סגור
3 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
ההרס באזור התקיפה (צילום: AP/Hussein Malla)

צה"ל: חוסל פואד שוכר, "המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה"

צה"ל הודיע רשמית על חיסולו של ראש המערך האסטרטגי של ארגון הטרור, שהיה גם יד ימינו של חסן נסראללה. הוא הותקף במבנה בלב הדאחייה בביירות. החיסול - בעקבות הטבח במג'דל שמס שבו נרצחו 12 ילדים ונערים מפיצוץ רקטה ששיגר חיזבאללה

צה"ל הודיע אמש (שלישי), דקות ספורות לפני חצות, כי פואד שוכר, סייד מוחסן, שכונה "המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון חיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון", חוסל בתקיפה בביירות. לפי צה"ל, הוא שימש יד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מנהיג חיזבאללה נסראללה.
"הוא ניהל את הלחימה של חיזבאללה נגד מדינת ישראל מאז 8 באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים", נמסר מצה"ל. "כראש המערך האסטרטגי של ארגון הטרור חיזבאללה, היה אמון על מרבית אמצעי הלחימה המתקדמים ביותר של חיזבאללה ובפרט הטילים המדויקים, טילי שיוט, טילי חוף-ים, רקטות לטווח ארוך וכלי טיס בלתי מאוישים".

8 צפייה בגלריה
פואד שוכר חאג' מוחסן חוסל חיסול בכיר חיזבאללה מלחמה תקיפה צה"ל חיל האוויר
פואד שוכר חאג' מוחסן חוסל חיסול בכיר חיזבאללה מלחמה תקיפה צה"ל חיל האוויר
פואד שוכר. "ניהל את הלחימה של חיזבאללה נגד מדינת ישראל מאז 8 באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים"

בצבא ציינו כי הוא גם היה אחראי על בניין הכוח, התכנון וההפעלה של כלל מתווי הטרור נגד ישראל. הוא הצטרף לחיזבאללה בשנת 1985, ומאז ביצע מגוון תפקידים בכירים בארגון. במסגרת תפקידו היה חבר מועצת הג׳יהאד, הפורום הצבאי הבכיר של ארגון הטרור חיזבאללה.
בשנות ה-90 קידם פיגועים נגד כוחות צה״ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בנימין אברהם ז״ל, סמ"ר עדי אביטן ז״ל וסמ"ר עומר סואעד ז״ל, אשר נהרגו על ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך לאזור הר דב. מאז תכנן והכווין מתווי טרור התקפיים רבים שפגעו בחפים מפשע.

8 צפייה בגלריה
תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
זירת התקיפה בדאחייה
(צילום: REUTERS/Ahmed Al-Kerdi)

8 צפייה בגלריה
8 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
8 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)


מוקדם יותר אתמול (ג') צה"ל לקח אחריות על התקיפה הממוקדת בביירות, של "המפקד האחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס והרג אזרחים ישראלים רבים", לפי הודעת דובר צה"ל. שר הביטחון יואב גלנט התייחס למתקפה, וצייץ בעברית ובאנגלית: "חיזבאללה חצה את הקו האדום" - בהתייחס לאמירתו מנובמבר כי "אם תשמעו שתקפנו בביירות, סימן שחזבאללה חצה את הקו האדום". התקיפה היא התגובה לטבח, ולא צפויות תגובות נוספות. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב בקריה עם בכירי מערכת הביטחון.
במהלך הערב התפרסמו דיווחים סותרים לגבי גורלו של שוכר. ב"אל-ערביה" הסעודי דווח כי "היעד בתקיפה לא חוסל". שלושה מקורות ביטחוניים אמרו ל"רויטרס" כי "גורלו לא ידוע", וגורמי ביטחון אחרים אמרו בתקשורת המקומית כי אישה נהרגה ושבעה אחרים נפצעו בתקיפה. ב"אל-חדת'" הסעודי אמרו מקורות ביטחוניים לבנוניים כי "שוכר שרד, הוא יצא מהמבנה לפני תקיפתו" - אך בהמשך אמרו מקורות ל"אל-חדת'" כי שוכר נהרג בתקיפה, ו"גופתו הועברה לבית החולים א-רסול אל-אעזם בכביש לנמל ביירות. במקום סגר ביטחוני".


8 צפייה בגלריה
6 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
6 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
(צילום: Reuters TV)


ההרס באזור:

תיעוד עשן התקיפה:

בערוץ הסעודי "אל-חדת'" דווח כי הותקף יעד בסביבת מועצת השורא של חיזבאללה. לפי מקור ביטחוני שאמר ל"אל-חדת'", יעד התקיפה בדאחייה הוא מפקד בכיר בחיזבאללה. אמבולנסים נצפו עושים את דרכם למקום הפגיעה. לפי "תקשורת המקורבת לחיזבאללה", מפקד בארגון חוסל. במקום שהותקף, לפי מה שמסרו מקורות לאל-חדת', היה משרד תיאום של חיזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן. ב"אל-מיאדין" הלבנוני דווחה כי התקיפה כוונה לבניין מגורים והובילה לקריסה חלקית שלו.

