סגור

חשיפה
פנצ'ר ביטחוני מתחת לרדאר של מטוס רה"מ

אחרי פרשת המנקה של גנץ, שוב מבוכה לגופי הביטחון; אדם שהורשע בפלילים בעבודתו בתעשייה האווירית ופוטר, נבחר ע"י משרד הביטחון לפקח על הפרויקט הרגיש של תחזוקת מטוס רה”מ תוך הסתרת עברו; בלחץ תע"א, ההתקשרות עמו בוטלה

זה סיפור מטריד סביב אחד הפרויקטים המסווגים והרגישים ביותר שמתנהלים כיום מתחת לרדאר – פרויקט "רקיע לבן" להבטחת כשירות מטוס ראש הממשלה החדש, המספק הצצה אל הקלות שבה עניינים בעייתיים ואפילו פליליים חומקים מתחת לרדאר של גופי הביטחון הבכירים ביותר במדינה. רק לאחרונה המערכת הזו הובכה כאשר נחשף כי עובד הבית בביתו של שר הביטחון בני גנץ נאשם בריגול, והיה בעל עבר פלילי. הסיפור הנוכחי אמנם שונה, אך גם הוא חייב להדליק נורות אדומות.


"ב־2007 נחקרתי על זיוף קבלות בחו"ל. ב־2013 נשפטתי ופוטרתי מהתעשייה האווירית". כך במשפט קצר בכתב ידו, ענה שמעון זיידין לשאלה האם נחקר או הועמד לדין בעבר במסגרת שאלון שמילא ל"בדיקת התאמה ביטחונית למועמד לתפקיד מסווג", בבידוק שערכה "היחידה הממלכתית לקביעת התאמה ביטחונית" באוגוסט 2020. באוקטובר הוא הוזמן לתחקיר ביטחוני בשב"כ, ובהמשך נשלח גם לבדיקת פוליגרף.

4 צפייה בגלריה
מימין שר הביטחון בני גנץ וממלא מקום מנכ”ל תע”א בועז לוי
מימין שר הביטחון בני גנץ וממלא מקום מנכ”ל תע”א בועז לוי
מימין: שר הביטחון בני גנץ וממלא מקום מנכ"ל תע"א, בועז לוי
(צילומים: דנה קופל, התעשייה האווירי)
כל זה היה כבר כמה חודשים אחרי שזיידין נבחר על ידי ועדת המכרזים במשרד הביטחון לתפקיד רגיש ביותר: "ממונה על כשירות אווירית נמשכת ומפקח על הבטיחות בתחזוקה, בנוגע למטוס ראשי המדינה". מדובר למעשה בספק שייתן למשרד רה"מ, לתע"א ולחיל האוויר שירות מסווג וקריטי – פיקוח מקרוב על ביצוע פעולות התחזוקה והבדק של מטוס רה”מ והנשיא - שמבוצעות בידי תע"א. הזוכה במכרז, כך הוגדר, הוא בעצם האדם שאחראי לשמירה על כשירותו ובטיחותו של המטוס.

תרגיל הקבלות הפיקטיביות

זיידין היה הספק היחיד שניגש למכרז משרד הביטחון, ואכן נבחר ביוני 2020, לאחר קבלת הצעתו במחיר של 54 אלף שקל לחודש (לא כולל מע"מ). ביולי 2020 כבר יצאה אליו הזמנת עבודה ראשונה שבה נכתב שהוא יחל במתן השירותים שלו מתחילת מרץ 2021 – לאחר שהמטוס החדש יקבל רישיון טיס.

