". האלטרנטיבה המוצעת לא זו בלבד שתשחרר את תושבי כפר סבא ומועצת דרום השרון מהמטרד הלא סביר. היא גם תאפשר לחבר את יישובי המגזר הערבי – טייבה, קלאנסוואה וטירה, את יישובי מזרח השרון עד חריש ואף את יישובי מערב השומרון לתוואי הרכבת, ותאפשר להפוך את תכנית המטרו לשער תחבורתי מיטבי עבור כלל יישובי השרון מצפון וממזרח למטרופולין דן.
שרת התחבורה מירב מיכאלי התראיינה לאחרונה (2.8) בוועידה הכלכלית לאומית 2021 של עיתון כלכליסט ואמרה בין היתר, כי "אני מאמינה בעבודה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות". שר התחבורה הוסיפה כי היא לא מאמינה בכפיה, אלא בדיאלוג ותמריצים – ועל כך מגיע לה את כל התשבחות.
כעת, בפני כולנו נפתחת הזדמנות חד פעמית לתכנן מענה תחבורתי מיטבי וארוך טווח למען אזרחי ישראל. אני קורא לשרת התחבורה, לאמץ את מחלף אייל כאלטרנטיבה ראויה – מיקום אשר ישרת את כלל האזור ומוסכם על ידי כלל הצדדים, וכן לקיים שיח ישיר משותף עם ראשי הרשויות בשרון.
תוכנית הדפו שאמורה לשים את האינטרס הציבורי בראש סדר העדיפויות, זו שכולנו אמורים להתגאות בה – הפכה למפלצת אימתנית ולא מוסברת, שעתידה לפגוע משמעותית בתושבי מחוז השרון. את תוכנית הדפו ניתן לשנות ולהפוך לפרויקט מיטבי – תוצאה שתתאפשר באמצעות הידברות אמיתית משותפת עם כלל הגורמים המעורבים, לתקן את העיוות, לאחות את הקרע ולפעול לשינוי אמיתי לטובת אזרחי מדינת ישראל.
רפי סער הוא ראש העיר כפר סבא