משך הנסיעה יקוצר לכחצי שעה: מינהל התכנון אישר התוכנית לרכבת מהירה בין חיפה לת"א
משך הנסיעה יקוצר לכחצי שעה: מינהל התכנון אישר התוכנית לרכבת מהירה בין חיפה לת"א
הוועדה לשמירת הסביבה החופית החליטה לקדם את תוכנית "הכפלת מסילות החוף" כך שהרכבת תעבור בתוך חיפה. כעת ההחלטה תעבור לאישור הוועדה לתשתיות לאומיות. הרכבות המהירות הן נדבך מרכזי להשגת התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040
הוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף) במינהל התכנון החליטה לדחות את הערעורים המרכזיים הנוגעים לתוכנית "הכפלת מסילות החוף" בין תל אביב וחיפה. המשמעות היא שהרכבת תעבור בתוך חיפה כפי שתוכנן, ולא תעקוף אותה במנהרה כפי שביקשו המערערים ושזמן הנסיעה בין חיפה לת"א יתקצר לכחצי שעה. ההחלטה התקבלה בדיון פנימי של הולחו"ף בשבוע שעבר, וכעת זו צפויה לעבור לאישור הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במסגרת תת"ל 65א'. דחיית הערעורים תאפשר את קידום תת"ל 65א', המהווה את התוכנית להכפלת המסילות בין חיפה ותל אביב, לטובת הקמת רכבת מהירה בין שני המטרופולינים.
יש להדגיש כי אין קשר ישיר בין דחיית הערעורים לעקיפת חיפה על ידי מנהרה לבין התוכנית למנהור המסילות הקיימות בחיפה לטובת חיבור העיר לקו החוף שלה. התוכנית שנוגעת למנהור המסילות על תוואי החוף בעיר היא תת"ל 65ב', וזו פוצלה מהתוכנית 65א' שנוגעת לתוואי ה"בינעירוני" של המסילה. בתוכנית הוחלט להותיר אפשרות סטטוטורית להקמה של תחנת רכבת בטירת הכרמל, אך זו לא תקודם או תתוקצב בשלב הנוכחי.
התוכנית מתייחסת באופן ספציפי למקטע בין שפיים לחוף הכרמל, ומקטע זה כבר תוקצב ב-15.5 מיליארד שקל, במסגרת תוכנית החומש של רכבת ישראל שעברה בתקציב האחרון. התוכנית תוביל לחיבור מהיר בין המטרופולינים וקיצור זמני נסיעה ובמסגרתה יבוצע שדרוג של המסילות הקיימות שיאפשר נסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש, ותוספת של שתי מסילות חדשות שיאפשרו נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש.
ברכבת ישראל רואים את הרכבות המהירות כנדבך מרכזי להשגת מטרות התוכנית האסטרטגית של החברה לשנת 2040: הגדלת מספר הנסיעות ברכבת פי 4 ל־300 מיליון איש בשנה, הגדלת שיעור הנסיעות ברכבת מכלל הנסיעות מ־3% ל־9%, הורדת השימוש ברכב הפרטי ב־10% והגדלת שיעור הנסיעות הארוכות ברכבת (מעל 50 ק"מ) מ־10% ל־40%.
הניסיון לשנות את תוואי המסילה קודם ונתמך על ידי אשכול רשויות גליל מערבי, הכולל רשויות כמו נהריה, עכו ושלומי. הרשויות קידמו תוכנית שנקראת "מנהרת שידרה", המציעה לעקוף חלקים מחיפה על ידי חפירת מנהרה מאזור מגדים (בין עתלית לטירת כרמל) עד לתחנה מרכזית המפרץ. תוכנית מנהרת השידרה היא תוכנית יקרה שהייתה מאפשרת חיבור טוב יותר של הקריות, עכו ונהריה למרכז – אך על חשבון תושבי חיפה. כעת, התוכנית נדחתה ותושבי הרשויות הצפוניות "יאלצו" להמשיך לעבור דרך חיפה כאשר הם משתמשים ברכבת.
הוועדה נימקה את דחיית הערעור בכך ש"הוועדה השתכנעה בעדיפות התוואי המוצע, אשר עובר בצמידות לתשתיות תנועה קיימות, מסילות החוף הקיימות ודרך מס' 2, משפר ומייעל את השירות הרכבתי לכלל המשתמשים במסילת החוף זאת בהתאם לסקר המשתמשים וצרכיהם ולא דורש הוספת מחלפים מסילתיים עיליים מעבר למוצע אשר יפגעו בסביבה החופית באופן משמעותי".
התנגדות נוספת שנדחתה נגעה למיקום תחנת הרכבת בחוף הכרמל. יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה באדם טבע ודין, אמרה ל"כלכליסט" במרץ האחרון כי התכנון הנוכחי משמר את המצב הקיים, שבו תחנת חוף הכרמל מנותקת מכל מוקד פעילות אורבני, והגדלה נוספת שלה תהיה טעות. דורי טענה אז, כי לא נבדקו חלופות להעתקת התחנה מזרחה, סמוך לשכונת נאות פרס החדשה, אזור המת"מ או אצטדיון סמי עופר. לטענות הללו היה שותף גם מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן.
בדיון של הולחו"ף הוחלט להרחיב את תחנת חוף הכרמל ולהכניס לה מימד תת-קרקעי, וזאת יחד עם הוספה של חניות רבות לרכב הפרטי. הוועדה נימקה זאת בטענה כי "הרחבת תחנת חוף הכרמל המוצעת בתוכנית לטובת תחנה תת-קרקעית, הממוקמת תחת כביש קיים וללא תוספת בינוי על קרקעי משמעותית, אינה יוצרת חציצה גדולה יותר מהמצב הנוכחי בין העיר והחוף." עוד נכתב, כי חלופות אחרות היו מצריכות הקמה של מחלפים מסילתיים בסביבה החופית וכי "הוועדה התרשמה כי ההרחבה המוצעת לתחנת חוף הכרמל בעלת נוכחות והשפעה מצומצמת על תחום הסביבה החופית, כוללת מעברים מהתחום העירוני אל החוף ואף אינה פוגעת במעבר החופשי הציבורי לאורכו של החוף ובשימושים הקיימים בו".
הוועדה התייחסה להתנגדות נוספת של אדם טבע ודין שהתנגדו להקמת קירות אקוסטיים עצומים שמתוכננים לאורך מסילת החוף ולמפגע הנופי של החשמול. בסיכום הדיון נכתב כי "יתווסף להוראות התוכנית כי בתכנון המפורט תבחן האפשרות לצמצום ההשפעה החזותית של הקירות האקוסטיים, על ידי שימוש ככל הניתן באמצעים להפחתה במקור של הרעש כגון הצמדת הקירות אל המסילה, התקנת אמצעים על פסי הרכבת וכן ע"י שימוש בשקיפות באזורים בהם קיימים מבטים מהישובים אל החוף".
ראש העיר חיפה עינת קליש רותם התייחסה לדחיית הערעורים וכתבה כי "לאחר מאבק ממושך של גורמים מהצפון שביקשו לעקוף את חיפה, מוסדות התכנון הארציים קיבלו שוב את ההחלטה התומכת בעמדת עיריית חיפה וקובעת, כי מסילות הרכבות צריכות לעבור בתוך תחום העיר חיפה על מנת לתת שירות תחבורתי לאוכלוסיית העיר, ולחבר אותה לכל המטרופולין".