4 צפייה בגלריה
אינפו השתלשלות הפרשה
אינפו השתלשלות הפרשה
אינפו השתלשלות הפרשה

הבחירה בזיידין היתה לכאורה טבעית. אחרי הכל יש לו רקע מקצועי מכובד: במשך 35 שנה הוא עבד בתע"א כמכונאי בהסבות מטוסים למטוסי מטען, וכן עבד בישראייר כמכונאי ואחראי משמרת. הוא גם שהה מטעם תע"א בחו"ל במשך 7 שנים והיה מנהל אחזקת ביקורת של התעופה האזרחית באז'רבייג'ן בתחנה של תע"א, שהעניקה שירות למדינה. בתפקיד זה נתן תמיכה טכנית ואף שימש כמכונאי ליווי בטיסות של נשיא אזרבייג'ן ובנו. "אני מתכוון להיות נוכח כל יום בקרבת המטוס לצורך מילוי התפקיד", הצהיר זיידין בפגישה שנערכה במשרד הביטחון בעת ההליכים שקדמו לבחירתו. הזוכה במכרז נדרש להשלמת סיווג ביטחוני "סודי ביותר" כתנאי למימוש הזכייה בתוך 9 חודשים. ואמנם, זיידין, שהרשעתו הפלילית כבר התיישנה (בחלוף 7 שנים מההרשעה), עבר בהצלחה את ההליך וקיבל את הסיווג הדרוש. השב"כ - וכך הנוהל בישראל - לא העביר את המידע שהתגלה בתחקיר למשרד הביטחון, שהסתמך על הצהרותיו של זיידין.
אלא שבמהלך הליך המכרז עצמו מול משרד הביטחון זיידין לא הצהיר ולא דיווח על הרשעתו הפלילית בזיוף קבלות ושימוש בהן לצורך קבלת כספים שלא הגיעו לו מתע”א – מעין "נוהג" פסול ופלילי שהיה נפוץ במשך שנים, מתברר, בקרב קבוצה לא קטנה של עובדי תע"א בתקופה שבה הם שהו בבאקו, בירת אזרבייג'ן, וכן במוקדים נוספים בעולם.
זיידין נשלח בשנת 2000 על ידי תע"א להיות מנהל התחנה לטיפול במטוסים במדינה. הוא שכר ביחד עם עובדים נוספים דירה בבאקו שזולה משמעותית משהייה בבית מלון, והחבורה רקמה תוכנית לזיוף והגשת קבלות פיקטיביות המעידות כביכול שהם לנים במלון. זיידין קנה מפקיד קבלה באחד מבתי המלון בבאקו חפיסה של קבלות ריקות, ובהמשך החבורה זייפה קבלות, חשבוניות ומסמכים שונים כדי להציג בפני תע"א מצג שווא כאילו הם משלמים סכום של 122 דולר, כל אחד, עבור לילה במלון (כלומר כ־3,600 דולר בחודש) בעוד בפועל שכר עם שני עובדים נוספים דירה שעלותה החודשית עבור כולם ביחד עמדה על 1,200 דולר. בהמשך, כפי שתואר באישום נגדו, זיידין עשה שימוש בקבלה המזויפת שהכין ויצר עותקים גם עבור עובדים אחרים בתחנה בבאקו. זיידין ושאר העובדים קיבלו במשך כמה שנים החזרים מתע"א בסכום כולל של עשרות אלפי דולרים כל אחד.
זיידין הורשע בנובמבר 2012 בבית משפט השלום ברמלה בעבירות של זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף, במסגרת הסדר שבו הודה בעבירות בעוד התביעה הסכימה לדרוש רק מאסר על תנאי ותשלום קנס. בקשתו של סנגורו להימנע מהרשעה נדחתה על ידי השופטת נירה דיסקין, שכתבה כי מצאה חומרה יתרה בכך שהמעשים האלה נעשו בידי מנהל התחנה: "יש להצטער על כך שדווקא מי אשר נחשב כעובד ציבור במערכת ביטחונית רגישה כמו תע”א מועל בתפקידו ועושה בו שימוש להפקת רווחים קלים בסכומים משמעותיים ביותר שבפועל יצאו מהציבור". בגזר הדין כתבה השופטת שהיא שקלה את עברו הנקי ותרומתו לתע"א במהלך השנים ופסקה לו 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 5,000 שקל.
בעקבות ההרשעה, בשנת 2013 זיידין פוטר מתע"א. בהמשך ניהל במשך כ־6 שנים כמה הליכים משפטיים נגדה, הן לגבי סיום העסקתו והן במסגרת בקשה לתובענה ייצוגית שהוביל נגד תע"א בנושאי תגמול ושכר, אשר נדחתה.
"הדם הרע" הזה שבין זיידין לתעשייה האווירית יופיע שוב כעבור 8 שנים לאחר שכבר נבחר כספק משרד הביטחון, לאחר התחקיר הביטחוני, שכאמור, עבר בהצלחה, ואפילו לאחר שכבר קיים פגישת הכנה מקצועית בפברואר 2021 בבסיס חיל האוויר בנבטים, שבה הוחלט על תחילת טיסות אימון למטוס החדש. רק אז, באותו סיור שטח, גילו בתע”א את זהות ממונה הכשירות שנבחר והרימו דגל אדום. בעקבות זאת, ב־3 במרץ - יומיים אחרי שזיידין היה אמור להתחיל בתפקידו – הוא קיבל מייל ממשרד הביטחון. "רק לפני שבוע, בעת שביקשנו עבורך אישור כניסה לתע"א, נודע לנו מהם שישנה בעיה פלילית", נכתב במייל. "זה עניין משמעותי. אנחנו מבררים את כל המשמעויות ומשתדלים לעשות את זה הכי מהר שרק אפשר".
מה שהתברר הוא כי באותם ימים החל שיח נוקב בין תע"א לבין משרד הביטחון ומשרד רה"מ. "לתדהמתנו הרבה", צויין במכתב ששלחה בחודש מרץ תע"א למשרד הביטחון, בחרתם להעסיק את זיידין כממונה על פרויקט "רגיש במיוחד ומסווג 'סודי ביותר'" - זאת למרות ההרשעה שלו בפלילים ופיטוריו מתע"א. "העסקתו על ידי משרד הביטחון היא בעייתית בלשון המעטה", ציינה תע"א, "שכן על פי הנחיית ארגון הביטחון של התע"א, זיידין אינו רשאי להיכנס לחצרי תע"א ולהיות חשוף או לקבל נגישות למערכות ממוחשבות של התע"א". בנוסף, ציינה תע"א כי זיידין מצוי במצב של ניגוד עניינים מובהק ומהותי לביצוע התפקיד בשל "מחלוקת ברורה ומובנית עם תע"א, על רקע פיטוריו בעקבות הרשעתו בפלילים". בתע"א זעמו על כך שמשרד הביטחון לא פנה אליהם לפני כן ולא נתן להם הזדמנות להתנגד למינוי, וכעת דרשו "לא לאפשר את העסקתו בתפקיד".

