גם שפיר בפנים - ארבע מועמדות יתחרו השבוע במכרז הפרטת נמל חיפה
גם שפיר בפנים - ארבע מועמדות יתחרו השבוע במכרז הפרטת נמל חיפה
שפיר תתמודד על רכישת הנמל השני בגודלו בישראל יחד עם ים השיבולים, ומול המתחרות הבאות: מספנות ישראל; הקבוצה של חברת גדות הישראלית ואדאני ההודית; וכן הקבוצה בהובלת DAO של דני אונגר. ברשות החברות מעריכים שיתקבלו הצעות מחיר של עד 3 מיליארד שקל
רשות החברות הודיעה היום (ב') לקבוצה שמורכבת משפיר הנדסה וים השיבולים של מיקי שירן שהיא עלתה לשלב האחרון (ההתמחרות) במכרז לרכישת נמל חיפה מהמדינה, שיתקיים ביום חמישי הקרוב (14.7). שאר הקבוצות עודכנו אם הן עלו או לא כבר ביום חמישי - אך רשות החברות ביקשה אז משפיר השלמות מסמכים נוספות. שלוש הקבוצות האחרות שעלו שלב הן קבוצת מספנות ישראל; הקבוצה שמורכבת מחברת גדות הישראלית וחברת Adani ההודית; והקבוצה שכוללת את חברת DAO של דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיות, שבשליטת ליברה גרופ. מי שלא עלתה שלב היא הקבוצה אותה מובילה חברת Oceanow של איש הספנות אלי טילס, שאליה חברו חברת הספנות המקומית חיפה מרין שיפינג וחברת הנדל"ן סאמיט אחזקות, שבשליטת זוהר לוי.
הליך ההתמחרות במכרז שיתרחש בעוד שלושה ימים יתבצע בנוהל של "מכרז אנגלי", הדומה להליך של מכירה פומבית. המחיר הראשוני בשלב זה יהיה ההצעה הגבוהה ביותר שהוגשה בשלב הראשון, ובכל סבב יוצע למתמודדים להעלות את המחיר ב־50 מיליון שקל נוספים. הזוכה במכרז יהיה זה שיסכים להישאר בכמה שיותר סבבים של מכירה פומבית, ויהיה זה שיציע את ההצעה הגבוהה ביותר. ההליך המכרזי הייחודי נועד למנוע מצב של תיאום מחירים ומצב שבו המציע שזכה יחליט לסגת מהזכייה בעקבות פער משמעותי בהצעת המחיר מהמציע השני.
למרות ההליך המכרזי המשוכלל, נציגי המדינה משאירים לעצמם את האפשרות להפסיק את הליך המכירה במקרה שההצעה נמוכה מדי, או לנהל עם המוביל משא ומתן לקבלת הצעות מחיר משופרות. המדינה גם שומרת לעצמה את הזכות לפנות למציע השני או השלישי אם ההצעה הראשונה נופלת מסיבה כזו או אחרת. ברשות החברות גם החליטו "לפצות" את המתמודד השני והשלישי בכ־10 מיליון שקל כל אחד כדי להשאיר אותם בתמונה.
נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו (דרך נמל אשדוד עברו 52%). מלבד תחום המטענים, נמל חיפה הוא הנמל המרכזי בישראל בכל הקשור לתנועת נוסעים ואוניות קרוזים. לאחר שנמל חיפה יופרט, נמל אשדוד יישאר הנמל הממשלתי היחיד בישראל. לפני הצעת ההגשות, ברשות החברות העריכו כי הם צפויים לקבל הצעות מחיר בגובה שבין 2.5 ל-3 מיליארד שקל.