סגור
שביתה ב נתב"ג אתמול
השביתה בנתב"ג אתמול. חלק מהטיסות הוחרגו והורשו להמריא (צילום: AFP)

מכבש הלחצים שהפעיל הליכוד כדי לשחוק את אפקט השביתה בנתב"ג

השבתת המשק אתמול העלתה את ההסתדרות והממשלה על מסלול ההתנגשות ובקואליציה מיהרו לשלוף חקיקה להחלשת ארגון העובדים. שרי הממשלה פעלו בכל האמצעים כדי לערער על סיבת היציאה לשביתה ולהקטין את השפעתה 

היו"ר הוותיק של ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן הסתובב אתמול בטרמינל 3 של נתב"ג חסר מנוח. הוא נקרע בין שאלת חובת נאמנותו למפלגתו הליכוד שבה הוא נטוע עשרות שנים לבין נאמנותו להסתדרות שבשמה הוא מוביל את ועד העובדים בשער האווירי של ישראל, אשר החליטה על השבתת המשק כדי ללחוץ על ממשלת הליכוד לפעול לשחרור החטופים בעזה ולסיים את ההתעללות בהם ובמשפחותיהם.
אך במקום שביתה ברורה וחד־משמעית, הכאוס וחוסר הוודאות ששררו אתמול בנתב"ג היו תמונת ראי נוספת של הסיפור הישראלי של ימינו ומשל ליחסי הכוחות בתוך ההסתדרות עצמה. אלה מושכים לשם ואלה לכאן, ובשטח דבר לא קורה עד הסוף.
בכירי מפלגתו של עידן, בהם שרת התחבורה מירי רגב והשלוחים שלה, יצאו מגדרם כדי לקעקע את החלטת ההסתדרות על השבתת המשק ולחצו עליו מצד אחד. בכירי ההסתדרות, בהם גם היו"ר ארנון בר דוד שדרשו להוכיח לליכוד שאף על פי כן השביתה נוע תנוע, לחצו את עידן מהצד השני. את המחיר שילמו הנוסעים שהיו צריכים להגיע לנתב"ג כדי לפגוש שיבושים, מופעים חוזרים של מסועים פועלים אל מול השבתתם ושל עמדות בדיקה שלפרקים פעילות, לפרקים ננטשות.
כבר שלשום, דקות אחרי שיו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הכריז על השבתת המשק, רשות שדות התעופה, הכפופה למשרד התחבורה שנשלט בידי רגב, מיהרה להבהיר כי נתב"ג ימשיך לפעול כרגיל. בהסתדרות החליטו להשבית את נתב"ג לשעתיים, בין 8 ל־10 בבוקר, כשטיסות יוצאות לא ימריאו אך טיסות נכנסות ינחתו. אלה מבין חברות התעופה שעדיין פועלות בישראל לאחר שעשרות אחרות הפסיקו לטוס אליה כבר בסוף יולי מחשש להתלקחות ביטחונית, שינו את לוח טיסותיהן כשרובן הקדימו אותן לשעות שלפני ההשבתה הצפויה.
הניסיונות של רגב ובכירים אחרים בליכוד ובממשלה להקטין את השביתה, הרתיחו את ההסתדרות ובמשך שעות אתמול אלה ניסו לכופף את ידם של אלה. ההסתדרות מצדה הורתה לעידן להאריך את השביתה מעבר לשעה 10, תוך קרקוע המטוסים שעומדים לפני המראה עד הצהריים, אולי עד הערב. היא שיגרה לטרמינל 3 את יו"ר איגוד עובדי התחבורה אייל ידין כדי שיעמוד מקרוב על מהלכיו של עידן ויוודא שהשביתה אכן מתקיימת.
