פרשנותהורדת הבלו: סדר עדיפויות מעוות של הממשלה
פרשנות
הורדת הבלו: סדר עדיפויות מעוות של הממשלה
ביד אחת מוותרת הממשלה על הכנסות המדינה מדלק, ותסבסד זיהום אוויר וגודש ב־800 מיליון שקל ברבעון, וביד שניה תחיל קיצוץ רוחבי במשק - וכך מבטלת תוכניות ברווחה, בחינוך, בתחבורה ואפילו בביטחון
הורדה זמנית של מס הבלו לתקופה של שלושה חודשים - זאת ההחלטה האחרונה של שר האוצר אביגדור ליברמן במסגרת המלחמה ביוקר המחיה.
לפי ליברמן, מס הבלו יירד בחצי שקל, מה שיוביל להורדת המחיר הנוכחי של בנזין 95 מ־7.44 שקל ל־6.94, ירידה של 7%. ליברמן השווה את הורדת הבלו לרפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, ואמר כי באוצר "מחזירים את הכסף לציבור" וכי "קיימת אפשרות להיטיב עם העם".
למרות ההבטחות, דברי ליברמן בעייתיים. קודם כל, ממש לא ברור שהורדת מס הבלו "תיטיב עם העם". מס הבלו נועד לתמחר את ההשפעות החיצוניות השליליות של השימוש ברכב הפרטי, בין אם מדובר בגודש ובין אם מדובר בזיהום אוויר. בנוסף, הורדה של המס, גם אם זמנית, מנוגדת לעמדת הדרג המקצועי באוצר ובמשרד התחבורה והיא גם צפויה להוביל לעלייה בשימוש בבנזין ולעידוד דה פקטו מצד הממשלה לשימוש ברכב פרטי.
הורדת המס צורמת עוד יותר כשהיא מגיעה יומיים בלבד לאחר ההודעה על רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, שהיא צעד נכון שנעשה ללא עלות תקציבית נוספת. כדי ליישם אותה משרדי האוצר והתחבורה העלו את מחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית של חלק מהנוסעים - ובעיקר לנוסעי הרכבת.
המשמעות היא שבאותו שבוע שבאוצר מחליטים על העלאת מחיר הנסיעה ברכבת לרוב הנוסעים – אותו משרד מחליט על הורדת תעריף הנסיעה ברכב הפרטי לכל הנוסעים. מדובר במיסוי רגרסיבי לכל דבר, מפני שהנוסעים בתחבורה הציבורית עניים יותר מהנוסעים ברכב הפרטי.
הנקודה הבעייתית ביותר במדיניות האוצר היא שבזמן שיד אחת מוותרת על הכנסות המדינה מדלק, היד השנייה מתכוונת לבצע קיצוץ רוחבי במשק - למרות "נתוני הצמיחה הגבוהים של הכלכלה הישראלית". מדובר בסדר עדיפויות מעוות, שמעדיף לסבסד זיהום אוויר וגודש ב־800 מיליון שקל ברבעון, בתמורה לביטול תוכניות ברווחה, בחינוך, בתחבורה ואפילו בביטחון.
בקיצוץ רוחבי לא מבטלים משכורות או כספים קואליציוניים, אבל כן מבטלים שבילי אופניים ומסגרות רווחה. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם עוצרים בתחנת הדלק.