דעהנקמתו של הח"כ המשוריין במשטרה ובפרקליטות
דעה
נקמתו של הח"כ המשוריין במשטרה ובפרקליטות
הצעתו של ח"כ משה סעדה להכפיף את מח"ש לשר המשפטים, מעידה יותר מהכל עליו. כמי שהגיע לכנסת בחסות פטרון פוליטי, הוא מבקש להודות לו בדרך מעוותת של הענקת סמכויות חקירה וענישה כנגד עובדי ציבור, שהעזו למלא את חובתם
חבר הכנסת הטרי משה סעדה, כוכבה המשוריין של נבחרת חלומות הבלהה, הניח הצעת חוק תחת הכותרת הלקונית ״תיקון לפקודת המשטרה״. בדברי ההסבר להצעה פורש סעדה את תפיסת עולמו ביחס למערכת האכיפה: "המשטרה והפרקליטות פועלות לקידום תיקים פליליים בשיתוף פעולה מלא, ביחסי עבודה הדוקים ולצורך מימוש אינטרסים משותפים, למשטרה ולפרקליטות גם יחד. העבודה הקרובה והמשותפת של אנשי המשטרה והפרקליטות יוצרת ניגוד עניינים חריף, הן מצד האינטרסים המקצועיים המשותפים והן מצד יחסי העבודה הקרובים, כאשר החלטות בעניין פתיחת חקירה, פיקוח על החקירה במח"ש, והגשת כתב אישום נגד קצין משטרה בכיר נתונות לפרקליט המדינה. כל עוד מח"ש היא חלק אורגני מהפרקליטות, לא ניתן לצפות לחקירה חסרת פניות כאשר מדובר בבכירים במשטרה, שעימם יש קשרי עבודה הדוקים״.
אכן המשטרה והפרקליטות פועלות יחדיו כנגד הפשיעה, מהבחינה הזאת צודק סעדה, מטרת העל המשותפת היא חברה בריאה יותר, נקייה מפשע, בה עבריינים מורשעים, המאיימים על מרקם החיים הנורמטיבי מורחקים ומורתעים מלשוב ולפגוע בחברה. אולם סעדה מוצא בכך פסול, ניגוד עניינים חריף, כהגדרתו, וזאת משום שמניסיונו ועל בשרו, כך לדבריו, חווה התנכלות מהממונים עליו בפרקליטות בעת חקירת בכירי משטרה.
לצורך הדיון נניח כי מניעיו וטיעוניו של סעדה נקיים ומבקשים לתקן ולשפר מציאות בעייתית, המתגבשת בעת חקירת בכירים. אין חולק כי שיעור חקירת בכירי המשטרה מסך כל פעילותה ואחריותה של המחלקה לחקירות שוטרים הוא זניח ובטל בשישים. מדוע לא ניתן לפתור קושיה זאת באמצעות העברת הטיפול במעט התיקים האלו ליחידת חקירות, שניגוד העניינים בה אינו כה חריף? נאמר למשל שב"כ או הרשות לניירות ערך.
תפקידה של המחלקה לחקירות שוטרים לחשוף עבירות המבוצעות בידי אנשי משטרה, רובן ככולן מבוצעות על ידי שוטרים זוטרים ומרביתן עוסקות בשימוש בכוח שלא כדין. האם חסיד שלטון הרוב אינו מזהה את הדפוס החוזר בענייננו כאן, לפיו - אחר רבים להטות.
נניח אפוא, כי הח"כ הטרי בקיא במקורות ומכוון להיפוכו של הכלל האמור, מבקש שלא ללכת אחר הרבים, אלא דווקא אחר מיעוט התיקים, המייצרים להבנתו, ניגוד עניינים כה חריף, שהשפעתם ניכרת כלפי כולי עלמא - נשאל, אם כן, מדוע בחר להסתופף דווקא בחיקו החמים של השר הממונה, מדוע לא בחיקו של איזה שר בלי תיק, שזמנו פנוי ולשכתו הריקה תוכל להכיל ישיבות בדבר הפעלת הכח ובניין הכח של המחלקה החשובה הזאת. מהו הערך המיוחד שיש לשר המשפטים בהקשר זה? זמנו מוגבל, ניסיונו באכיפה מועט, ויכולתו להנחות את המחלקה אינה קיימת.
