סגור
מימין גלי בהרב מיארה ו יוסי פוקס
גלי בהרב מיארה ויוסי פוקס (צילומים: יואב דודקביץ אוליבייה פיטוסי/הארץ)

היועמ"שית נגד מזכיר הממשלה: "אינך מוסמך לתת חוות דעת בעניין גיוס חרדים"

במכתב ששלח גיל לימון המשנה ליועמ"שית למזכיר הממשלה יוסי פוקס נכתב כי התנהלותו מהווה "מתכון בדוק לתקלה בעבודת הממשלה ולפגיעה בציבור" וכי יש להוציא צווי גיוס "באופן מיידי ושוויוני" 

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קובעת כי " הצבא מחויב להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושוויוני". במכתב שנשלח הערב למזכיר הממשלה יוסי פוקס נכתב בשם היועמ"שית כי הוא "אינו מוסמך לתת חוות דעת משפטית לממשלה בעניין גיוס תלמידי הישיבות - ולכן הממשלה גם לא יכולה להסתמך על חוות דעתו. דרך התנהלות זו, של מתן חוות דעת על-ידי גורם לא מוסמך, מהווה מתכון בדוק לתקלה בעבודת הממשלה ולפגיעה בציבור".
במכתב שכתב המשנה ליועמ"שית גיל לימון נאמר לפוקס כי חוות הדעת שלו "מאפשרת לממשלה לפעול בניגוד לדין בתחום הגיוס".
"במצב החוקי הנוכחי מתחייב להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושוויוני", כותב לימון. הוא מדגיש כי "הדבר מתבקש גם נוכח עמדתה העדכנית של מערכת הביטחון, שלפיה קיים צורך דחוף בכוח אדם נוסף, ולשם עמידה ביעדים שאליהם התחייבה מערכת הביטחון".
מכתבו של מזכיר הממשלה למשנה ליועמ״שית בעניין הוצאת צווי הגיוס, עסק בביקורת על ההתערבות החריגה (בחוסר סמכות) של הייעוץ המשפטי לממשלה בשיקול דעתו המקצועי של צה״ל.
מטעמו של פוקס נמסר בתגובה: "תמוה בעינינו כי בתוך 48 שעות, בעיצומה של מתיחות ביטחונית, הייעוץ המשפטי לממשלה מוצא לנכון לפרסם שתי הודעות דוברות בטענות סרק נגד עבודתו המקצועית של מזכיר הממשלה".
כאשר פוקס טוען שהיועמ"שית מבקרת אותו בפעם השנייה הוא מתייחס למכתבה אתמול בו תקפה את הסתמכות של הממשלה על חוות דעת בלתי מוסמכות ובעיקר של פוקס עצמו. אתמול פנתה בהרב מיארה לראש הממשלה וטענה כי "מזה זמן החלטות ממשלה משמעותיות מתקבלות בתהליכי עבודה משובשים. זאת, מבלי שקדמה להן עבודת מטה מקצועית".
לדבריה, "החלטות מתקבלות תוך העברתן להתייחסות הגורמים הרלוונטיים בסמוך לישיבות הממשלה או במהלכן, באופן שאינו מאפשר לגורמי המקצוע, וכן לשרים, למלא את תפקידם וחובותיהם; ואף בהסתמך על חוות דעת משפטית של מי שאינו מוסמך לכך, גורם פרטי או מזכיר הממשלה".
לימון הגיב היום למכתב של פוקס מאתמול בו האשים את לימון "בהתערבות יתר בשיקול הדעת המקצועי של הצבא לקבוע למי, מתי ואיך להוציא צווי גיוס". לימון טען כי "בג"ץ הותיר את שיקול הדעת המקצועי לגורמי הצבא". כן טען שהצבא מוסמך לפעול לאיתור חרדים שאינם לומדים.