1 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד  יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן
שרת התחבורה מירי רגב יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד  יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן
מימין: שרת התחבורה מירי רגב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן. כיפופי ידיים וועדות חריגים
(צילומים: שלו שלום, טל שחר , אלכס קולומויסקי)
על רקע אלה עידן גזר על עצמו אתמול שתיקה מוחלטת. כשענה לבסוף, הוא התחמק ממענה על השאלה אם הוא בכלל מאמין ושלם עם השביתה. באשר למהותה, אמר כי "אנחנו רוצים שהשביתה תהיה מורגשת ושגם יהיו טיסות", כלומר ללכת בלי ולהרגיש עם. זאת היתה אמירה סתומה, שמשמעותה כאוס שניכר היטב בשטח. מדי פעם דלפקי הצ'ק אין של אל על ננטשו בידי העובדים והמסועים דממו לפרקים, מהצד השני מטוסים מלאים בנוסעים המשיכו להמריא.
כשבהסתדרות דיברו על עוצר המראות מוחלט עד להחלטה אחרת, בסביבתו של עידן אמרו שאלה טיסות שהוחרגו מן השביתה בידי ועדת החריגים. בחברת ישראייר, למשל, טענו לפני הצהריים שכל טיסותיהם המתוכננות המריאו כרגיל, בלי קשר להחרגה כזאת או אחרת, ובאופן שהוכיח שוב כי תחום ההתמחות העיקרי של עידן הוא ללכת בין הטיפות במה שנראה כמו שביתות מדומות.
עוד לפני שהשביתה יצאה לדרך, בית הדין העליון של הליכוד בראשות מיכאל קליינר הראה לעידן את הצד הכואב של המקל והזהיר אותו מטעויות. לא במקרה, בלילה שלפני השביתה הוא פרסם בבהילות את פסק הדין בעתירה שהוגשה אליו נגד עידן על ההשבתה הקודמת של נתב"ג במרץ שנה שעברה במסגרת השבתת המשק בידי ההסתדרות בעקבות "ליל גלנט" בעיצומו של המאבק הציבורי הנרחב נגד ההפיכה המשטרית.
את העתירה אז נגד עידן הגישו כמה ח"כים מהליכוד בקריאה להדיחו מהמפלגה לאחר שבמעמד ההכרזה של בר דוד על השבתת המשק הוא התייצב לצדו והודיע בקול גדול ש"מרגע זה אין המראות". הח"כים שדרשו את סילוקו מהליכוד טענו שזאת היתה שביתה פוליטית וששיתוף הפעולה שלו עם ההסתדרות סייע לאופוזיציה.
עידן הגן על עצמו בטענה שסבר שהשביתה תהיה קצרה, תואמה מראש בין יו"ר ההסתדרות לבין ראש הממשלה ושבתוך כשעתיים נתניהו יודיע על עצירת החקיקה שתוכננה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הוא הוסיף וטען שהוא כפוף ליו"ר ההסתדרות ואינו יכול להמרות את פיו, שסילוקו משורות המפלגה יהווה אפליה לעומת שר הביטחון יואב גלנט שכביכול עשה דברים שחמורים לא פחות ממנו, ושנתניהו פעל גם כן בניגוד לעמדת הליכוד כשהודיע על עצירת ההפיכה.
לפי פסק הדין של בית הדין העליון של הליכוד שפורסם אתמול שעות טרם השביתה, עידן הביע צער על התנהלותו בשביתה מלפני שנה וחצי, הבטיח שלא ישוב להשבית את נתב"ג במחאה על ההפיכה והבהיר שאם יורו לו להשבית אותו כדי לקדם אותה — יעשה זאת.
עוד עולה מפסק הדין כי עידן העיד כי משבושש נתניהו להצהיר על עצירת החקיקה, הוא החל להתיר המראות מנתב"ג כך שאף שהוביל שביתה פוליטית — היה זה לזמן קצר, ואם הזדהה עם המאבק של האופוזיציה במפלגת השלטון — היא נמשכה רק כמה שעות.
