סגור
מבחן רכב BYD SEAL U
(צילום: טל סער)

מבחן רכב
איחור לא אופנתי: רכב הכביש־שטח החשמלי SEAL U מגיע לארץ

רכב הכביש־שטח החשמלי SEAL U משווק בעולם כבר שנתיים, אך רק כעת הוא מגיע לארץ, וניכר שהזדקן. הוא סובל מסרחי עודף בפרונט ומאחור כדי לעשות רושם של גדול, ומבחינה טכנולוגית הוא לא בדיוק הצעקה האחרונה. הוא גם הרכב החשמלי הראשון שלא סוחב בעלייה, ושיבושי דרך מוציאים אותו מאיזון. עם זאת יש לו צמיגי מישלן איכותיים, אחיזת כביש טובה, טווח נסיעה וגימיקים של נראות שישראלים אוהבים

על עובדה אחת אין עוררין: BYD היא יצרנית הרכב החשמלי המוכרת ביותר בישראל. אטו 3 של היצרנית הוא להיט מכירות. הדגמים האחרים של BYD - פחות. ויש לכך מגוון סיבות: הדולפין הקטנה אינה רכב כביש־שטח, מה שהישראלים אוהבים, ו־SEAL המעולה אינה מספיק טסלה 3, מה שהישראלים אוהבים. כעת מגיע לישראל SEAL U – רכב כביש־שטח, שהוא מה שהישראלים אוהבים. והוא גם חשמלי. עם זאת, בין U ובין SEAL אין שום קשר, פרט לשם. SEAL U הוא למעשה דגם ותיק יותר שמשווק בעולם גם בגרסאות בעלות הנעת פלאג־אין הייבריד. לישראל הוא מגיע כעת בגרסה החשמלית, וזו עם הפלאג־אין הייבריד תגיע גם היא בהמשך.
העיצוב של SEAL U ממחיש שעברו כמה שנים עד ש־BYD הגיעה לעידן הנוכחי שלה, עידן התחכום. U שייך לעין של לפני כמה שנים, כשיצרני הרכב רצו להראות ששלהם יותר גדול. זה מתבטא בעיקר בעיצוב של סרחי העודף – מה שנמצא לפני הגלגלים הקדמיים ואחרי הגלגלים האחוריים. המראה הזה לא יושב כל כך טוב על ה־BYD הזאת, אבל למי שמחפש עיצוב של רכב כביש־שטח, יש כאן די והותר גימיקים בתחום: חיפויי גלגלים שחורים, מסילות גג ורושם של רכב גדול. וזה מה שהעם רוצה כעת.

1 צפייה בגלריה
מבחן רכב BYD SEAL U COMFORT מבפנים
מבחן רכב BYD SEAL U COMFORT מבפנים
תא הנוסעים. מסך גדול כמו שהישראלים אוהבים
(צילום: טל סער)