הח״כ הנמרץ יודע היטב כי מעבר למבנה הררכי ומפקד סמכותני, מצריך מקצוע האכיפה, הנחיה מקצועית עדכנית ושוטפת בדבר שימוש בסמכויות, יישום והטמעה של עידכוני פסיקה והתמודדות עם ביקורת שיפוטית, על ידי גורמי מקצוע האוחזים בידע ובניסיון רלבנטי. בשולי הדברים נשאל למשל כיצד נהג הח״כ הנמרץ אל מול ביקורתו של בית המשפט המחוזי בבאר שבע עת כיהן הוא כממלא מקום ראש המחלקה ״היחידה החוקרת, מח"ש, הוצבה למשמר על המשטרה והתנהלותה. מהראיות שבאו בפני ביחס לחקירה זו עולה תמונה המעלה את הצורך במשמר, גם של מי אשר הופקד על המשמר״ (ת״פ 4135-01-15 מדינת ישראל נ׳ סבג ואח׳ דברי השופט עדן בעמ׳ 64 לפסק הדין).
אכן ראוי הדבר שחברי הכנסת יתרמו מניסיונם לשיפור עבודתה של הרשות ולתיקון דרכיה. אולם הצעת החוק של הח"כ המשוריין, שסיעתו משובצת מעשה אומן, בחשודים, נאשמים ומורשעים, מצויה כולה בעולמות הרגש - רגש הנחיתות ותאוות הנקם.
לו באמת היה סעדה מצוי במציאות המאבק בפשיעה, המשותפת למשטרה ולפרקליטות, היה יודע היטב כי פעמים רבות, נעדרת תמימות הדעים בין נציגי הגופים הללו, כי ויכוחים ודיונים טעונים ניטשים בין בכירי הארגונים, באשר לדיות הראיות, סיכויי ההרשעה וחשיבות העמדתו של העבריין לדין. מחלוקות אלו מרבות חכמה ומהוות מערכת של איזונים ובלמים בהפעלת כוחה וסמכותה של הרשות. לו טובת המערכת היתה לנגד עיניו של סעדה, היה מברר כיצד בתיקים בעלי חשיבות ציבורית, מורכבים ורחבי היקף - פועלים החוקרים והתובעים למיצוי ההליכים ולקיצור משך הטיפול בתיק, תוך הקפדה יתרה על מימוש אחריותם המקצועית, כל אחד בהתאם לסמכויותיו ובהתאם להנחיות פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.
יותר משמעידה הצעתו של סעדה על הצורך בתיקונים במערכת אכיפת החוק, היא מעידה עליו, כמי שמונע מאכזבותיו האישיות, כמי שפילס את דרכו אל בית הנבחרים בחסות פטרון פוליטי, שעתה הוא מבקש להודות לו במתק לשונו ובדרך מעוותת של הענקת סמכויות חקירה וענישה כנגד עובדי ציבור, שהעזו למלא את חובתם.
במציאות הפרלמנטרית ההזויה, בה יתכן והצעתו של סעדה ״לנתק את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות״, תעבור - לא יתקיימו חקירות כנגד נבחרי ציבור ושוטרים, בכירים או זוטרים, שסרחו, יוכלו להמיר את חקירתם בהתפקדות למפלגתו של השר הממונה. על הטפסים נא לרשום כי הועברו "באמצעות משה סעדה, חבר כנסת, משוריין".
ערן קמין הוא תת ניצב (בדימוס) במשטרה. לשעבר ראש חטיבת החקירות במשטרת ישראל, מפקד בפועל של היחידה הארצית לחקירות הונאה ונציג המשטרה והמשרד לבטחון לאומי בארה״ב ובקנדה