סגור
עיכוב בבניית תשתיות - יובל שדה
(צילום: טל שחר)

בלעדי
תוסיפו שנתיים, לפחות: עיכובים משמעותיים בהשלמת קווי הרכבת

התושבים ימשיכו לסבול מהעבודות ולהיתקע בפקקים: הפרויקטים של הרכבת הקלה בגוש דן יתעכבו בשנתיים, הרכבת המהירה לחיפה תתעכב בחמש שנים. למטרו אין אפילו תאריך יעד. בעקבות חוק התשתיות הלאומיות נחשפים העיכובים בפרויקטים  

ימשיכו להיתקע בתחנה: חברות התשתית הממשלתיות מעדכנות כלפי מעלה את הצפי לסיום פרויקטים לאומיים. הפרויקטים שצפויים להתעכב באופן המשמעותי ביותר הם פרויקטי הרכבת הקלה בתל אביב ובירושלים, אך ההשפעות הישירות של המלחמה, ובראשן המחסור בפועלים, הקושי לעבוד עם גורמים מחו"ל ועליית פרמיית הסיכון של ישראל, צפויות לפגוע באופן רוחבי בכל המיזמים שמוקמים בימים אלו בישראל וגם באלו שבשלבי הקמה ראשוניים.
תאריכי הסיום העדכניים של פרויקטי התשתית עודכנו על רקע דרישת המדינה מהחברות לפרסם לציבור מדי רבעון את לוחות הזמנים המשוערים לסיום הפרויקט. מדובר בדרישה חדשה, ששולבה בחוק לקידום תשתיות לאומיות שעבר כחלק מחוק ההסדרים של שנת 2023.
החוק מתייחס לעשרה פרויקטים המוגדרים כ"מיזמי תשתית חיוניים", כאשר אלו כוללים את המטרו בגוש דן; הארכת הרכבת לקריית שמונה ואילת; רכבות קלות גוש דן; רכבות קלות ירושלים; המסילה הרביעית באיילון; תחמ"ג (תחנת מיתוג והשנאה) גוש דן; תחנת כוח שורק; אשכול קווי 400 השרון; מתקן הפסולת בנאות חובב והרחבת מסילות החוף עד מפרץ חיפה. לפי החוק, 1 באוקטובר 2024 הוא התאריך הראשון שבו החברות היו מחויבות לפרסם את העדכון הרבעוני.
"מי שיזמה את החוק הזה היתה המועצה הלאומית לכלכלה", אומר לכלכליסט יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון. "החוק מחייב את חברות הביצוע של הפרויקטים הלאומיים לפרסם גאנט מפורט, כך שאם שלב מסוים נתקע ולא עומד בזמנים, אז נדע את זה מראש ולא נגלה רק ב־2024 שהקו הירוק לא ייסע ב־2023. אם זה יקרה, יופעל לחץ על מי שעכשיו נמצא במערכת לעמוד בזמנים. למשל, אנחנו יודעים שרחוב אלנבי בתל אביב היה צריך להיסגר בתאריך מסוים, אבל הוא לא נסגר. אם הוא נסגר רק שנתיים אחרי שהוא היה צריך להיסגר — אנחנו יודעים שהקו הסגול יתעכב בשנתיים".
דיווחי החברות הועברו בחודש האחרון למועצה הלאומית לכלכלה ומתפרסמים כאן לראשונה. לפי הדיווחים, פרויקט הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן צפוי לפעול ברבעון הראשון של שנת 2028 ופרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן צפוי לפעול ברבעון הראשון של שנת 2029. מדובר בדחייה של שנתיים מהמועד המקורי שנת"ע ומשרד התחבורה פרסמו בשנת 2022, אז זכו החברות הזכייניות במכרז להקמת הקווים.