יש גג נפתח

תא הנוסעים מזכיר ש־BYD לעת עתה משלבת בין עבר להווה. המסך של U גדול כמו שהישראלים אוהבים. הוא גם מסתובב ושולט על שפע של פונקציות, מבקרת האקלים ועד השליטה במערכת המולטימדיה. אבל התפעול עצמו לא תמיד נוח. כדי להפעיל את מערכת בקרת האקלים, צריך לגלול למעלה את תפריט המסך, וזה לא נוח. כדי לשלוט בבלימה הרגנרטיבית צריך להיכנס לתפריט נוסף. התפעול של מערכת אנדרואיד אוטו מבלבל, אף שחשוב לציין שהסנכרון מבוצע ללא כבל טעינה. משטח טעינה אלחוטי לטלפון אין. מערכת פקודות קוליות יש, אף שהיא לא תמיד מבינה מה הנהג רוצה.
מעבר לכך, ברמת הגימור הבסיסית מוותרים על לא מעט מאפיינים של הדגמים המאובזרים של BYD – וטוב שכך. את ידית התאורה מפעילים בצורה ידנית לחלוטין. את פתחי המזגן מזיזים מצד לצד באופן ידני, לא באמצעות שליטה מהמסך. והכל עובד היטב. איכות החומרים סבירה בחלק העליון, הרבה פחות טובה בחלק התחתון. הדבר החיובי הוא שגם ברמת הגימור הבסיסית יש גג נפתח חשמלי. הדבר השלילי הוא שמושב הנהג בגרסה הבסיסית אינו נוח בכלל. לגב התחתון אין מנגנון כיוון, והמושב לא עושה חיים קלים לאזור האגן.
מאחור המצב הרבה יותר טוב: הרצפה שטוחה לחלוטין ויש מרווח חריג לרגליים. תנוחת הישיבה מצוינת, יש שקעי C USB, יש פתחי מזגן, מצוין. תא המטען יחסית גדול, אבל אין גלגל חלופי, רק ערכת ניפוח מעצבנת.
SEAL U עולה לרמת הגולן. סוף סוף אפשר לנסוע מעבר לגבול קצרין וזה נפלא. הטבע לא מחכה לטילים, הכל ירוק. העליות לגולן חושפות חיסרון משמעותי: זו המכונית החשמלית הראשונה שלא סוחבת בעלייה. ממצב עמידה עד למהירות סבירה ל־U קשה להאיץ בעליות. יש לה מנוע חשמלי אחד, שמפיק 218 כוחות סוס. עבור המשקל של רכב הכביש־שטח החשמלי, כולל סוללות, זה לא תמיד מספיק. ההנעה קדמית, כלומר הכוח עובר קדימה. למרבה המזל, יש לה צמיגי מישלן איכותיים ואחיזת כביש בהחלט סבירה. אבל בסיבובים כשכוח המנוע כן מגיע, היא אוהבת להילחם.
איכות הנסיעה במהירויות עירוניות סבירה. מחוץ לעיר מדובר ברכב שהתנהגות הכביש לו אינה הרמונית. הרכב מתנדנד על שיבושי כביש ובורות גורמים לו לצאת מאיזון, במיוחד כשהוא מנסה להוריד את הכוח אל הגלגלים הקדמיים. בשיוט רגוע הרבה יותר נעים לו וגם לנוסעים. הבלמים מעורפלים, לפעמים צריך לדרוך חזק ולפעמים לא, ומערכות הבטיחות האקטיביות לפעמים לוקות באגרסיביות יתר. פה ושם הן מזהות גדר תמימה בעלייה לגולן ובולמות באכזריות. לגדר שלום.
תחנת הטעינה שליד קיבוץ האון אינה פועלת. תקלה. בחברה אומרים שצריך לבדוק קודם באפליקציה. הגיוני, גם מי שצריך בנזין למכוניתו בודק באפליקציה אם המכל בתחנה מלא. ככה לא עוברים לחשמל. אז SEAL U מחשבת מסלול מחדש, נוסעת לטבריה, עומדת בקניון בעמדת 180 קילו־ואט. יש לה יכולת לקבל מתח של עד 117 קילו־ואט בעמדת טעינה מהירה, והיא עושה זאת היטב. בכל הקשור בסוללות וטעינה, ל־BYD יש טכנולוגיה מעולה. אחרי שהסוללה נטענת ל־70% קצב הטעינה יורד אבל זה לא משנה: 70% פירושם מאות קילומטרים של נסיעה, ו־SEAL U עושה עבודה מצוינת הודות לטכנולוגיה מרשימה, גם בגרסאות הבסיס. הטווח הרשמי לפי היצרן הוא 420 ק"מ. זה לא טווח אדיר, זה טווח מספיק. בפועל U עושה בשמחה כ־300 ק"מ בין טעינות, זה לא טוב מאוד אבל זה לא רע, אנחנו חיים במדינה יחסית קטנה. SEAL U מסיימת יום ארוך מאוד ברמת הגולן. התגעגענו מאוד. שתי טעינות בעמדות טעינה מהירה, שתי עליות לגולן, חזרה אחת למטה והביתה.

חפשו במקום אחר

בכל הקשור לרכב חשמלי, יבואני הרכב מחלקים את הלקוחות לשני סוגים: אלה שמבינים טכנולוגיה ומחפשים את המוצר המתקדם יותר; ואלה שפחות מבינים את הטכנולוגיה ורק רוצים שתהיה להם מכונית חשמלית. השנים האחרונות אומנם עשו רק טוב ליצרנית BYD. את מה ש־BYD לומדת בשנה וגם מיישמת, יצרני רכב מערביים לא יצליחו לעשות בשלוש שנים.
אך את SEAL U היא תכננה לפני שנתיים, והרכב אכן מרגיש מיושן ולא עדכני. רכב כזה פונה יותר ללקוחות שרוצים רכב כביש־שטח חשמלי, ולא אכפת להם שזה לא רכב ששייך לגל האחרון של רכבי כביש־שטח סופר־טכנולוגיים.
מחיר SEAL U בגרסה זו הוא 190 אלף שקל, עשרת אלפים שקלים פחות מ־G6 של אקספנג, 8,000 שקל פחות מטסלה 3. המחיר נועד למצב את SEAL U מעל אטו 3. בשורה התחתונה, למי שרוצה רכב חשמלי עדכני, שלא לומר מתקדם, יש בשוק אפשרויות הרבה יותר טובות.

BYD SEAL U COMFORT
מנוע: חשמלי, הספק מרבי 218 כ"ס, מומנט מרבי 31.6 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 175 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־9.3 שניות
קיבולת סוללה: 71.8 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 420 ק"מ
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 19.9 קוט"ש ל־100 ק"מ
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 190 אלף שקל

אהבנו: מרווח פנימי מאחור, סוללה
אהבנו פחות: נוחות נסיעה, כוח מנוע
מתחרים: סקאיוול 5ET
לסיכום: BYD מדור קודם. קשה מאוד להסתיר את זה