סגור

בלעדי
עובדים התלוננו על הסמנכ"לית, הרכבת מימנה לה עורכת דין

דו"ח ביקורת חיצוני העלה תלונות על התעמרות בעובדים מצד סמנכ"לית משאבי אנוש ברכבת ישראל ורד פרוינד. הנהלת הרכבת אישרה לפרוינד מימון כדי להתמודד מול הטענות. מנכ"ל הרכבת: "אלו הנהלים המקובלים"

לפני כחצי שנה נחשף ב"כלכליסט" דו"ח ביקורת חיצוני נגד סמנכ"לית משאבי אנוש ברכבת ישראל ורד פרוינד בחשד שפעלה בניגוד עניינים והתעמרה בעובדים. למרות ההאשמות הקשות הטיפול בדו"ח מתמהמה והתלונות לא נבדקו.


הדו"ח, שהוכן על ידי רו"ח עופר אלקלעי, כלל האשמות חמורות כנגד פרוינד. 33 עובדים העידו על התנהלותה של פרויד. 16 מהם סיפרו כי "הגיעו לכדי דמעות במהלך שיחות עם הגברת פרוינד וזאת בגלל טון הדברים ואופי השיחה" וחמישה עובדים טענו כי נדרשו "לטיפול רפואי או תרופתי" בעקבות היחס ואופי הקשר עם פרוינד.


1 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(קובי קואנקס)

כעת נודע ל"כלכליסט" כי הנהלת רכבת ישראל אישרה לפרוינד להשתמש בפוליסה לביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה על מנת שתוכל לממן את הייעוץ המשפטי שלה מול הטענות נגדה. פרוינד שכרה את שירותיה של עו"ד נעמי לנדאו המתמחה בדיני עבודה. עו"ד לנדאו ומרב מיכאלי שיתפו פעולה בקידום הצעת חוק בנושא מניעת התעמרות במקום העבודה שהגישה מיכאלי ב־2017. רכבת ישראל, שהיא חברה ממשלתית, מימנה בסכום של 74,000 שקל את הייעוץ המשפטי של פרוינד כחלק מסעיף ההשתתפות העצמית שדורש הביטוח. רשות החברות עודכנה רק לפני כשלושה ימים שהביטוח הופעל.
עוד נודע כי מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר היה מודע לכך שפרוינד משתמשת בפוליסת הביטוח אך הוא לא התייעץ על כך עם הייעוץ המשפטי הפנימי של החברה. מייקסנר טוען כי לא היה לו שיקול דעת אם להפעיל את הביטוח או לא וכי אלו הנהלים. לדבריו, אגף הכספים ברכבת היה מעורב בהחלטה.
מייקסנר נשאל האם הוא היה מודע לכך שהחברה הוציאה עשרות אלפי שקלים עבור הגנתה של פרוינד והשיב: "אלו לא סכומים שמגיעים אליי".
עד כה, חצי שנה לאחר שהדו"ח הוגש לדירקטוריון, עדיין לא החל הבירור בנוגע לטענות ההתעמרות העולות ממנו. מייקסנר ערך לפרוינד שימוע בנוגע לטענות הנוגעות לניגוד עניינים, אך לא בתלונות ההתעמרות וזאת מפני שמדובר בתלונות אנונימיות.

שופטת תבדוק את התלונות

השבוע אמורה להיכנס לתפקידה השופטת בדימוס דינה אפרתי שתבחן את כלל התלונות על יחסי עבודה והתעמרות בעובדים בחברה, וביניהן את התלונות על פרוינד. ל"כלכליסט" נודע כי פרוינד מתלוננת בעצמה על התעמרות מצד דירקטוריון החברה ויו"ר הדירקטוריון משה שמעוני.
בינתיים פרוינד ממשיכה לשמש כסמנכ"לית משאבי אנוש של הרכבת, ול"כלכליסט" הגיעו עדויות עדכניות לכך שהיא עדיין ממשיכה להתנהל באותו דפוס עבודה אל מול העובדים. גורמים בכירים ברכבת אומרים כי היא מחבלת בעבודת הרכבת וכי המשא ומתן אל מול העובדים מתעכב בגללה. לאחרונה פרוינד הפסיקה לנהל את המו"מ מול הוועד. ל"כלכליסט" נודע כי פרוינד מנהלת בחודשים האחרונים שיחות עם הנהלת הרכבת ורשות החברות לגבי עזיבת תפקידה. לטענת בכירים ברכבת, גם המנכ"ל מייקסנר מעדיף בשלב זה שהיא תסיים את תפקידה.
גורמים אחרים ברכבת טוענים כי נגד פרוינד מתנהלת רדיפה ויש מי שמלבה את הדברים. אותם גורמים מפנים את האצבע המאשימה כלפי גילה אדרעי יו"ר ועד העובדים ברכבת. לטענתם, פרוינד היא קורבן למסכת לחצים חריגה ובחודשים האחרונים אף הופעלו נגדה חוקרים פרטיים מטעם גורמים ברכבת. עוד נטען כי התלונות נגד פרוינד נעשו בלחץ ועד העובדים, וכי גורמים אינטרסנטים" מלבים את האש נגדה. בעבר אמרה פרוינד כי ההאשמות נגדה נובעות מ"ניסיון פסול להשתלט על תפקיד שמהווה דלת כניסה למינויים פוליטיים".

"מנהל צריך להגן על עצמו"

בכירים במשרד התחבורה אמרו ל"כלכליסט" כי "יו"רים של חברות צריכים לעבוד באסטרטגיה של החברה ולחזק את החברה ולא באיך פועלים הסמנכ"לים של החברה. קשר ישיר בין יו"ר לסמנכ"לים זה דבר לא מקובל. במקום להתעסק בחשמול הרכבת ועמידה בלוחות הזמנים, הדירקטוריון מתעסק בדברים שלא קשורים לזה". עם זאת, אותם בכירים הודו כי הם אינם בקיאים בפרטי המקרה ולא יודעים "איפה הצדק".
מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר אמר: "אני מכיר את התלונות נגד ורד, והתלונות צריכות להיבדק. שכרנו שופטת בדימוס שתעשה את עבודת הבדיקה של כל תלונה בחברה. ההחלטות של השופטת – על פיהן יישק דבר. בנוגע לתשלום עבור ייעוץ משפטי, יש פוליסת נושאי משרה. השימוש בה נעשה במצבים בהם מנהלים צריכים להגן על עצמם. בשביל זה היא קיימת. לחברה אין את הזכות להגיד זה יקבל וזה לא יקבל. אלה הכללים".