מנכ"ל נת"ע הבא יחזיק את העתיד של גוש דן בידיו
מנכ"ל נת"ע הבא יחזיק את העתיד של גוש דן בידיו
מנכ"ל נת"ע חיים גליק הודיע כי יעזוב במאי 2024: "הגיע הזמן לחילופי משמרות". פרישתו צפויה להצית עימות בין היו"ר מיה ליקוורניק לשרה מירי רגב על מינוי מחליפו, שיהיה אחראי בין היתר לקידום המטרו
חיים גליק, המכהן בארבע השנים האחרונות כמנכ"ל חברת תשתיות התחבורה נת"ע, הודיע היום כי הוא מעוניין לסיים את תפקידו במאי 2024. בהודעה רשמית שיצאה לאחר חשיפת ההתפטרות ב"כלכליסט" הודה גליק לעובדי החברה וכתב כי "הגיע הזמן לחילופי משמרות".
נת"ע היא החברה הממשלתית האמונה על מערכות הסעת ההמונים בגוש דן, בהן קו הרכבת הקלה האדום שנחנך לפני כחצי שנה, קווי הרכבת הקלה הסגול והירוק שמוקמים בימים אלו וצפויים להיפתח סביב שנת 2028, ופרויקט הרכבת התחתית (המטרו) העתידי - פרויקט התשתית היקר והמורכב בתולדות מדינת ישראל.
גליק מונה לתפקיד בסוף 2019 על ידי יו"ר דירקטוריון נת"ע דאז רם בלינקוב ובזמן כהונתו של בצלאל סמוטריץ' כשר התחבורה. בזמן כהונתו כמנכ"ל חברת נת"ע הועברה על החברה ביקורת רבה בעיקר בכל הקשור לעיכובים ולחריגות התקציביות בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. עם זאת, גליק תלה את האשמה בקודמיו בתפקיד ובהחלטות שהתקבלו לפני תחילת העבודות ובהן שיטת המכרזים המפוצלת של הקו שהובילה לבעיות אינטגרציה בין הספקים והקבלנים השונים.
כזכור, עלות פרויקט הקו האדום תפחה מ־7.2 מיליארד שקל ב־2006 ל־10.7 מיליארד שקל ב־2010, ל־14.6 מיליארד שקל ב־2015 (מועד תחילת העבודות) ולסכום סופי של כ־18.7 מיליארד שקל. בריאיון ב־2022 ל"כלכליסט" אמר גליק כי "הדחייה מתאריך היעד באוקטובר 2021 נבעה מכך שלא מדובר בפרויקט הנדסי רגיל והיה צורך לחבר יחד את כל החלקים. הפער היה משמעותי כשנכנסתי לחברה... מי שחשב שזו הנדסה אזרחית רגילה פשוט הבין לא נכון. זה לא שהוא היה רשלן, אלא שהוא לא הבין את המשמעות של זה".
מלבד העיסוק בקו האדום, גליק כמנכ"ל קידם את הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה, ובתקופתו נסגרו מכרזי ה־PPP של שני הקווים ששוויים מוערך בכ־30 מיליארד שקל, וכמו כן נחתמו סגירות פיננסיות שמאפשרות את תחילת העבודות על ידי הקבוצות הזוכות.
בזמן כהונתו של גליק הועברה על נת"ע ביקורת רבה על עיכובים וחריגות תקציביות בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. גליק תלה את האשמה בקודמיו בתפקיד
בנוסף, בתקופתו של גליק החלה החברה לעסוק בפרויקט המטרו שמתעכב. בשבוע שעבר אמר גליק בהרצאה שקו המטרו הראשון לא יחל לפעול לפני 2040, וזאת אף שהתאריך הרשמי עומד על 2034. בממשלה ובתעשייה ביקרו את התבטאותו של גליק וטענו כי זו פוגעת ביכולת לקדם את הפרויקט העצום שעלותו מוערכת בכ־150 מיליארד שקל. נכון להיום, פרויקט המטרו מתעכב והעבודות עליו מתנהלות בקצב לא מספק, בין השאר מפני ששרת התחבורה הנוכחית מתנגדת לו וכי בכנסת לא העבירו את חוק המטרו שאמור לקדם את הקמת הפרויקט וזאת אף שהדבר מופיע בפירוש בקווי היסוד של הממשלה.
מחליפו של גליק יקבל לידיו את האחריות על איכות החיים של כל תושבי גוש דן העתידיים. זה לא סוד שמצב התנועה בישראל רק מחמיר כל הזמן ועלות הנזק של גודש התנועה מוערכת בעשרות מיליארדים בשנה. רק הקמה של מערכת הסעת המונים מתקדמת שתוכל לשנע מיליוני אנשים מדי יום תוכל לפתור את הבעיה הזו - וזו המשימה של מנכ"ל נת"ע הבא בשנים הקרובות, לצד השקת הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה.
פרישתו של גליק צפויה להוביל לעימות בין יו"ר הדירקטוריון מיה ליקוורניק לבין שרת התחבורה מירי רגב בכל הקשור לזהות המחליף של גליק. ליקוורניק מונתה ליו"ר נת"ע על ידי השרה הקודמת מרב מיכאלי ובינה לבין גליק היו שיתוף פעולה ויחסים טובים. בין רגב לבין חברת נת"ע יש מתיחות מתמשכת, כאשר השרה פועלת לצמצם את סמכויות החברה ולהעבירן לחברת נתיבי ישראל שנשלטת על ידי יו"ר הדירקטוריון יגאל עמדי המקורב לליכוד. כמו כן, רגב כאמור מתנגדת לקידום פרויקט המטרו שנחשב לפרויקט הדגל של החברה - אך ייתכן שאם גליק יוחלף במנכ"ל כלבבה, אז תקציבים וסמכויות יוחזרו לנת"ע.