“זאת בקשה אישית מהלב"

במקביל, סוכם אז בין תע"א למשרד רה"מ, כי זיידין יורשה להיכנס רק לאתר בבסיס נבטים שתחת אחריות משרד רה"מ, וגם שם לא יורשה להתחבר לרשת המחשבים של תע"א. אולם, עבור תע"א זה היה מענה חלקי ולא מספק, ובמכתב נוסף ביוני למשרד הביטחון כתבה כי "מתאר העבודה יהיה מסורבל, איטי וחסר יעילות באופן שיפגע בזמינות המטוס לביצוע משימותיו". לדברי תע"א, "יכולתו של בעל התפקיד לממש את אחריותו מחייבת שקיפות מלאה, ברמה יומיומית, לפעולות האחזקה המבוצעות על ידי תע"א, ומשכך – היא תלויה בשיתוף פעולה מלא בינו לבין עובדי תע"א...זיידין יידרש לפעול תחת מגבלות המטילות ספק ביכולתו לממש את תפקידו ביעילות ובמקצועיות הנדרשות". אף שזיידין קיבל ממשרד הביטחון אישורי כניסה לנתב"ג ולבסיס נבטים, סירובה העיקש של תע"א לאפשר לו להיכנס לאתריה ולהתחבר למערכות המחשוב שלה מנע את תחילת עבודתו בפרויקט – מה שהביא אותו לשלוח ביוני השנה מכתב אישי לשר הביטחון בני גנץ. "זאת בקשה אישית מהלב", כתב זיידין, "כל החיים שלי עסקתי בתיקון והטסת מטוסים ועכשיו נתקלתי בקיר, שמונע ממני לעבוד ולהתפרנס בכבוד. אני כותב את זה עם דמעות בעיניים בגלל חוסר צדק, אני בטוח ומקווה שהתערבותך הישירה בנושא הזה תצליח לפתור את הסוגיה".

