בלעדיעיכובים בסגירה הפיננסית של הקו הירוק בגוש דן
בלעדי
עיכובים בסגירה הפיננסית של הקו הירוק בגוש דן
לנוכח הזינוק בריביות מאז הזכייה במכרז הרכבת הקלה, קבוצת טי.אם.טי צפויה לא לעמוד בתאריך היעד במאי
קבוצת טי.אם.טי, שזכתה במכרז הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן ומורכבת מחברת ההנדסה אלקטרה, חברת התחבורה הציבורית דן וחברת הרכבות הצרפתית אלסטום, צפויה לא לעמוד בתאריך היעד שהוקצב לה לסגירה הפיננסית של הפרויקט – 16 במאי 2023. לפי הערכות, סגירת הסכם המימון תיעשה לקראת אוגוסט.
מימון הקו הירוק מוערך ב־6.5 מיליארד שקל. נכון להיום מסתמן שהבנקים הפועלים ומזרחי טפחות יעמידו מימון של 3.5 מיליארד שקל ביחד. אלסטום מגייסת מימון בהיקף של 2.5 מיליארד שקל מהבנק האירופי EIB. עוד כחצי מיליארד שקל יגויסו ממשקיעים מקומיים, ככל הנראה המוסדיים.
לפי הערכות בשוק, אחת הסיבות המרכזיות לעיכוב היא עליית הריבית החדה של השנה האחרונה שתייקר את הוצאות המימון ליזמי הפרויקט. תפירת הסכם המימון הוא כעת אתגר מורכב יותר, למרות בטוחות שהמדינה מספקת. סיבה מרכזית נוספת, היא טענות לפיהן שיתוף הפעולה בין החברות במיזם עדיין חורק. למשל, חברת דן מתחרה באלסטום ובאלקטרה במכרזי הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים והרכבת הקלה "נופית", שתחבר בין חיפה לנצרת.
בקבוצה טוענים כי עיכוב בסדר גודל של חודשים בודדים מקובל בפרויקטים גדולים, ומפנים אצבע מאשימה למדינה, שלא נותנת לקבוצות מספיק זמן כדי לבצע סגירות פיננסיות.
זו אינה הדחייה היחידה במכרזי תשתיות בתקופה האחרונה. קבוצת אדאני־גדות, שזכתה במכרז להפרטת נמל חיפה לא עמדה בדדליין לסגירה פיננסית, והאוצר העניק לה הארכה.
כמו כן, מכרזי הקו הכחול בירושלים והרכבת הקלה נופית מתעכבים גם הם כבר מספר חודשים בשלב של בחינת ההצעות טרם פתיחת המעטפות והכרזת הזוכה. באוצר העריכו בעבר כי כל עיכוב של חודש בפרויקטי הקו הירוק והסגול עולה למשק בנזק עקיף שמוערך בכ־100 מיליון שקל.
הקבוצה שזכתה במקביל לטי.אם.טי במכרז להקמת הקו הסגול בגוש דן, שמורכבת מחברת שפיר הנדסה וכאף הספרדית, צפויה לסיים את הסגירה הפיננסית במאי הקרוב. מי שמובילים את מימון הקו הסגול, המוערך של 4 מיליארד שקל, הם בנק לאומי ובנק HSBC הבינלאומי.
מכרז הקו הירוק הוא מכרז מסוג PPP (Private Public Partnership) וזה כולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של הפרויקט. תקופת הזיכיון תעמוד על 25 שנה, והיא כוללת תקופת הקמה של כ־5 שנים ותקופת תחזוקה של כ־20 שנה. ההכנסות הצפויות לקבוצה לאורך כל תקופת הזיכיון מוערכות בכ־9 מיליארד שקל, מתוכן מענק הקמה שישולם לזכיין בסך כ־3.3 מיליארד שקל. עלות פרויקט הקו הירוק כולו למדינה מוערכת בכ־18.3 מיליארד שקל.
הקו הירוק צפוי לעבור מחולון וראשון לציון דרך תל אביב עד הרצליה. לפי התכנון, הוא יעבור ברובו בדרך עילית, אך בתל אביב הוא יהיה תחתי ובימים אלו מתבצעות עבודות חפירה מתחת לעיר. הצפי הרשמי לפתיחתו – 2027.
קבוצת הקו הירוק: "הצדדים נמצאים ביישורת האחרונה להשלמת הסגירה הפיננסית וגם אם יהיה עיכוב הוא בתיאום עם נת"ע ויהיה כמקובל בפרויקטים גדולים כאלה".