8 צפייה בגלריה
4 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
4 תקיפת ישראל ב דאחיה ב ביירות לבנון 30.7.24
תושבים בזירת התקיפה בביירות
(צילום: AP/Hussein Malla)

החיסול, כאמור, הגיע על רקע טבח 12 הילדים והנערים במג'דל שמס, שנהרגו לפני שלושה ימים מפגיעת רקטה של חיזבאללה במגרש כדורגל ביישוב.
מדובר בחיסול המשמעותי ביותר במלחמה בצפון, מקביל לראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בעזה, ולמעשה האיש הקרוב ביותר לנסראללה. בפועל, הוא השני בחשיבותו בארגון, וגם המפקד על כל המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה. קשה לחזות בינתיים כיצד ארגון הטרור השיעי יגיב. במהלך ישיבת הקבינט השרים לא עודכנו על היעד הזה, ונמנעו מלעדכן אותם גם לפני ביצוע הפעולה - מחשש להדלפות.
במהלך ישיבת הקבינט הבהירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שאם הולכים למהלך שעלול להוביל למלחמה - חייבים לשוב לדיון בקבינט שיאשר את הפעולה באופן סופי. נתניהו השיב שכרגע זה לא התרחיש הסביר, והקבינט לא כונס שוב. אחרי הדיווחים על התקיפה, מזכיר הממשלה יוסי פוקס העביר הנחייה לשרים לפיה "על פי הנחיית ראש הממשלה, אין להתייחס, עד להודעה חדשה, לתקיפה בביירות".
לפי מקור בכיר שסיפר ל-CNN, ישראל עדכנה את ארה"ב לפני התקיפה בביירות. המקור אמר כי ההסברים הועברו "דרך ערוצי אבטחה", אך לא צוין מתי המידע נמסר. הבית הלבן מסר כי ארה"ב לא מאמינה שמלחמה בין חיזבאללה לישראל היא "בלתי נמנעת".
שר החוץ של לבנון עבדאללה בו-חביב גינה את התקיפה, ואמר ל"רויטרס" כי המדינה מתכוונת להגיש תלונה לאו"ם בנושא. "מקווים לתגובה מידתית של חיזבאללה, כדי שגל ההרג הזה ייפסק", אמר בו-חביב.
מוקדם יותר היום אזרח נהרג מפגיעה ישירה של רקטה בקיבוץ גושרים שבגליל העליון, שלושה ימים אחרי הטבח, ובצפון זעמו ראשי הרשויות והתושבים על העיכוב בתגובה לחיזבאללה.

היועץ של נסראללה: זה פואד שוכר

ארה"ב הציעה בשנת 2017 פרס של חמישה מיליון דולר למי שילכוד את פואד שוכר, היעד לתקיפה היום בביירות. תחקיר שפורסם באותה שנה, שפך אור על פועלו של האיש שפעל בארגון הטרור יותר מ-30 שנה.
8 צפייה בגלריה
ההודעה של ארה"ב על פואד שוכר חאג' מוחסן
ההודעה של ארה"ב על פואד שוכר חאג' מוחסן
ההודעה של ארה"ב על פואד שוכר
כניסתו של שוכר לרשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקאית נעשתה אז נוכח העובדה שהוא נחשב ליועץ בכיר של מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, בענייני צבא. שוכר שימש כמפקד הצבאי הראשון במעלה של הארגון בדרום לבנון ובמקביל חבר בגוף הצבאי הבכיר, "מועצת הג'יהאד".
הוא נולד בא-נבי שית בבעלבק, בקעת הלבנון, ומכונה "החאג' מוחסן". האמריקנים טענו שמילא תפקיד מרכזי בביצוע הפיגוע נגד אנשי חיל הנחתים האמריקנים בביירות ב-1983, שבו נרצחו 241 חיילים אמריקנים.
בתחקיר "אינטלי טיימס" נחשף כי שוכר היווה חלק מקבוצת הליבה בתחילת דרכו של חיזבאללה, ופעל לצד עימאד מורנייה, מוסטפא בדר א-דין ומוסטפא שחאדה. שוכר הגיע לגדולה דרך המסלול הצבאי, ואחראי גם למבצעים נגד ישראל, ייתכן שגם לחטיפת חיילים.
שוכר כאמור יליד הכפר א-נבי שית, אותו כפר שבו נולד עבאס מוסאווי, מזכ"ל הארגון בשנים 1991–1992 - אז חוסל בידי ישראל והוחלף על ידי נסראללה. לאורך השנים עלה שמו של הכפר כאחד מבסיסי הכוח המרכזיים של חיזבאללה המשמש גם לאחסון אמצעי לחימה שמוברחים מגבול סוריה.