"תחילה סברנו שיש להרחיק את עידן מן התנועה אך לאחר ששמענו אותו באופן בלתי אמצעי בבית הדין ולאחר שהלכה למעשה הוא הכיר בטעותו, הביע צער וקיבל על עצמו לעתיד שלא להשתתף בשביתות פוליטיות בלתי חוקיות, יש לזקוף לזכותו פעילות ארוכת שנים בתנועה ונאמנות לדרכה, עד המעידה של כמה שעות במהלך השביתה הפוליטית", כתב אב בית הדין של הליכוד בפסק הדין.
טרם החלה השביתה מאתמול, שגם היא הוגדרה בידי ממשלת נתניהו כשביתה פוליטית, עידן הוזהר בפסק הדין שקיבל באמצע הלילה כי "השתתפות בשביתה פוליטית היא מעשה כוחני, סחטני ואנטי־דמוקרטי. כאשר מעשה זה מכוון נגד הממשלה בראשות הליכוד, יש בו כדי לבסס עילה להרחקה מן התנועה ובית הדין לא יהסס להשתמש בסמכויותיו בהתאם לחוקת הליכוד".
אתמול בצהריים בית הדין לעבודה בתל אביב נעתר לבקשת המדינה להורות להסתדרות לעצור את השבתת המשק בנימוק שמדובר בשביתה פוליטית. בהחלטתו נכתב כי לא נמצא טיעון כלכלי בהכרזה על השביתה ולא נמצא קשר בין הרג החטופים בעזה לכל היבט כלכלי אחר ולפיכך ההסתדרות נדרשה לסיים אותה עד 14:30. יו"ר ההסתדרות בר דוד, שביקש לסיים את השביתה ב־18:00, הגיב על החלטת בית הדין כי "שביתת ההזדהות עם משפחות החטופים היתה מהלך חשוב ואני עומד מאחוריה. למרות הניסיונות לצבוע את הסולידריות בצבעים פוליטיים מאות אלפי אזרחיות ואזרחים הצביעו ברגליים".
השבתת המשק אתמול העלתה את ההסתדרות והממשלה על מסלול התנגשות. קבוצה של חברי כנסת מהליכוד פנתה ליו"ר הקואליציה אופיר כץ בקריאה לקדם מיידית חקיקה להחלשת ההסתדרות כבר במהלך הפגרה הנוכחית של הכנסת. מדובר בהצעת חוק ליישוב סכסוכי עבודה כך ששירותים חיוניים במשק ימשיכו לפעול בכל מצב ובלי תלות בשביתות.
הצעה אחרת קשורה לחופש ההתאגדות, כך שהחוק הנוכחי שלפיו די בשליש מן העובדים במקום עבודה כדי להתאגד - יבוטל. לטענתם, "הכוח העודף שיש להסתדרות הכללית וארגוני עובדים נוספים מנוצל לרעה, פוגע קשות בתפקוד המשק, ביכולת להעביר רפורמות משמעותיות וביכולת לנהוג באיפוק תקציבי".
היענות מצד הקואליציה לקריאות אלה תהווה מימוש המשנה של פורום קהלת שהוא הרוח החיה מאחורי ההפיכה המשטרית. הפורום חרת על דגלו את החלשת ההסתדרות ופגיעה בחוקי העבודה, ובעבר ההסתדרות הבהירה כי כל ניסיון כזה יוביל אותה למאבק תקיף ונרחב בממשלה. גם נתניהו הפנה אתמול חצים נגד בר דוד וההסתדרות וטען כי "בר דוד מחזק את סינוואר, זה כמו שהם אומרים לו תרצח ואנחנו איתך".
בהסתדרות הגיבו על המתקפה מצד נתניהו כי "זאת עדות נוספת לניתוק שלו. הטענה המסיתה כי הקריאה להשבת החטופים שנמקים בעזה עוזרת לסינוואר נועדה להשכיח מהציבור בישראל מי היה זה שהעביר לחמאס מיליארדי דולרים במזוודות. ראש הממשלה, שבמשמרתו קרה האסון הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה, עדיף שישקיע את מאמציו בהחזרת בנינו ובניותינו חיים ולא בשקיות שחורות".