אף על פי שכבר עכשיו מדובר בעיכוב משמעותי מהתכנון המקורי, בנת"ע מבהירים כי בפועל הצפי הוא לעיכובים נוספים והגיבו כי "נת"ע מבקשת להבהיר כי המועדים המפורסמים כעת אינם לוקחים בחשבון את השלכות המלחמה הנמשכת כבר שנה, ומשפיעה על כלל פרויקטי התשתית בישראל, בהם הרכבת הקלה והמטרו. בין השאר סובלים הפרויקטים ממחסור בכוח אדם מקצועי חמור, עזיבת יועצים את הארץ, קשיים ביבוא חומרים ועובדים שנקראו לשירות מילואים ארוך, הגורמים כולם לשורה של עיכובים בעבודות, אשר בנקודה זו עדיין נבחנים על ידי נת"ע".
לכלכליסט נודע כי הקו שנפגע יותר מהמלחמה הוא הקו הירוק שכולל אלמנטים משמעותיים של מנהור ומושפע מהיעדרות חלק מאנשי המקצוע הסינים הנחוצים לקידומו. בנת"ע לא דיווחו על תאריך סיום סופי של פרויקט המטרו אלא רק דיווחים על פרסום מכרזים לזכיינים שיקימו את הקווים, תהליך שצפוי להסתיים עד ינואר 2027.
בנת"ע הגיבו כי "המטרו, פרויקט התשתיות הגדול בארץ, מתקדם לפי תוכניות העבודה בתיאום מלא עם משרד התחבורה ורשות המטרו. לאחר אישור תוואי 3 קווי המטרו, גיוס חברות הניהול ואישור חוק המטרו, ייצא המטרו בקרוב לגיוס חברות הקמה בינ"ל וישראליות".
גם בירושלים פרויקטי הרכבות הקלות מתעכבים. כך, הארכת הקו האדום לנווה יעקב ועין כרם צפויה להסתיים בינואר 2025, עיכוב של שנה וחצי. בנוסף, הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים צפוי להיפתח בשני מקטעים, כאשר החלק הראשון אמור לפעול במרץ 2026 ואילו החלק שהושפע מהפגנות החרדים באזור בר אילן אמור להיפתח רק בתחילת שנת 2027. במקור הקו היה אמור להיפתח לפעילות בתחילת 2025.
הקו הכחול אמור להיפתח לפעילות ב־2032, אך בירושלים טוענים כי במקרה הזה צפויה הקדמה. המלחמה הכניסה את כלל פרויקטי הרכבת הקלה בירושלים לסחרור, כאשר המחסור בפועלים והקושי להביא אנשי מקצוע בחו"ל פגעו בקווים האדום והירוק ואילו פרמיית הסיכון העולה של ישראל הבריחה את החברות הזרות שהיו אמורות לפעול בקו הכחול וכעת הזכיין שמורכב מדניה סיבוס ודן מחפש ספק קרונות חדש.
בכל הקשור לפרויקטים של רכבת כבדה, ברכבת ישראל מצהירים כי יסיימו את פרויקט המסילה הרביעית באיילון שאמור להגדיל משמעותית את כמות הרכבות שניתן להפעיל בישראל רק ב־2031. באתר הרכבת עדיין כתוב כי המסילה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2029. לגבי הכפלת מסילות החוף, פרויקט שיאפשר הקמה של מסילת רכבת מהירה בין חיפה לתל אביב – זה צפוי להתחיל לפעול רק בתחילת 2035. ברכבת ישראל טוענים כי כל הפרויקטים עומדים בלו"ז המקורי.
פרויקט הארכת הרכבת לקריית שמונה ואילת נמצא באחריות חברת נתיבי ישראל, והחברה לא פרסמה תאריך יעד כלשהו לגביו. "ישבנו עם כל חברות הביצוע כמה פעמים חוץ מנתיבי ישראל שמסיבה מסוימת לא משתפים פעולה", אמר שמחון. לאחר פניית כלכליסט לנתיבי ישראל, הבטיחה החברה כי תשלח גאנט מעודכן.