4 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה
מטוס ראש הממשלה
מטוס ראש הממשלה
(צילום: אלון רון)

כעבור שלושה שבועות ענתה לו עוזרת שר הביטחון כי לעמדת הגורמים הרלבנטיים, הוא אמנם בעל הכשר ביטחוני מתאים לפרויקט, אך "מדובר בשיקול הדעת של תע"א אילו קבלני משנה להעסיק", כחלק מיחסי האמון שלה עמם, והפנתה אותו לתע"א. זיידין אכן פנה אליהם כמה פעמים. "עבדתי קשה, בנאמנות ובמסירות כל החיים שלי, זכיתי ביושר במכרז ואני לא מתכוון לוותר בנושא הזה", כתב, והופנה שוב – למשרד הביטחון. הסוף היה צפוי: בסוף אוגוסט הודיע לו משרד הביטחון כי זכייתו במכרז מבוטלת.
בשלב הזה כבר שלחו עורכי דינו של זיידין מכתב התראה למשרד הביטחון, ודרשו ממנו לממש את זכייתו במכרז. זיידין העלה את הסברה שמא "שיקולים זרים - למשל נקמנות - הם שמנחים את תע"א וכי היא מסכלת בכוונת מכוון את תחילת עבודתו". לדבריו, העובדה שהורשע בעבר "אינה סיבה להופכו מנוע מלהתפרנס עד קץ חייו מתחום עיסוק שבו מומחיותו".
4 צפייה בגלריה
קובי ורדי שופט
קובי ורדי שופט
השופט קובי ורדי
(צילום: אתר בתי המשפט)

בייעוץ המשפטי של משרד הביטחון השיבו מצדם כי במסגרת המכרז נדרשו המציעים לדווח על כל פרט אשר עלול להפריע במתן השירותים ולגלות על אודות ניגודי עניינים אפשריים. "זיידין לא עשה כן בשום שלב בהליך המכרזי כפי שנדרש ובניגוד להצהרתו במכרז", נטען. לדברי המשרד, התחקיר הביטחוני של זיידין לאחר זכייתו במכרז בוצע על ידי השב"כ, אשר בדק רק את "התאמתו הביטחונית" להיחשף לחומר ברמת סיווג מסוימת, וכי המידע שנמסר לשב"כ אינו מועבר כלל למשרד הביטחון. כך שלמעשה רק כשטיפלו בהסדרת כניסתו למתחם תע"א, הם גילו לראשונה על כל סיפור ההרשעה וניגודי העניינים שלו מול תע"א. "עובדה זו מציבה קושי ממשי במתן השירותים בלוח הזמנים ובטיב הנדרש במכרז", כתב משרד הביטחון במכתב התגובה, וטען שלו ידע זאת מראש - סביר להניח שלא היה מתקשר עם זיידין מלכתחילה. בנוסף ציין המשרד כי התנהלות זו הותירה אותם "ללא ממונה מתאים במועד, ויוצרת עיכוב בלוח הזמנים ועלות נוספת על הפרויקט".

