סגור
נתיב תחבורה ציבורית פלוס 3 נתיבי איילון
נתיב +3 באיילון (צילום: שאול גולן)

בלעדי
מהפכה באכיפה? משרד התחבורה: נחלק 400 אלף דוחות בשנה על נסיעה בנת"צ

המשרד מקים בימים אלו יחידה חדשה לאכיפת עבירות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בכבישים בינעירוניים באמצעות מצלמות. ממכרז שפרסם המשרד עולה כי מספר הדוחות שתחלק היחידה צפוי להיות גבוה באלפי אחוזים ממספר הדוחות שחילקה המשטרה עד היום. המשרד מעריך כי מספר זה אף צפוי לעלות

משרד התחבורה צפוי לחלק מדי שנה כ-400 אלף דוחות על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) - כך עולה ממכרז שהפיץ לאחרונה. לפני נתוני משטרת ישראל, ב-2022 היא חילקה 9,015 דוחות על עבירה זו - משמע מדובר בזינוק של אלפי אחוזים במספר הדוחות.
המכרז שפרסם משרד התחבורה נוגע לאספקת "משלוח רשיונות וטפסים", כלומר מכרז בו ייבחרו הספקים שישלחו את דברי הדואר של משרד התחבורה לנהגים עבריינים. המכרז פורסם לקראת הקמתה של יחידה חדשה לאכיפת עבירות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, שתפעל תחת משרד התחבורה ותאכוף בכבישים בינעירוניים. עד היום המשטרה הייתה היחידה שאכפה את הנסיעה בנת"צ בכבישים בינעירוניים, והיא עשתה זאת באמצעות מצלמות ושוטרים בשטח. היחידה החדשה תשתמש במצלמות נייחות וניידות, וזו כנראה הסיבה המרכזית לקפיצה הצפויה במספר הדוחות.
המועד האחרון להגשת הצעות להשתתפות במכרז הוא תחילת אוגוסט, משמע הנתונים מתייחסים ככל הנראה למספרי דוחות מוערכים שיינתנו לנהגים מהשנה הבאה. במכרז מציין משרד התחבורה כי כמות הדוחות על נסיעה בנת"צ "צפויה לגדול עם הגברת האכיפה בכבישים" - כלומר המספר 400 אלף הוא רק ההתחלה.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר המורשים לנהוג בישראל ב-2023 עמד על 5.1 מיליון איש, כלומר בממוצע 1.2 מורשים לנהוג לכל רכב. משמע, לפי משרד התחבורה, מדי שנה 7.8% מהמורשים לנהוג בישראל יקבלו דוח על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.
כיום קיימים בישראל שני סוגים של נתיבים מיוחדים: נת"צ - נתיב תחבורה ציבורית, ונר"ת - נתיב רב תפוסה המיועד בשעות מסוימות לרכב עם מספר רב של נוסעים. הקנס על נסיעה בהם שלא כדין עומד על 500 שקל (ללא נקודות). עד היום, הייתה האחריות על אכיפת הנסיעה בהם נתונה בידי שני גופים: רשויות מקומיות, שאוכפות בנתיבים שמצויים בשטחן, והמשטרה, שאוכפת בכבישים הבינעירוניים. כעת יהפוך משרד התחבורה לגורם המרכזי שאחראי על אכיפה בכבישים הבינעירוניים, והמשטרה תסייע לו.
לצד הנתונים המפרטים את ההיקף הצפוי של הדוחות, מעריך משרד התחבורה כי מדי שנה יידרש הזוכה במכרז לשלוח 200 אלף הודעות על זימון לקורסי חובה ("נהיגה מונעת"). 55 אלף נהגים יקבלו הודעה על התליית רישיון (כלומר צברו נקודות וטרם ביצעו קורס נהיגה מונעת) ו-13 אלף נהגים בשנה יקבלו הודעה על פסילת רישיון.
משרד התחבורה מפרסם אחת לכמה שנים מכרזים לספקי דואר לדוחות, אך עד כה לא הופיעו במכרזים הדוחות על נתיבי התחבורה הציבורית. הפעם האחרונה בה פרסם המשרד מכרז דומה היתה באוקטובר 2018. המספרים שהוצגו באותו מכרז היו שונים: לפי נתוני 2018, משרד התחבורה דרש מהספק לשלוח מדי שנה 20 אלף הודעות על התליית רישיון. מספרי הזימונים לקורסי החובה ומספר ההודעות על פסילת הרישיון לא השתנו.
ממשרד התחבורה נמסר: "הרשויות המקומיות אחראיות לאכוף נסיעה שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית, שמצוי בתוך הרשות המקומית. לעומת זאת, האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניים הינה בסמכות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. יצוין כי בימים אלה מוקמת יחידת האכיפה והפיקוח של משרד התחבורה שתאכוף נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בכבישים בינעירוניים, כך שמכתבי הקנס יישלחו ממשרד התחבורה".