“אי אפשר לתת שירות בחוסר אמון קיצוני"

השתלשלות האירועים הזו, בליווי עשרות מסמכים, תוארה בעתירה שהגיש באוקטובר זיידין לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לחייב את משרד הביטחון להורות על שינוי החלטתו לבטל את זכיית זיידין במכרז ולפעול להנפיק לו אישור כניסה לאתרי תע"א. זיידין טען, באמצעות עורכי הדין רון דרור וקארין וינשטיין ממשרד דרור, מנצ'ל, וינשטיין, כי שאל בשיחה בעל פה בתחילת ההליך עם הגורמים מולם התנהל במשרד הביטחון אם צפויה להיות בעיה בשל הרשעתו בעבר בתקופה בה עבד בתע"א, ונענה כי הדבר ייבדק במסגרת התחקיר הביטחוני.
במשרד הביטחון, שיוצג בידי עו"ד שרה בלו מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), טענו מנגד כי זיידין רק סיפר כי פוטר לפני שנים רבות מתע"א, אולם לא ציין את הנסיבות שהביאו לפיטוריו ולא מסר פרטים בדבר הרשעתו בעקבות המעשים החמורים שנעשו במסגרת עבודתו בתע"א. לטענת משרד הביטחון, ביטול זכייתו במכרז נעשה לאחר קבלת עמדתם של חיל האוויר ומשרד רה"מ, שנתנו אור ירוק לכך וצידדו למעשה בעמדת תע"א, וכי בנסיבות שנוצרו המשרד היה "רשאי, ואף מחויב, להורות על ביטול ההתקשרות". לדברי משרד הביטחון, הסיבה לביטול אינה כשלעצמה הרשעתו הפלילית של זיידין, אלא נסיבות סיום העסקתו בתע"א וההשלכות על מערכת היחסים ביניהם כמפקח ומפוקח, "וההשלכות העלולות לנבוע מכך על טיב השירותים".
תע"א, שיוצגה על ידי עורכי הדין רן שפרינצק, גיל לבקוביץ' ויונתן סיטון ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולדאנו ושות' עם המבורגר עברון, טענה מצדה כי ההגבלות שהוטלו על זיידין הן בהתאם לנוהלי הביטחון של תע"א, שמטרתם, בין היתר, הגנה על מידע רגיש ביותר, וזאת "בשל מעשיו שלא רק היוו עבירה פלילית, אלא גם חוסר יושר ופגיעה בטוהר המידות. ההגבלות אינן מאפשרות את ביצוע התפקיד מושא המכרז באופן תקין". לדבריה, לא בכדי הסתיר זיידין במהלך המכרז את טיב יחסיו עם תע"א, שעליה הוא נדרש לפקח, היות ש"ידע היטב כי אם יגלה את העובדות האמורות, יהיה ברור כי מתקיים חשש כבד למשוא פנים שלו ביחס לתע"א, נוכח מערכת היחסים שלו איתה במשך שנים".
בשבוע שעבר דחה השופט קובי ורדי את עתירתו של זיידין וקבע כי החלטת משרד הביטחון היא סבירה וראויה בסיטואציה שנוצרה. השופט הדגיש שמדובר ב"מכרז רגיש ביותר" ו"קשה להעלות על הדעת מתן שירות כזה במצב של חוסר אמון קיצוני ומתחים מהסוג והעוצמה הקיימים במקרה דנן בין העותר לתע"א". בפסק הדין הדגיש השופט שזיידין שילם את חובו לחברה ו"אין לעשות שימוש בעבירה שהתיישנה" בהליך הבחירה, אולם, לדבריו, היה מצופה ממנו לגלות למשרד הביטחון את העובדות והנסיבות שבגללן הורשע בפלילים וכי בשל כך פוטר מתע"א. "מדובר במטוס שצריך להטיס, שיש לו כבר רישיון טיס, ראשי המדינה זקוקים לשירותיו ואין מקום עכשיו לבזבז את הזמן ולעכב את ביצוע הפרויקט הסודי, החשוב והרגיש", קבע השופט וציטט מתוך השיר "טרמינל" של מאיר אריאל: "זה באמת עושה לי טוב לראות מטוס גדול ממריא".